2006-11-09, 10:47
Medlem
Det enda som finns är energi och en "vilja" hos energi att finnas i olika former. Vilja att bilda strängar, kvarkar, neutroner, atomer, molekyler, celler, organismer. Fysiken beskriver bara "viljan" så gott det går, men inte ens fysiken har några bra svar på vad den starka kraften är, eller vad gravitation är, eller varför energin antar så många olika former. Åtminstone inte vad jag har förstått.
Citera
2006-11-09, 13:38
Medlem
caran672s avatar
Sanningen är att allt består av konstruktioner. Kan va svårt för en person som e insnöad i materialismen att ens fatta vad jag menar men världen vi ser är konstruktioner av din hjärna tolkade av dina sinnen.
Citera
2006-11-09, 21:25
Bannlyst
.

Jag tror att allt är oändligt men oändlighet har vi aldrig stött på på denna planet eftersom våra resurser är begränsade.
Citera
2006-11-09, 21:36
Medlem
Cougars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Sanningen är att allt består av konstruktioner. Kan va svårt för en person som e insnöad i materialismen att ens fatta vad jag menar men världen vi ser är konstruktioner av din hjärna tolkade av dina sinnen.

"Sanningen" ? Jahadu, det finns ju olika sätt att se i princip allting, så att kalla din teori sanning är kanske lite insnöat i sig?
Citera
2006-11-09, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evilsatan666
Fysiken beskriver bara "viljan" så gott det går, men inte ens fysiken har några bra svar på vad den starka kraften är, eller vad gravitation är, eller varför energin antar så många olika former.

Det finns bara en kraft i världen: magnetisk energi (kärlek). Energin tar många olika former eftersom den är levande och vill uttrycka sig själv (oändlighet).

Citat:
Ursprungligen postat av caran672

Är hjärnan också en konstruktion?

Citat:
Ursprungligen postat av Cougar
"Sanningen" ? Jahadu, det finns ju olika sätt att se i princip allting, så att kalla din teori sanning är kanske lite insnöat i sig?

Sanningen är att det finns ingen sanning, så sanningen är det som vi själva tror på (vad som helst)
Citera
2006-11-10, 17:57
Bannlyst
Om man får tro viss buddhistisk filosofi består allting av "tomma" processer, "tomma" därför att de saknar essens eller inre natur.
Citera
2006-11-11, 15:40
Medlem
friedrichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnRushd
Om man får tro viss buddhistisk filosofi består allting av "tomma" processer, "tomma" därför att de saknar essens eller inre natur.

Energi?
Citera
2006-11-11, 15:53
Medlem
friedrichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogsta
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men det talades en del om "Big Bang" och om det påstådda "kretslopp" som det har. Nu till min fråga. De sk "svarta hålan" Har e så pass stor dragningskraft att den suger åt sig alla materia och energi (i alla olika våg längder). Det som hsedan händer materian är att den slits sönder i så pass små delar att den övergår till någon form av energi.

Då har vi ett problem enlig mig. För att big bang skall bildad måste vi sammla en enorm mängd massa och komprimera den ofantligt mycket. Men vart får vi massan ifrån när alla svarta hål bryter ner den till energi!?

Finns det några procceser i universum som omvandlar energi till massa!?

Stannar alltså svarta hålets "förstoring" vid en viss massa?
Citera
2006-11-11, 22:04
Medlem
_lelle_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerlanzac
Vad består allting av? Vad består vi av? Är vårat universum egentligen bara en liten molekyl i en gubbes nagel som i sin tur lever i ett annat universum som i sin tur bara är en liten liten molekyl i pälsen på en katt, osv.? Eller vad tror ni?
Ja, det är väl ungefär vad jag tror.

Atomer bygger molekyler, som bygger...

Samma sak gäller i motsatt riktning:
Molekyler består av atomer, som består av neutroner, protoner och elektroner, som...

Vet inte vilken syn trådskaparen har i saken, men jag tvivlar på att det rör sej om direkta upprepningar, tror i alla fall inte att de i så fall återfinnes på olika 'plan' på det sätt som föreslagits. Om upprepningar förekommer finnes troligen dessa på samma 'plan'. Som parallella världar, i stort sett likadana.

Det kan t ex vara två atomer av samma slag, som är byggda av partiklar av samma slag, som är byggda av...
Väldigt små beståndsdelar av de två atomerna kan alltså vara nästan likadana, trots att de bygger på två skilda atomer, som inte behöver sitta i samma (eller ens en likadan)molekyl.

(Är medveten om att skildringen av min syn på saken är lite luddig, men om ni har liknande sätt att se på det förstår ni säkert vad jag menar...)

Edit: Liten miss...
Citera
2006-11-11, 22:24
Medlem
AboXiss avatar
Det är så skönt att glida iväg med sådana här stora tankar. Alla ens små problem betyder inte ett skvatt och det finns inget facit. Underbart !
Citera
2006-11-12, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _lelle_
Atomer bygger molekyler, som bygger...

Samma sak gäller i motsatt riktning:
Molekyler består av atomer, som består av neutroner, protoner och elektroner, som...

Vet inte vilken syn trådskaparen har i saken, men jag tvivlar på att det rör sej om direkta upprepningar, tror i alla fall inte att de i så fall återfinnes på olika 'plan' på det sätt som föreslagits. Om upprepningar förekommer finnes troligen dessa på samma 'plan'. Som parallella världar, i stort sett likadana...
Jag undrar om det verkligen kan handla om upprepningar på olika nivåer. Människor, stolar, träd, planeter, stjärnor och galaxer är en helt annan sorts objekt än kvarkar, neutroner, elektroner och molekyler. Den förra gruppen är makroskopiska objekt som vi kan uppleva med våra sinnen, den senare är sub-mikroskopiska objekt som inte är observerbara utan där bara en liten uppsättning fysikaliska egenskaper är mätbara.

Alltså, de små icke-observerbara tingen är av ett helt annat slag än de stora, observerbara. Frågan är om de icke-observerbara tingen ens kan sägas vara objekt, eftersom de är så att säga utsmetade i rumtiden i form av vågpaket.
Citera
2006-11-12, 17:30
Medlem
_lelle_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnRushd
Jag undrar om det verkligen kan handla om upprepningar på olika nivåer. Människor, stolar, träd, planeter, stjärnor och galaxer är en helt annan sorts objekt än kvarkar, neutroner, elektroner och molekyler. Den förra gruppen är makroskopiska objekt som vi kan uppleva med våra sinnen, den senare är sub-mikroskopiska objekt som inte är observerbara utan där bara en liten uppsättning fysikaliska egenskaper är mätbara.

Alltså, de små icke-observerbara tingen är av ett helt annat slag än de stora, observerbara. Frågan är om de icke-observerbara tingen ens kan sägas vara objekt, eftersom de är så att säga utsmetade i rumtiden i form av vågpaket.

Det är klart att i förhållande till oss är kvarkar, neutroner osv väldigt små, men vad jag menar är att dessa kan utgöra en hel värld.
Den värld vi ser, vår galax, rymden, allt är bara en svindlande liten del av något större, och det har ingen ände, finns inget slut, finns ingen 'minsta partikel'...

Men upprepningar på olika nivåer är rimligtvis oförekommande. Om så vore fallet är världen något jag lever i, och samtidigt oändligt många beståndsdelar av min kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in