Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-23, 22:11
  #1465
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldharen
Som det har stått för många gånger i tråden - temperaturen i ugnen kan variera och ge en missvisande bild av det du verkligen vill veta temperaturen på, ditt värdefulla snus. Svaret är ja.

och då skall den hålla ca 90 grader med andra ord?
Citera
2012-01-24, 08:21
  #1466
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocelot
och då skall den hålla ca 90 grader med andra ord?
Mitt i snusmassan ja.
Citera
2012-01-24, 15:53
  #1467
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Mitt i snusmassan ja.

Haha tack så mycket för hjälpen
Citera
2012-01-25, 21:01
  #1468
Medlem
Ocelots avatar
Äntligen som kom min tobak...
Jag köpte ju med en flarra bergamotte, tänkte sen att man kanske även skulle mecka ner lite rökarom... någon som bara prövat med bergamotten?

mvh
Citera
2012-01-25, 22:39
  #1469
Medlem
Jawohl, jag körde i bergamott på min sats. Bara dragit sig 4-5 dagar, än så
länge är smaken i bakgrunden. Bör nog kliva fram något efter en veckas lagring till,
dock lär inte bergamottssmaken bli överväldigande precis. Köpt hos snusbolaget.
Ska till en essensbutik på söder i helgen tänkte jag, köper på mig lite och våldför
mig på mitt nyligen bakta för experimentering.

Citat:
Ursprungligen postat av Ocelot
Äntligen som kom min tobak...
Jag köpte ju med en flarra bergamotte, tänkte sen att man kanske även skulle mecka ner lite rökarom... någon som bara prövat med bergamotten?

mvh
Citera
2012-01-25, 23:27
  #1470
Medlem
Avva66s avatar
Snuset är bäst efter en månads lagring i rumstemp, döm inte snuset efter några dagar.
Citera
2012-01-26, 09:16
  #1471
Medlem
Ocelots avatar
Orajt, prövar enbart med bergamott i denna satsen.. El ev drar ner till en affär och köper lite rökarom med
Citera
2012-01-26, 12:23
  #1472
Medlem
Avva66s avatar
Du har elvisp va? Det är ett måste för att det ska bli bra blandat.
Första gången jag gjorde snus så använde jag borrmaskin och
typ degkrok, det blev skit.
Citera
2012-01-26, 13:26
  #1473
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Du har elvisp va? Det är ett måste för att det ska bli bra blandat.
Första gången jag gjorde snus så använde jag borrmaskin och
typ degkrok, det blev skit.

Jadå har både elvisp och hushållsassistent, har även gjort en sats förra året då utan kryddning..
Citera
2012-01-26, 13:47
  #1474
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocelot
Jadå har både elvisp och hushållsassistent, har även gjort en sats förra året då utan kryddning..
Jag gjorde en okryddad sats från kungssnus en gång, det blev riktigt bra smak på den.
Men då hade jag inte fått till det där med konsistensen, så den blev rätt smulig.
Citera
2012-01-26, 15:57
  #1475
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag gjorde en okryddad sats från kungssnus en gång, det blev riktigt bra smak på den.
Men då hade jag inte fått till det där med konsistensen, så den blev rätt smulig.

Mm jag gjorde också okryddad första gången från swedmax, blev riktigt förvånad hur gott och bra det blev trots min ugn va lite sisådär med temperaturen..
men ikväll tänker jag sätta en syl i locket o trycka ner termometern och försöka mecka in rätta temperaturen ska bli spännande!
Citera
2012-01-26, 16:52
  #1476
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocelot
Mm jag gjorde också okryddad första gången från swedmax, blev riktigt förvånad hur gott och bra det blev trots min ugn va lite sisådär med temperaturen..
men ikväll tänker jag sätta en syl i locket o trycka ner termometern och försöka mecka in rätta temperaturen ska bli spännande!
Lägg till ett par timmar på bakningen bara, det tar ju ett tag innan snusmassan kommer upp
i temp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback