• 1
  • 2
2006-10-23, 23:11
Medlem
Kung Fu bikinis avatar
Förra veckan köpte jag ett par jeans av märket Cheap Monday på Weekday i Göteborg.

Men jag har fått två problem.
1. Vänsterbenet vränger sig när man går så att sömmen hamnar fram på benet. Obekvämt och inge snyggt.

2. Jag har förlagt kvittot. Men butiken har ett kvitto då jag veckan tidigare bytte ett par andra byxor till dom här defekta.

Jag har tidigare inte haft problem med mina cheap monday jeans alls utan har varit mycket nöjd. Tyvärr måste jag fått nåt ex som blivit konstigt sydda.

Hur stor chans är det att jag kan byta byxor?
Någon av er som har erfarenhet av detta och har reklamerat hos weekday och reklamation utan kvitto.
Några juste juridiska ord man kan dropa?
Citera
2006-10-23, 23:21
Medlem
Dr Gonzos avatar
Det ska nog inte vara något problem. Kan inte hjälpa dig med termer.
Citera
2006-10-23, 23:33
Medlem
Kung Fu bikinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Gonzo
Det ska nog inte vara något problem. Kan inte hjälpa dig med termer.

Har du några egna erfarenheter?

Jag har blivit lite besatt av hela grejen å ska in på fredag å försöka byta in dom.

Hur mycket kan man mjölka ämnet reklamation utan kvitto?
Citera
2006-10-24, 08:42
Medlem
Dr Gonzos avatar
Jag har väl hyfsad erfarenhet. Är man bara trevlig så löser dig det mesta. Jag skulle inte börja tjafsa om rättsliga åtgärder det första jag gör.
Citera
2006-10-24, 09:39
Medlem
TTKs avatar
Det finns inget krav i konsumentköplagen om att en konsument ska behöva visa upp ett kvitto om han gör gällande att varan är behäftad med fel enligt KköpL. En näringsidkare kan inte ställa strängare krav än de som finns i KköpL för den lagen är tvingande till konsumentens fördel.

Dock så kan ett kvitto ha bevisverkan om det hela går till rättegång och butiken gör en partsinvändning och hävdar att de inte är säljaren till just den varan.

Men, som sagt. Präva med att vara trevlig i första hand, det brukkar vara den bästa plan A.
Citera
2006-10-24, 11:29
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Det finns inget krav i konsumentköplagen om att en konsument ska behöva visa upp ett kvitto om han gör gällande att varan är behäftad med fel enligt KköpL. En näringsidkare kan inte ställa strängare krav än de som finns i KköpL för den lagen är tvingande till konsumentens fördel.

Det gäller väll inte om det är något garantibevis på varan (en mp3-spelare t.ex)?
Citera
2006-10-24, 17:07
Medlem
Trådraken är viktig

Citat:
Ursprungligen postat av Kung Fu bikini
1. Vänsterbenet vränger sig när man går så att sömmen hamnar fram på benet. Obekvämt och inge snyggt.
Tyvärr måste jag fått nåt ex som blivit konstigt sydda.

Orsaken att byxorna vrider sig är att de (mönsterdelarna) inte är tillskurna trådrakt på tyget. Om man skär ut dem snett så sparar man pengar eftersom tyget räcker till fler byxor. Detta är en av skillnaderna mellan hög kvalité och billig kvalité. Det kan ju givetvis också vara slarv, men har alltså inget att göra med själva sömnaden.
Citera
2006-10-24, 19:55
Medlem
Kung Fu bikinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Orsaken att byxorna vrider sig är att de (mönsterdelarna) inte är tillskurna trådrakt på tyget. Om man skär ut dem snett så sparar man pengar eftersom tyget räcker till fler byxor. Detta är en av skillnaderna mellan hög kvalité och billig kvalité. Det kan ju givetvis också vara slarv, men har alltså inget att göra med själva sömnaden.

Tack som fan.
Bra att veta.

har du några tips på hur man ser kvalitén på sömnader, mönster m.m.?
Citera
2006-10-24, 20:05
Medlem
Citat:
Tack som fan.
Bra att veta.

har du några tips på hur man ser kvalitén på sömnader, mönster m.m.?

står ju på märket! dom gör med andra ord skäl för sitt namn
Citera
2006-10-24, 20:25
Medlem
Kung Fu bikinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumas
står ju på märket! dom gör med andra ord skäl för sitt namn

Jag menar mer i största allmänhet.
Och måste verkligen billigare vara av sämre kvalitét?
Citera
2006-11-01, 02:08
Medlem
Kung Fu bikinis avatar
Det gick sjukt lätt att byta byxor.
Tydligen hade dom fått klagomål på just den modellen tidigare.
Citera
2006-11-01, 11:21
Medlem
javla_bajss avatar
Citat:
Förra veckan köpte jag ett par jeans av märket Cheap Monday på Weekday i Göteborg.

Men jag har fått två problem.

2. Jag har förlagt kvittot. Men butiken har ett kvitto då jag veckan tidigare bytte ett par andra byxor till dom här defekta.

Jag har tidigare inte haft problem med mina cheap monday jeans alls utan har varit mycket nöjd. Tyvärr måste jag fått nåt ex som blivit konstigt sydda.

Hur stor chans är det att jag kan byta byxor?
Någon av er som har erfarenhet av detta och har reklamerat hos weekday och reklamation utan kvitto.
Några juste juridiska ord man kan dropa?

Jag fick lämna tillbaka ett par CM-brallor som var helt trasiga utan kvitto på weekday i sthlm. Fast de hade fått in massor med likadana som hade gått sönder. Men det funkar nog att lämna tillbaka utan kvitto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in