Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-04, 14:21
  #865
Medlem
Robin000s avatar
Någon som vet om man kan hälla i lite extra bikarbonat(E500) från en vanlig matbutik eller det är någon skillnad på det och natriumbikarbonatet(Även det E500) som medföljer i snussats?
Citera
2010-12-04, 15:33
  #866
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin000
Någon som vet om man kan hälla i lite extra bikarbonat(E500) från en vanlig matbutik eller det är någon skillnad på det och natriumbikarbonatet(Även det E500) som medföljer i snussats?
Heter det E500 så är det E500.
Citera
2010-12-04, 17:11
  #867
Medlem
Robin000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Heter det E500 så är det E500.

Okej, blev lite osäker för jag läste någonstans att man var tvungen att ha bikarbonaten i ugnen 10 minuter först för att det skulle bli natriumkarbonat. Men eftersom E-numret är detsamma borde det vara samma. :s
Citera
2010-12-04, 18:15
  #868
Medlem
Har aldrig provat å köra opackat då det står i receptet att man ska packa det, kanske skulle prova. Nån som gjort både och och kan säga om det är nån skillnad?
Tack på förhand
Diddleydoo
Citera
2010-12-05, 14:24
  #869
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av diddleydoo
Har aldrig provat å köra opackat då det står i receptet att man ska packa det, kanske skulle prova. Nån som gjort både och och kan säga om det är nån skillnad?
Tack på förhand
Diddleydoo

Jag skrev ju precis om det...
Citera
2010-12-05, 15:18
  #870
Medlem
Läste det. Tänkte om det var fler som provat olika, packa eller inte? Konstigt att det skiljer sig så i recepten. Undrar varför man ska packa det egentligen. Måste prova opackat nästa gång.
Krambarheten har jag aldrig upplevt som nåt problem med det snus jag gjort iaf. Gillar oxå å krama. Kryddar bara med bergamott. Har väl gjort en 15-20 satser.
Citera
2010-12-06, 00:34
  #871
Medlem
KungKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin000
Okej, blev lite osäker för jag läste någonstans att man var tvungen att ha bikarbonaten i ugnen 10 minuter först för att det skulle bli natriumkarbonat. Men eftersom E-numret är detsamma borde det vara samma. :s

Tja, E500 kan vara olika saker.
Natriumkarbonat E500, Na2CO3
Natriumbibarbonat, E500, NaHCO3

Det är Natriumkarbonat du ska ha i snuset.
Citera
2010-12-06, 10:49
  #872
Avstängd
Jag har bara upplevt bra krambarhet med lindgrens snus. Det har dock framgått av tråden att gummi arabicum är en passande ingrediens för att uppnå krambarhet. Jag gör ungefär 15 kg vid varje tillfälle och då passar det sig bättre att köra det opackat.
Citera
2010-12-07, 20:56
  #873
Medlem
Har testat lingrenssnus nu testade soldat. tycker den smakar lakrits? annars var den bra.. men gillar dock inte smaken
Citera
2010-12-08, 10:19
  #874
Avstängd
Min erfarenhet säger att den måste lagras längre än andra snussatser..
Citera
2010-12-08, 10:46
  #875
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin000
Håller på med min andra snussats nu. Denna gången har jag termometern i satsen vilket jag inte hade sist. Hur blir det om graderna i satsen ligger på ca 95 grader medans ugnen är varmare? Kan snuset förstört då?

Tack på förhand!
Varför har du ugnen på en högre temperatur?
Ställ ugnen på den temperatur du ska ha, ställer du
den för högt så så förstör du snusmassan.

Det tar några timmar innan snusmassan kommer upp i temp, men
försök aldrig påskynda det genom att höja tempen på ugnen. Snusmassan
runt kanterna kan då komma upp i en högre temperatur än vad termometern mitt i visar.
Går tempen över 100gr så är det risk att snusmassan blir dålig.
Citera
2010-12-08, 12:38
  #876
Medlem
Sparv88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Varför har du ugnen på en högre temperatur?
Ställ ugnen på den temperatur du ska ha, ställer du
den för högt så så förstör du snusmassan.

Det tar några timmar innan snusmassan kommer upp i temp, men
försök aldrig påskynda det genom att höja tempen på ugnen. Snusmassan
runt kanterna kan då komma upp i en högre temperatur än vad termometern mitt i visar.
Går tempen över 100gr så är det risk att snusmassan blir dålig.
Nu har jag fått hem en snussats från Prillan som jag tänkte börja tillverka inom de närmsta dagarna. Jag har sett ut en stektermometer för 99:- på Clas Ohlson jag först tänkte köpa och avser ha stickan till termometern intryckt i snusmassan.

Något jag är lite fundersam kring som jag skulle vilja få bekräftat från er erfarna snustillverkare är det här med burkarna som ska vara i ugnen. Till snussatsen ingick två plastförpackningar med lock, som enligt receptet tål att stå inne i ugnen i den temperatur som anges. Tar snuset någon ful plastsmak från plastförpackningarna och finns det ingen risk att de rent utav smälter? Är det bättre att använda en ugnssäker form i stället med foliepapper som lock?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback