Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Kungssnus har riktigt bra snussats (kör själv på egenodlat eller prillan och ibland Coobra nu mer men)..

Jag håller absolut med. Kungssnus har riktigt bra snussatser. Har tillverkat drygt 20 st de senaste åren. Men nu har det ju blivit så dyrt, så jag kom på den brillianta idén att köpa tobakspulver för sig och kemikalierna för sig. Sista gångerna jag tillverkade Kungssnus, så hade jag införskaffat en bra våg och vägde in alla ingredienser, så jag skulle ha koll på det senare.
Köpte pulver från Cobra och ingredienser från Kungssnus och följde samma recept som alltid. Ska tillägga att priset nu blev under hälften av Kungssnus nuvarande pris.
Resultatet blev inte alls bra. Det blev kletigt (modellera). Efter att man rullat en prilla så är man klibbig om fingrarna.
Slutsats: Tobaksmjölet har stor betydelse för receptets utformning.
Nu har jag sats 2 på gång (också med Cobra pulver). Denna gång har jag minskat 100 g. på vatten. Ska inte heller tillsätta specialstärkelsen. Återkommer med resultatet.
Folk i forumet säger att Gothia inte har någon konsistensgivare i Ettan och General, men jag ser inte något snus de deklarerar Arabic gum och Maltodextrin i, som de anger i sin totala ingredienslista.
Ja, jag får se hur det blir utan specialstärkelsen innan jag går vidare med andra kosistensgivare.
Är det någon som har någon åsikt om olika pulver tex. Ekens, Prillans, Cobra mm. Om man utgår från samma recept. Dvs inte jämför olika recept utan jämför olika pulver i samma recept.