2017-10-24, 20:39
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Såg att det finns någon ny typ av smaksättning, Frizc smakkort ?

Vad är detta och hur ska man använda detta för smaksättning ?
Har faktiskt inte koll på det. Men förmodligen är det aromer i och att det sedan utsöndras när det kommer fukt.
Ungefär som att ta en dosa och lägga över snus i och sedan skaka om.
-Då kommer det ta smak av det som varit i innan (inte mycket men det tar smak)..
Citera
2017-10-24, 20:42
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
En varning till Limpans snus, fullt i grus. Jag har rekommenderade dem förr, men inte mer. Jag tror att Limpans är sålt till en blatte. För det satt en sån ful jävel bakom disken.
Ha ha bästa sättet att avslöja en bluff är att expediten ser ut som fan!? He he, då bara måste det vara så..
-Tack iaf för varningen
Citera
2017-10-24, 22:23
Medlem
-spitzlix-s avatar
Bra recept för bästa kramvänliga snuset som inte lämnar ett hav i handflatan eller käften? Har alltid kört enligt recept och oftast tagit 1-2dl mindre än vad som angivits utan framgång.. Prillan Grov gäller det, om det spelar någon roll.
Citera
2017-10-25, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Bra recept för bästa kramvänliga snuset som inte lämnar ett hav i handflatan eller käften? Har alltid kört enligt recept och oftast tagit 1-2dl mindre än vad som angivits utan framgång.. Prillan Grov gäller det, om det spelar någon roll.

menar du att den blir överdjävlig blöt och kladdig ?
kör du i ugnen 24+12 tim ?, vilken temp?, mäter du tempen i ugnen eller i själva snusmassan?
Elvisp eller assistent ?
Använder du gummi arabicum ?
Hur mycket glycerin/propglykol ?

Själv så använder jag endast hälften av rekommenderad glycerol och tillsätter gummi istället,
det gör snuset något torrare och mycket kramvänligare.

Tänk också på att den satsen kräver extra mycket bearbetning med vispen för att den ska bli riktigt bra pga tobaken är grovskuren.
Senast redigerad av peckapecan 2017-10-25 kl. 08:01.
Citera
2017-10-25, 08:43
Medlem
Brukar köpa slumpvist vald snussats, den här gången blev det som en del andra gånger, Ekens, men smoked.

När jag tittar på receptet ska det vara 25g natriumkarbonat till 500g tobakspulver. Är ganska säker på att jag tidigare haft 50g till motsvarande mängd tobak, och jag har även funnit några andra recept med dessa proportioner.

Har Ekens skrivit fel, ska "Smoked" vara mildare än annat snus, eller vad är fel/rätt?
Citera
2017-10-25, 09:05
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Brukar köpa slumpvist vald snussats, den här gången blev det som en del andra gånger, Ekens, men smoked.

När jag tittar på receptet ska det vara 25g natriumkarbonat till 500g tobakspulver. Är ganska säker på att jag tidigare haft 50g till motsvarande mängd tobak, och jag har även funnit några andra recept med dessa proportioner.

Har Ekens skrivit fel, ska "Smoked" vara mildare än annat snus, eller vad är fel/rätt?
Oj väldigt bra fråga, jag har ett gammalt mail från PGW där dom förklarar att deras spill endast är spill från Cigarett industrin. Smoked är deras enda snussats som är gjord med några% röktorkad tobak. Tobaken i sig själv är dock mild (cigarett tobak är normalt mildare än cigarr och piptobak).
-så att tänk på att din snussats redan har rökig smak när/om du smaksätter.
Deras extrastrong är gjord på tobak med högre nikotin nivå (Men är även den mild).

När det gäller Karbonat så har jag själv 50-90g per 1000g (oftast 60g).
Citera
2017-10-25, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
-så att tänk på att din snussats redan har rökig smak när/om du smaksätter.
Nu smaksätter jag aldrig, frågan var det där med mängden natriumkarbonat. Om de har fel på sitt recept då jag har för mig att jag tidigare tillsatt dubbla mängden jämfört med deras rekommendationer.

Ser att du skriver hur mycket du brukar tillsätta, vilket är schysst, men varför rekommenderar Ekens halva mängden jämfört med mitt minne av mina tidigare tillverkningar och enligt vissa recept på webben?
Citera
2017-10-25, 10:20
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Nu smaksätter jag aldrig, frågan var det där med mängden natriumkarbonat. Om de har fel på sitt recept då jag har för mig att jag tidigare tillsatt dubbla mängden jämfört med deras rekommendationer.

Ser att du skriver hur mycket du brukar tillsätta, vilket är schysst, men varför rekommenderar Ekens halva mängden jämfört med mitt minne av mina tidigare tillverkningar och enligt vissa recept på webben?
Jag har letat bland mina sparade Recept men inte hittat något från PGW. Men jag tror att du har rätt, har ett svagt minne av det också (men tror att deras recept då gällde 1kg tobak/tobaksspill).

Frågan är faktiskt befogad och du kanske bör fråga dom om det.
Men jag tror att det är så att dom läst om folk som klagat över känsliga slemhinnor vilket både salt och karbonat kan orsaka.
Största boven i det tycker jag att saltet verkar vara (men jag kan ha fel).

Oj du smaksätter aldrig snussatser? Jag gör det alltid då dom inte smakar något alls utan aromer. Däremot så har jag praktiskt taget aldrig aromer i det jag odlar själv. Max att jag har i 1½-3ml rökarom per kg torr tobak.
Senast redigerad av TobaksHasse 2017-10-25 kl. 10:25.
Citera
2017-10-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Oj du smaksätter aldrig snussatser? Jag gör det alltid då dom inte smakar något alls utan aromer.
Är en ganska "ruff" tillverkare, å andra sidan har jag erfarenhet sedan Bengt Sändhs dagar :-)

Av någon anledning gjorde jag den här gången en sats av endast 500g tobak, om det är spill eller inte brukar jag inte bry mig om :-O

Så här gjorde jag nu:

500g tobak, finmald från Ekens (Smoked), på vilken jag strödde 50g salt. Rörde om med en sked, och hällde sedan på 4dl kokande vatten. Rörde om lite lagom, plattade till lite lagom, sedan in i ugnen.

Kanske först tio timmar i ugnen, cirka 90 grader C, sedan jobb och då stängde jag av ugnen. Kom hem och körde kanske tio timmar till, sedan jobb, sedan tio timmar till.

Därefter natriumkarbonat. Nu tog jag 40g, vilket jag strör över, blandar med sked, och sedan häller över vatten så konsistensen känns okej. Det blev kanske ett par deciliter. Rör om, plattar lite lagom.

Nu får det stå i ugnen 5-6-7-8-9-10 timmar till, sedan är det klart. Inget mer :-)
Citera
2017-10-25, 12:23
Medlem
Citat:
Är en ganska "ruff" tillverkare, å andra sidan har jag erfarenhet sedan Bengt Sändhs dagar :-)

Av någon anledning gjorde jag den här gången en sats av endast 500g tobak, om det är spill eller inte brukar jag inte bry mig om :-O

Så här gjorde jag nu:

500g tobak, finmald från Ekens (Smoked), på vilken jag strödde 50g salt. Rörde om med en sked, och hällde sedan på 4dl kokande vatten. Rörde om lite lagom, plattade till lite lagom, sedan in i ugnen.

Kanske först tio timmar i ugnen, cirka 90 grader C, sedan jobb och då stängde jag av ugnen. Kom hem och körde kanske tio timmar till, sedan jobb, sedan tio timmar till.

Därefter natriumkarbonat. Nu tog jag 40g, vilket jag strör över, blandar med sked, och sedan häller över vatten så konsistensen känns okej. Det blev kanske ett par deciliter. Rör om, plattar lite lagom.

Nu får det stå i ugnen 5-6-7-8-9-10 timmar till, sedan är det klart. Inget mer :-)

Strör du över karbonat och salt torrt?, och sen vatten ?
Citera
2017-10-25, 12:30
Medlem
Citat:
Strör du över karbonat och salt torrt?, och sen vatten ?
Jepp. Och sedan rör, därefter vatten, och rör igen. Salt först dock :-)

För mig fungerar det bra, och gör det enkelt.

Not/edit: Jag är inte ute efter kramgott snus, så stärkelse och sånt skulle bara bli för mycket för mig.
Senast redigerad av holgerett 2017-10-25 kl. 12:38.
Citera
2017-10-25, 15:57
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
menar du att den blir överdjävlig blöt och kladdig ?
kör du i ugnen 24+12 tim ?, vilken temp?, mäter du tempen i ugnen eller i själva snusmassan?
Elvisp eller assistent ?
Använder du gummi arabicum ?
Hur mycket glycerin/propglykol ?

Själv så använder jag endast hälften av rekommenderad glycerol och tillsätter gummi istället,
det gör snuset något torrare och mycket kramvänligare.

Tänk också på att den satsen kräver extra mycket bearbetning med vispen för att den ska bli riktigt bra pga tobaken är grovskuren.
Yes.
Kör 36-38h. Brukar ligga på 85-90 grader i snusmassan.
Elvisp genom hela processen samt knådar.
Använder gummi arabicum (Ibland potatismjöl när jag glömt köpa G.A).
Brukar använda hela påsen glycerin för tänker "Äh, det där lilla kan inte göra det så blött!" men kan ju ha fel.

Ska testa det. Jo, det vet jag. Har såndär degmaskin som jag brukar sätta en visp på och låta den jobba ca 10h efter snusen gått igenom sista ugn-fasen/smaksättning osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in