2015-01-26, 20:26
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Hur bra kvalitet har Cuthof Råtobaksspill (tidigare Snuspack)?
Ganska Bra skulle jag säga, deras snussatser var iaf tidigare nästan i klass med kungssnus (fast billigare). Tyvärr fick jag aldrig koll på hur mycket av saltet jag skulle ha i (tyckte det blev lite i saltaste laget varje gång). Har ett svagt minne av att jag vid ett tillfälle fick sand i en sats, mailade kuntjänst och fick rabatt på följande order, men det måste vara 6-7år sedan.
Citera
2015-01-26, 22:51
Medlem
Jag har gjort många Cuthofsatser och har aldrig haft något problem med sand i mina satser... Något enstaka sandkorn har jag trott att jag känt vid något tillfälle... Men det kan vara sån sand som naturligt växer in i plantan, så kan du hitta sandkorn i potatis också... Men Coobra verkar ha stora bekymmer med sand...
Citera
2015-01-27, 09:21
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NybroCorner
Jag har gjort många Cuthofsatser och har aldrig haft något problem med sand i mina satser... Något enstaka sandkorn har jag trott att jag känt vid något tillfälle... Men det kan vara sån sand som naturligt växer in i plantan, så kan du hitta sandkorn i potatis också... Men Coobra verkar ha stora bekymmer med sand...
Ja jag har för visso inte råkat ut för det dom senaste gångerna, men för några år sedan var det vanligt hos Coobra.
-faktum är att jag aldrig haft dom problemen med den tobak jag odlar själv, jag tror att sanden från "sandbladen" trillar av under torknings processen, eller inte passar min sikt utan i så fall blir så fin fördelat att det inte märks i snuset.
Att det skulle vara sand från industrin är tyvärr mer troligt i mina ögon. Men ni som råkar ut för detta bör på peka det till "CBF Drinkit" ni vet många bäckar små..
Citera
2015-01-27, 12:50
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Det kan jag absolut göra, men till vilken nytta? Den mörkare smakar lite mer och ger lite mustigare tobak, kungssnus hade det iaf förr i sin tobsksblandning, den ljusa kan vara en Virginia mix brightleaf/Burley men även en orient tobak, mest troligt en mix av alla tre. Vart köpte du dom?
hur som haver så lär det bara vara Virginia (N.Tabacum).
Jag har för mig att PGW sålde en egen billigare snussats men listade inte endast tobaken . Jag slängde iväg ett mail och frågade om jag kunde köpa bara tobaken. Omnämndes inte typ bara grovlek. Jag skulle säga att den finmalda ljusa har sämre smak och förmodligen kvalitet än cuthofs snussatser för sex år sedan. Den bruna är av annan sort och kan inte jämföras. Mycket sand i båda.

Min ringa tobakskunskap kommer från pipvärlden och då skiljer man på tobak efter tillverkningsmetod inte genetiskt släktskap. Huvudsorterna är just burley och virginia med en hel hoper varianter som krydda. Jag har också läst någonstans att just burley skulle vara lämpat för snus. Jag trodde alltså att den ljusa var ren virginia (luktar ungefär som 100% pipvirginia) och den mörka var burley men jag har aldrig hanterat ren burley eller ens gillat burleyblandningar. Jag vet inte riktigt vad jag ville ha för svar. Jag tror jag tänkte att du kunde föreläsa lite så att jag slapp bilda mig själv. Men jag har nog knappt ramverket för att ta till mig ändå. Ny fråga: har du hittat några böcker eller skrifter som berör just val och hantering av tobak till snus?

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Men den är säkerligen inte sämre än det vi i allmänhet köper, i form av snussats av alla de former.
Det är ju endast Kungssnus som utmärker sej där. Men då med ett mycket högre pris ist.
Jag har bara testat Cuthofs och gamla Norrlandssnus' (bara tillsätta symbolisk mängd natriumkarbonat ingen ugn) och de hade mer sand än köpesnus men PGW hade ännu mer. Jag vill också minnas att någon annan i tråden tyckte att sandmängden var osnusbart hög i PGW:s tobak i jämförelse med t.ex. Cuthof. Men det finns ju folk som gråter för att de hittar ett sandkorn i General också. Jag tycker också själv att smaken var sämre än hos Cuthof.
Citera
2015-01-27, 12:57
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Ja jag har för visso inte råkat ut för det dom senaste gångerna, men för några år sedan var det vanligt hos Coobra.
-faktum är att jag aldrig haft dom problemen med den tobak jag odlar själv, jag tror att sanden från "sandbladen" trillar av under torknings processen, eller inte passar min sikt utan i så fall blir så fin fördelat att det inte märks i snuset.
Att det skulle vara sand från industrin är tyvärr mer troligt i mina ögon. Men ni som råkar ut för detta bör på peka det till "CBF Drinkit" ni vet många bäckar små..
Jag har någon stans läst att de första bladen nära/på marken ska kasseras i alla fall till finare rökverkstillverkning. Kan det inte bara vara så att någon tar till vara och säljer detta spill till snus som inte kräver lika bra tobak? Att tobaken legat på marken på ett eller annat sätt. Sekunda vara helt enkelt.
Citera
2015-01-27, 18:19
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Jag har för mig att PGW sålde en egen billigare snussats men listade inte endast tobaken . Jag slängde iväg ett mail och frågade om jag kunde köpa bara tobaken. Omnämndes inte typ bara grovlek. Jag skulle säga att den finmalda ljusa har sämre smak och förmodligen kvalitet än cuthofs snussatser för sex år sedan. Den bruna är av annan sort och kan inte jämföras. Mycket sand i båda.

Min ringa tobakskunskap kommer från pipvärlden och då skiljer man på tobak efter tillverkningsmetod inte genetiskt släktskap. Huvudsorterna är just burley och virginia med en hel hoper varianter som krydda. Jag har också läst någonstans att just burley skulle vara lämpat för snus. Jag trodde alltså att den ljusa var ren virginia (luktar ungefär som 100% pipvirginia) och den mörka var burley men jag har aldrig hanterat ren burley eller ens gillat burleyblandningar. Jag vet inte riktigt vad jag ville ha för svar. Jag tror jag tänkte att du kunde föreläsa lite så att jag slapp bilda mig själv. Men jag har nog knappt ramverket för att ta till mig ändå. Ny fråga: har du hittat några böcker eller skrifter som berör just val och hantering av tobak till snus?

Jag har bara testat Cuthofs och gamla Norrlandssnus' (bara tillsätta symbolisk mängd natriumkarbonat ingen ugn) och de hade mer sand än köpesnus men PGW hade ännu mer. Jag vill också minnas att någon annan i tråden tyckte att sandmängden var osnusbart hög i PGW:s tobak i jämförelse med t.ex. Cuthof. Men det finns ju folk som gråter för att de hittar ett sandkorn i General också. Jag tycker också själv att smaken var sämre än hos Cuthof.
Nja ni som tror att dom maler själv har nog väldigt fel, det är lättast och billigast att frakta och hantera malt och packat.. Däremot kan dom välja hur det siktats och malts. Det finns lixom ingen anledning att tex Coobra anger sitt KN-nummer om inte det malda tobaks spillet passerar minst en gräns. Det mest intressanta med snussatserna tycker jag är att det är just industri spill, ett bra sätt för alla aktörer att få in lite extra pengar, så att ni som köper era snussatser bidrar på sätt och vis till att priset på diverse tobaks produkter kan hållas nere lite..

tänker ni efter lite så är ni ju rätt nöjda med något märke, eller hur?

Men att skylla sanden på sand bladen tror jag inte på riktigt, ok att sandblad kan smita med den tobak som skördats som ""stalk-cured" men dom som plockats blad för blad genom "priming" nix inte en chans, att fuska med dom bladen ger odlaren sämre ryckte och dessutom så är dom bladen inte mödan lönt att ta fläckiga trasiga jordiga och typ alltid dom bladen som lättast blir angripna.. Dessutom är dom en liten risk i sig själv med mögel då dom kan ha legat mot den fuktiga jorden..

piptobak sa du, men då har du med stor sannolikhet lite koll (började själv få ett sådant forum).. På pip forum får man hyffsad koll på blandningar, men jag själv tuggar lite på en liten bit av ett blad, skiter i om det är Burley eller Virginia (nu mer) men var länge skeptisk till just Burley(som oftast inte är mörk) den ljusa kan vara Brightleaf, Havana eller ja typ allt utom "Dark", rätt logiskt kanske..
Bok tips? Oj.. Regga dig på "Bok börsen" där kan man få tag på rätt spännande böcker, strunta i vilket år den är från, det görs väldigt lite nya böcker om växter och speciellt tobak och tobaksrelaterade saker..
Citera
2015-01-27, 19:25
Medlem
Hej!

Har gått i tankarna att börja smaksätta eget snus ett bra tag.

Standardsnuset nuförtiden är General Onyx och har varit ett bra tag.
Finns det någon snussats som kommer i närheten av den smaken?
Citera
2015-01-27, 19:57
Medlem
hej har gjort eget snus i12 år mest cuthof men testat andra också med varierande resultat.Detta med sand i snuset tror jag beror på hur siktning,sug,blåsning samt mangnetfällan efter grov respektiv finkvarnarna är instälda.Vet att cuthofs personal är noga med det då dom flesta snusar själva.Det är nog som tobakshasse skriver andra som köper färdigmalt,och bara packar om.Man har nog inte möjlighet att köpa den renheten på tobaksmjölet då. man för nog inte den blandning på olika tobaksorter som man vill ha i sin produkt för att den ska vara så lik som möjligt år efter år utan för köpa dom sorter som fins på marknaden då snus är litet internationelt set.Det kan nog vara därför som visa sorter smakar olika från gång til gång.
Citera
2015-01-28, 05:49
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1036
hej har gjort eget snus i12 år mest cuthof men testat andra också med varierande resultat.Detta med sand i snuset tror jag beror på hur siktning,sug,blåsning samt mangnetfällan efter grov respektiv finkvarnarna är instälda.Vet att cuthofs personal är noga med det då dom flesta snusar själva.Det är nog som tobakshasse skriver andra som köper färdigmalt,och bara packar om.Man har nog inte möjlighet att köpa den renheten på tobaksmjölet då. man för nog inte den blandning på olika tobaksorter som man vill ha i sin produkt för att den ska vara så lik som möjligt år efter år utan för köpa dom sorter som fins på marknaden då snus är litet internationelt set.Det kan nog vara därför som visa sorter smakar olika från gång til gång.
fast själva blandningen ska det inte vara något problem med, Det styr man enkelt genom att ange kn-nr och Hs-nr Virginia har exempelvis: Kn:2401,1A Burley har kn:2401,1B och All tobak som varit i kontakt med rök har Kn:2401,1D sen finns en kod för tobaksspill, den ser lite olika ut beroende på hur ren den är och vad som kan finnas i bland tobaken (lägsta klassen kan finnas tex spår av textilier i spillet).
Just därför kan det vara bra att påpeka sanden till respektive"tillverkare". Gör tillräckligt många detta kanske dom väljer en lite renare tobak, eller kontaktar den dom handlar av/från och påpekar bristen. Men gnäller endast en kund var 4e år ser dom bristen som väldigt liten..
Senast redigerad av TobaksHasse 2015-01-28 kl. 05:53.
Citera
2015-01-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDiabolic
Hej!

Har gått i tankarna att börja smaksätta eget snus ett bra tag.

Standardsnuset nuförtiden är General Onyx och har varit ett bra tag.
Finns det någon snussats som kommer i närheten av den smaken?
Smaksatt med bergamotte och lakrits. Sök sedan en snussats som matchar nikotinhalten (mg/g).
Citera
2015-01-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Tack. Jag blir lite sugen på att börja igen. Men jag tror att min tobak är sopig. Den är köpt för en massa år sedan för dryga 100:- kilot + frakt. Jag har sju kilo kvar. Bra malt dock. En mörkare typ och en ljusare typ förmodligen det man traditionellt gör snus av och virginiatobak. Kan du spekulera?

Tackar Hoppas jag orkar bygga ny ugn och sätta igång igen. Jag tror jag just betalade 42 kronor för 42 gram snus och det är budgetsnus som inte är mycket bättre än mitt. Jag har redan alla ingredienser om oljorna inte blivit dåliga.
Bara ugnen håller temperaturen (över 80˚C) i snusmassan och att du kan pastörisera bort skadliga mikroorganismer (bakterier och svampar).

Ofta skriver recepten 90˚C. Det går att ha högre temperatur med lämplig behållare.
Citera
2015-01-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Märken som kan ha sand i: Coobra (egen erfarenhet), Ekens, kanske PGW och Limpans.

Märken jag vill veta om hur det ligger till med "sandhalten"?: Prillan, Kungssnus, Westerose, Swedsnus, Snus X m.fl.
Det här märkena har inte så mycket sand från vad jag förstår: Westerose, Kungssnus, Swedsnus och Cuthof? Prillan brukar vara ok, men kan ha lite sand i?

Jag undrar om det är stor risk att få besk smak med Cuthofs snussatser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in