• 3
  • 4
2006-11-12, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _lelle_
Den värld vi ser, vår galax, rymden, allt är bara en svindlande liten del av något större, och det har ingen ände, finns inget slut, finns ingen 'minsta partikel'.
Drar du någon gräns uppåt för detta större, exempelvis universum (som jag själv ser som den största enheten)?

När fysiken söker sig ned mot de mest fundamentala partiklarna, mot den minsta sorten, så verkar det som om självaste materiebegreppet upplöses. Numera talar man om supersträngar. Vad är det? Ja, inte liknar det något annat som vi är bekanta med (analogin till violinsträngar är för intetsägande). När vi diskuterar elektroner och protoner och neutroner är vi åtminstone till viss del hjälpta genom att tänka oss dem som partiklar, även om de också uppvisar helt andra egenskaper än materiella småpartiklar, t.ex. pollenkorn, nämligen de av kvantmekaniken beskrivna vågegenskaperna.
Citera
2006-11-17, 22:13
Medlem
_lelle_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnRushd
Drar du någon gräns uppåt för detta större, exempelvis universum (som jag själv ser som den största enheten)?

Nej, jag drar ingen övre gräns, min tes bygger på att ingenting är störst, ingenting är minst.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in