• 1
  • 2
2006-10-25, 00:17
Moderator
Semesters avatar
Jag läste häromdagen i ett kosttips att det är bra att äta pastasallad "Eftersom kall pasta innehåller fler långsamma kolhydrater än när den är varm".
Jag har tidigare förstått att al dente pasta är bättre än överkokt pasta men att temperaturen inverkar på kolhydraternas egenskaper i sådan mängd att det skulle göra någon hälsaskillnad låter otroligt. Någon som har någon förklaring till detta fenomen?
Citera
2006-10-25, 06:05
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag läste häromdagen i ett kosttips att det är bra att äta pastasallad "Eftersom kall pasta innehåller fler långsamma kolhydrater än när den är varm".
Jag har tidigare förstått att al dente pasta är bättre än överkokt pasta men att temperaturen inverkar på kolhydraternas egenskaper i sådan mängd att det skulle göra någon hälsaskillnad låter otroligt. Någon som har någon förklaring till detta fenomen?

Mängden vätska? Sen förstår jag inte varför du bryr dig om du inte ska tävla i Mr. Olympia.
Citera
2006-10-25, 06:21
Medlem
En fruktpizzas avatar
Svar direkt!

Citat:

Pastan - den varma - ombildas till stärkelse när den kallnar, vilket håller igen sockerutsöndringen i blodet och ger ett lägre GI-värde. :smart:

Ett tips på bra litteratur: skaffa Fredrik Paulún´s båda böcker - Effektiv Diet, och - Effektiv Näringslära. När du läst dem kommer du aldrig att undra över logiken kring GI och nutriution längre.

Lycka till!
Citera
2006-10-25, 07:48
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Pastan - den varma - ombildas till stärkelse när den kallnar, vilket håller igen sockerutsöndringen i blodet och ger ett lägre GI-värde. :smart:
Och vad består pastan av när den är varm, och således inte består av stärkelse? Glukos?
Citera
2006-10-25, 08:00
Medlem
Tjohildas avatar
Ljummen pasta då? Eller sån som stått i kylen och värms upp dan därpå som lunch?
Citera
2006-10-25, 09:27
Medlem
Seamus Costellos avatar
Men allvarligt... Käka kall pasta för att det är lite, lite nyttigare än varm? Skärp er, mina vänner!
Citera
2006-10-25, 11:21
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Mängden vätska? Sen förstår jag inte varför du bryr dig om du inte ska tävla i Mr. Olympia.

Om du läser frågeformuleringen ser du att jag är intresserad av den kemiska förklaringen, inget annat.
Citera
2006-10-25, 12:35
Medlem
mankers avatar
Är inte bara pasta.
kolhydrater omvandlas vid värme. så gäller alla kolhydrater.
de påverkar blodsockret som sagt då det bildar socker.
så är det ju framförallt med potatis.

men då 100g pasta motsvarar säg - 340kcal
så motsvarar 5 morötter kanske - 80kcal

så därför inte är bra med vanlig, varm, pasta.
då är t.ex. kall fiberberikad pasta mycket bättre och mer mättande och "gör mer skäl" för sina kalorier.

om man nu ska va sån.
Citera
2006-10-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Och vad består pastan av när den är varm, och således inte består av stärkelse? Glukos?

Nu var du ju sarkastiskt, men bara för att förtydliga: Naturligtvis består pastan av stärkelse både när den är varm och när den är kall.
Citera
2006-10-25, 16:12
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Ljummen pasta då? Eller sån som stått i kylen och värms upp dan därpå som lunch?

Enligt vad jag läst så går det bra att låta den svalna och sedan värma upp den igen, då ska det vara långsammare kolhydrater än om man äter den när den är nykokt. Hur sant det är vet jag inte.
Citera
2006-10-25, 17:11
Medlem
Snälla, det gör INGEN som helst skillnad i praktiken. Det finns INGA studier som stödjer vad som påstås. Läs gärna denna artikeln från läkartidningen:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3227

Att koka pastan, låta den svalna och sedan värma och äta är ungefär samma sak som att säga Hokus Pokus och dansa en dans runt bordet innan man äter. Förmodligen ger det mer eftersom du får lite motion av dansen. Det ger INGEN praktiskt skillnad, så snälla svälj inte hypen.
Citera
2006-10-25, 17:57
Medlem
Citat:

Länk? Skulle vara roligt att ser vem som hittar på detta lögn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in