Vad består allting av? Vad består vi av? Är vårat universum egentligen bara en liten molekyl i en gubbes nagel som i sin tur lever i ett annat universum som i sin tur bara är en liten liten molekyl i pälsen på en katt, osv.? Eller vad tror ni?
Materia? atomer? vatten? de fyra elementen?
och nej jag tror INTE att vårat universum egentligen bara en liten molekyl i en gubbes nagel som i sin tur lever i ett annat universum som bara är en liten liten molekyl i en katt? och även ifall det skulle vara så är det ganska ovesäntligt då vi aldrig kommer kunna bevisa det.
jag själv nöjer mig nog med att vi är ihopsatta atomer som är determinerade sen big bang som i sin tur är determinerat att ske var Xmiljarder år, då universum utdvidgas och sen krymper igen.
Ett evigt kretslopp med andra ord varför sker detta? för att vi är stygga och måste finna nirvana kanske? låter som en tillfreställande tanke men tror inte det är så mycket bakom...
Kör på att allt består av neutroner, protoner och elektroner i grunden.
Betraktar neutronerna som grunden för allt och protoner och elektroner som komplement till neutronerna vilka möjliggör bildandet av atomer.
Materia? atomer? vatten? de fyra elementen?
och nej jag tror INTE att vårat universum egentligen bara en liten molekyl i en gubbes nagel som i sin tur lever i ett annat universum som bara är en liten liten molekyl i en katt? och även ifall det skulle vara så är det ganska ovesäntligt då vi aldrig kommer kunna bevisa det.
jag själv nöjer mig nog med att vi är ihopsatta atomer som är determinerade sen big bang som i sin tur är determinerat att ske var Xmiljarder år, då universum utdvidgas och sen krymper igen.
Ett evigt kretslopp med andra ord varför sker detta? för att vi är stygga och måste finna nirvana kanske? låter som en tillfreställande tanke men tror inte det är så mycket bakom...
vad tror du själv?
Jag vet faktiskt inte. Men jag har en filosofiläxa med detta tema och behöver inspiration! Skulle vara bra om ni kom med lite teorier och försöker vara lite mindre vetenskapliga och mer filosofiska alltså.
tack
Kör på att allt består av neutroner, protoner och elektroner i grunden.
Betraktar neutronerna som grunden för allt och protoner och elektroner som komplement till neutronerna vilka möjliggör bildandet av atomer.
Kvarkar är väl redan bevisat, sedan finns det teorier om strängar.
men alltså hur ska man svara om inte vetenskapligt på vad allting består av samt vad vi består av? tycker inte det var värst filosofiska frågor.
en intressant teori enligt mig är dock att vi människor är "datorer" och allt i våran omgivning också för den delen skapade av någon utomjordisk kraft för valfri anledning, expriment, testa oss, förberedelse inför något, försvar ja u name it.
saker som jag tycker gör denna teorin intressant är att vi har kommigt galet långt fram i utvecklingen och det förvånar mig inte att vi kan skapa maskiner som kan tänka själva inom en snar framtid, va skiljer då deras liv från vårat kan man fråga sig? En annan grej är ju att om man tänker efter har vi ju ingen fri vilja öht då vi är programmerade att tycka på ett visst sätt, och sen måste det ju finnas en skapare och om man avfärdar hela den "övernaturliga kraft" ideén ligger detta ganska nära till hands imo.
om du vill läsa om andra teorier om vad allt består av sök lite om Thales och demokritos eller descartes kanske.
man kan flippa på fruktkakan och blicka ut i oändligheten..
Om man antar att vår existens är som att titta i en spegel, i en spegel.. Dvs man ser in i oändligheten.. Vår existens är en beståndsdel av en annan existens såsom en atom i våra kroppar är en beståndsdel av vår existens!!
Men det där är bara astralrunkeri.. Vad har du för nazilärare som vill ha svar på en sån fråga? Bär han damunderkläder och oxpiska??
Allting består av ingenting. Massor av ingenting. Bryter man ner allt i atomer och sen vidare ner till kvarkar så kommer man rätt snabbt fram till att åtminstone 99.9999999 (massor av nior) % är just ingenting. Om det verkligen är så att 100% består av ingenting eller om det faktiskt finns nån decimal långt bak som är nån typ av materia låter jag vara osagt.
Ur en mer filosofisk synvinkel så blir väl konsekvensen av det här att hela världen troligen bara är en stor illusion, för om den består av (i princip) ingenting så skulle vi inte kunna uppleva att vi kände materia om den är verklig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!