2013-01-21, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Jepp. Låt den svalna.
hur länge då ungefär tror du? :P
Citera
2013-01-21, 16:39
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chealen
hur länge då ungefär tror du? :P

Tills det är rumstempererat antar jag.
Ifrån Prillans snussatser:
"Snusmassan har nu varit i ugnen i 36 timmar och tages ut för att svalna. Denna
process kan liknas vid en pastörisering."
Citera
2013-01-21, 16:45
Medlem
Terugflitss avatar
Det spelar nog ingen roll, men det luktar väldigt starkt när snusmasan är varm.
Men när jag har i natriumkarbonatet så vill jag ha snusmasan varm, den smälter
och blandar sej bättre då tycker jag. Jag tycker snuset blir mer krambar då också,
om man föredrar det.
Citera
2013-01-21, 22:24
Medlem
bunjackens avatar
lite ot jag vet men ni som snusar köpesnus också rekommenderar jag er att spara era tomdosor blir rätt snabbt 10-50 dosor och sen köper ni satsen ni gillar och när den är klar lägger ni ner den i tomdosorna ni samlat glöm inte om ni är känsliga att tvätta ur dem

med fördel köps flera satser så man kan frysa in

läste att man fick en tomdosa på köpet men den räcker inte långt bättre och ha snuset i dosan så inga olyckor sker som att man råkar välta skålen med snus
Citera
2013-01-21, 23:51
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Jag förstår inte. Säger någon "norrländsk snus" så tänker jag på mörk och grov och ren tobak för riktiga skogshuggare.
Exakt vad jag själv trodde. Hade problem med en sats jag gjort åt en kompis.
Mailade en fråga om ad som kunde gått fel med stsen till prillan. Passade på att fråga vad det var för speciellt med Norrlands och dom svarade att det är bara ljus svagare tobak...
Därför fortsätter jag med Grov och stark blandad, Men gör aldrig mer en sats till den kompisen igen (fast det är en annan historia)..
Citera
2013-01-21, 23:57
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Kollade på snusbolagets webshop, de har ju onekligen rätt bra pris på sin Kungssnus portionssnus-sats. 1000 gram för nästan samma pris som för 500 gram från swedsnus. Någon som testat den?
Kungssnus har riktigt bra snussats (kör själv på egenodlat eller prillan och ibland Coobra nu mer men)..
Citera
2013-01-22, 00:24
Bannlyst
Finns det påsar till snuset? Eller kan man klippa och sy ihop lite te påsar?
Jag funderar på att göra snus. Men vet inte riktigt hur jag ska göra.
Citera
2013-01-22, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajenVsArsenal
Finns det påsar till snuset? Eller kan man klippa och sy ihop lite te påsar?
Jag funderar på att göra snus. Men vet inte riktigt hur jag ska göra.
Finns påsar att köpa. Men det ska vara ett jävla pill tydligen.
Det följer med ett recept när du köper satsen. Det är jättenkelt men tar lite tid bara.
Följer du receptet till punkt och pricka så blir det bra, vill du vara mer avancerad så plöj igenom denna tråd

Lycka till!
Citera
2013-01-22, 09:10
Medlem
Någon som har provat att smaksätta Prillans lössnus med Admiral mix? Det jag undrar över är om det räcker med en flaska (8 ml) till hela satsen (2,5 kg). Funderar även på att tillsätta lite rökarom, kanske 2-3 ml.
Citera
2013-01-22, 12:33
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.shepherd
Någon som har provat att smaksätta Prillans lössnus med Admiral mix? Det jag undrar över är om det räcker med en flaska (8 ml) till hela satsen (2,5 kg). Funderar även på att tillsätta lite rökarom, kanske 2-3 ml.

Har ej använt just den, men de vanliga aromerna (typ prillan, coobra osv) är på 25ml till 2,5kg färdigt snus. Så det är nog bäst att köpa 2st iaf.

Var även försiktigt med rökaromen, den är skarp!
Citera
2013-01-22, 14:11
Medlem
avskum1982s avatar
Kunde inte edita mitt senaste inlägg.
Men nu vart jag ej säker på att det är 25ml i flaskorna... På snus2 står det att det är 25ml (coobra arom osv), men på cuthofs aromer står det 15ml (båda för 2,5kg).
Citera
2013-01-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Kungssnus har riktigt bra snussats (kör själv på egenodlat eller prillan och ibland Coobra nu mer men)..

Jag håller absolut med. Kungssnus har riktigt bra snussatser. Har tillverkat drygt 20 st de senaste åren. Men nu har det ju blivit så dyrt, så jag kom på den brillianta idén att köpa tobakspulver för sig och kemikalierna för sig. Sista gångerna jag tillverkade Kungssnus, så hade jag införskaffat en bra våg och vägde in alla ingredienser, så jag skulle ha koll på det senare.
Köpte pulver från Cobra och ingredienser från Kungssnus och följde samma recept som alltid. Ska tillägga att priset nu blev under hälften av Kungssnus nuvarande pris.
Resultatet blev inte alls bra. Det blev kletigt (modellera). Efter att man rullat en prilla så är man klibbig om fingrarna.
Slutsats: Tobaksmjölet har stor betydelse för receptets utformning.
Nu har jag sats 2 på gång (också med Cobra pulver). Denna gång har jag minskat 100 g. på vatten. Ska inte heller tillsätta specialstärkelsen. Återkommer med resultatet.
Folk i forumet säger att Gothia inte har någon konsistensgivare i Ettan och General, men jag ser inte något snus de deklarerar Arabic gum och Maltodextrin i, som de anger i sin totala ingredienslista.
Ja, jag får se hur det blir utan specialstärkelsen innan jag går vidare med andra kosistensgivare.
Är det någon som har någon åsikt om olika pulver tex. Ekens, Prillans, Cobra mm. Om man utgår från samma recept. Dvs inte jämför olika recept utan jämför olika pulver i samma recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in