2013-01-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Kunde inte edita mitt senaste inlägg.
Men nu vart jag ej säker på att det är 25ml i flaskorna... På snus2 står det att det är 25ml (coobra arom osv), men på cuthofs aromer står det 15ml (båda för 2,5kg).

Jo, det är 25 ml i Coobra-aromen. Men antagligen är det väl olika koncentrationer för de olika fabrikaten. Antar att man får prova sig fram, om nu ingen har testat Admiral Mix till 2,5 kg lössnus.
Citera
2013-01-22, 14:59
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.shepherd
Jo, det är 25 ml i Coobra-aromen. Men antagligen är det väl olika koncentrationer för de olika fabrikaten. Antar att man får prova sig fram, om nu ingen har testat Admiral Mix till 2,5 kg lössnus.

Jo, så är det nog.
Har för mig nonexistence har snackat om Admiral Mix. Men jag tror han hade det till portionssats, och ej till en lössats.

Precis, du får testa. Skulle dock tro att 2st går åt till 2,5kg med tanke på att de är på 8ml st.
Citera
2013-01-22, 17:05
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toas
Jag håller absolut med. Kungssnus har riktigt bra snussatser. Har tillverkat drygt 20 st de senaste åren. Men nu har det ju blivit så dyrt, så jag kom på den brillianta idén att köpa tobakspulver för sig och kemikalierna för sig. Sista gångerna jag tillverkade Kungssnus, så hade jag införskaffat en bra våg och vägde in alla ingredienser, så jag skulle ha koll på det senare.
Köpte pulver från Cobra och ingredienser från Kungssnus och följde samma recept som alltid. Ska tillägga att priset nu blev under hälften av Kungssnus nuvarande pris.
Resultatet blev inte alls bra. Det blev kletigt (modellera). Efter att man rullat en prilla så är man klibbig om fingrarna.
Slutsats: Tobaksmjölet har stor betydelse för receptets utformning.
Nu har jag sats 2 på gång (också med Cobra pulver). Denna gång har jag minskat 100 g. på vatten. Ska inte heller tillsätta specialstärkelsen. Återkommer med resultatet.
Folk i forumet säger att Gothia inte har någon konsistensgivare i Ettan och General, men jag ser inte något snus de deklarerar Arabic gum och Maltodextrin i, som de anger i sin totala ingredienslista.
Ja, jag får se hur det blir utan specialstärkelsen innan jag går vidare med andra kosistensgivare.
Är det någon som har någon åsikt om olika pulver tex. Ekens, Prillans, Cobra mm. Om man utgår från samma recept. Dvs inte jämför olika recept utan jämför olika pulver i samma recept.

-bör nog även öka och minska saltet.. hänger på vilken variant eller varianter tobak dom använder sig av skulle jag tro...
Citera
2013-01-22, 17:11
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
-Absolut är det så. Kan även hänga på vilka oljor dom har smakerna iblandat i.. Vissa lyfter fram smaken bättre och andra mindre skulle jag misstänka. Endel smaksätter glyserin och säljer. Läs därför på smakerna (tyvärr står det inte alltid).
Citera
2013-01-22, 17:24
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
-Absolut är det så. Kan även hänga på vilka oljor dom har smakerna iblandat i.. Vissa lyfter fram smaken bättre och andra mindre skulle jag misstänka. Endel smaksätter glyserin och säljer. Läs därför på smakerna (tyvärr står det inte alltid).
Är dock inte speciellt bra på smaksatserna efter som att jag knappt använder dom. gillar när dom bara kan anas i bakgrunden, tobaks smaken ska enligt mig göra grunden. Ibland låter jag Rökaromen få lite extra plats men oftast inte

Kungssnus är bra för att dom använder sig av underbar tobakssmak.
-Tänk även på att vissa satser har fått tobaksarom för att höja tobakssmaken. Därför kan det skilja en heldel mellan olika märken.
När jag odlar själv får jag en bra smak (enligt mig) efter som att jag handlat frön efter att ha frågat en firma om egenskaper hos ett antal tobaks varianter.. Detta gör att jag odlar:
Cigarrtobak, Piptobak och vanlig röktobak. Vissa sorter är lite sötare i smaken medan andra är något beskare. En variant ska även vara bra som utfyllnad eller att ha till just smakaromer.

Tobak är en halv vetenskap
Citera
2013-01-22, 19:22
Medlem
jag har i några år snusat olika white portion.
Nu har jag snusat upp en låda prillan 500(vanlig).
Dock tog jag bara 1 dl vatten mot 1.8-2.2 för att få det lite torrare och jag blev väldans nöjd och ska beställa igen.
Men jag funderar lite över deras white, där ska väl också fyllas på vätska o aromer då blir den väl inte som en traditionell white .
Nikotinhalten är även densamma i de båda.
vad är skillnaden.
Citera
2013-01-22, 19:33
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fossilrony
jag har i några år snusat olika white portion.
Nu har jag snusat upp en låda prillan 500(vanlig).
Dock tog jag bara 1 dl vatten mot 1.8-2.2 för att få det lite torrare och jag blev väldans nöjd och ska beställa igen.
Men jag funderar lite över deras white, där ska väl också fyllas på vätska o aromer då blir den väl inte som en traditionell white .
Nikotinhalten är även densamma i de båda.
vad är skillnaden.

Om jag förstått det rätt så har Prillan White portionssats en mildare smak (den hette "Light" förut om jag minns rätt).
Citera
2013-01-22, 19:39
Medlem
Citat:
Någon som har provat att smaksätta Prillans lössnus med Admiral mix? Det jag undrar över är om det räcker med en flaska (8 ml) till hela satsen (2,5 kg). Funderar även på att tillsätta lite rökarom, kanske 2-3 ml.

Jag är säker på att du lär behöva 2 flaskor till en lössnusats. Det är inte mycket i en 8ml bortsett om det är rökarom som är väldigt skarp. Om jag var du skulle jag välja något annat alternativ som är gjort för minst 2 kg snus för att vara säker.

Såhär långt har smaken på Prillan Norrland blivit bättre. Börjar påminna väldigt mycket om Ettan, men gruv mixen (16 ml) har ännu inte visat fram sig. Kanske doseringen på smakaromen var för lite trots allt. Får se vad som händer lite längre framåt
Citera
2013-01-22, 20:07
Medlem
aiights avatar
Första snussatsen inne i ugnen, prillan norrland!
Använder mig av termometer och ugnen pendlar mellan 72-88 grader. Ska jag köra enligt receptet ändå och ha den i 24 timmar?

Mvh aiight
Citera
2013-01-22, 20:18
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiight
Första snussatsen inne i ugnen, prillan norrland!
Använder mig av termometer och ugnen pendlar mellan 72-88 grader. Ska jag köra enligt receptet ändå och ha den i 24 timmar?

Mvh aiight

Många som kör Prillan Norrland nu, även min nya favorit, trevligt

Tror inte du behöver köra längre än 24h det första steget även om det är ett par grader under 90 (kör själv alltid ett par grader under så det inte bränns eller torkar ut).
Du kan ju alltid höja tempen lite för de sista 12h för att kompensera.
Citera
2013-01-22, 20:42
Medlem
aiights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Många som kör Prillan Norrland nu, även min nya favorit, trevligt

Tror inte du behöver köra längre än 24h det första steget även om det är ett par grader under 90 (kör själv alltid ett par grader under så det inte bränns eller torkar ut).
Du kan ju alltid höja tempen lite för de sista 12h för att kompensera.

Jo den verkar ju helt perfekt! Får se om min 8 ml admiral mix räcker för 2,5kg snus bara
Är lite orolig över första blandningen, läste om någon som blandade med elvispen i ca 30 minuter, och jag blandade ca 5-10 min för hand. Men det verkade fint så får se hur resultatet blir!
Tror jag kör såhär hela 24h perioden
Citera
2013-01-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiight
Jo den verkar ju helt perfekt! Får se om min 8 ml admiral mix räcker för 2,5kg snus bara
Är lite orolig över första blandningen, läste om någon som blandade med elvispen i ca 30 minuter, och jag blandade ca 5-10 min för hand. Men det verkade fint så får se hur resultatet blir!
Tror jag kör såhär hela 24h perioden

5-10 min räcker säkert så länge allt är väl blandat. Jag blandade inte mer än 10 minuter med elvispen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in