2006-01-18, 00:55
Medlem
Christer ps avatar
Grymt att en såpass billig u-båt kan ta sig så pass när ett Amerikanskthangarfartyg och förbli oupptäckt!

http://forums.filefront.com/showthread.php?p=2255069#post2255069
Citera
2006-01-18, 10:30
Medlem
Cypresss avatar
Jag läste om detta igår. Vi ska självklart vara stolta över att den svenska försvarsindustrin har fått fram en sådan bra u-båt (Gotlands klassen).

Jag har förstått det som att svenksarna vinner det mesta av dem simulativa krig dem har.

Det är en ruskigt bra erfarenhet för svenskarna att få komma till USA och öva. Vi skaffar oss erfarenhet och förbättrar den kompetens vi har.

MVH
Cypress
Citera
2006-01-18, 10:40
Bannlyst
Så läckert!!!

Måste svida som fan för Pentagon med en budget på över 375 miljarder dollar.

Citera
2006-01-18, 10:45
Medlem
xallos avatar
Finns det någon site med ett "scorecard" eller liknande där man kan ta del av gtlands bravader?
Citera
2006-01-18, 11:01
Medlem
curdmans avatar
Var inne i en Gotlandsklass-ubåt för ett par år sedan när de låg i Göteborg.
Låtsades att jag var 18 och var intresserad av att köra ubåt i lumpen.
Väldigt imponerande jämfört med de äldre ubåtar jag varit i. Ljust och hyfsat rymligt. Man styrde hela ubåten med i stort sett en ratt/joystick. Imponerande också att se all teknik och storleken på torpederna. Inte alls som man trodde.
Fick tyvärr inte gå in i maskin rummet där sterlingmotorn sitter.
Det var Top Secret tydligen.
Citera
2006-01-18, 11:54
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rot
Så läckert!!!

Måste svida som fan för Pentagon med en budget på över 375 miljarder dollar.

Tja, de har ju investerat i andra saker som fungerar alldeles utmärkt de också. De behöver liksom inga periskopbilder på Stockholm för de skjuter ifrån ekvatorn om det behövs.
Citera
2006-01-18, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Tja, de har ju investerat i andra saker som fungerar alldeles utmärkt de också. De behöver liksom inga periskopbilder på Stockholm för de skjuter ifrån ekvatorn om det behövs.

Kan de sänka ubåtar från ekvatorn?
Citera
2006-01-18, 13:03
Medlem
Ankdammsmans avatar
Hahaha! Ascoola bilder.
Citera
2006-01-18, 13:27
Medlem
skalman1973s avatar
Tja är inte bara ubåten det hänger på .................sveriges ubåtsvapen är världsledande i kustnära krigföring ....... finns amiraler som fått sparken från US NAVY efter den lilla incidenten ( övningen ) vid medelhavet ...... vi är helt enkelt bäst på littoral warfare ..... därför dom vill öva mot just oss för att lära sig kustnära strid
Citera
2006-01-18, 13:41
Medlem
Christer ps avatar
Vad hade hänt om dom dragit iväg några torpeder hade fartyget knäckts på mitten eller finns det effektiva motmedel mot torpeder?
Citera
2006-01-18, 13:58
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christer p
Vad hade hänt om dom dragit iväg några torpeder hade fartyget knäckts på mitten eller finns det effektiva motmedel mot torpeder?
Svårt att svara på beror på var torpeden träffar en träff på kölen knäcker vilket skepp som helst .........men dom hadde helt klart ställt till med en hel del bekymmer ............typ slagsida osv ........hangarfartyget skulle deffenitivt fått en alvarlig depression och självklart finns det motmedel men dom används i regel för sent för att hindra skadan från att ske ........... en ubåt mot ett hangarfartyg ser jag som ett hyffsat byte :P
Citera
2006-01-18, 14:03
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Svårt att svara på beror på var torpeden träffar en träff på kölen knäcker vilket skepp som helst .........men dom hadde helt klart ställt till med en hel del bekymmer ............typ slagsida osv ........hangarfartyget skulle deffenitivt fått en alvarlig depression

När jag var ombord på Gotlandsubåten berättade de att man inte ville ha en direktträff på båten. Man ville istället att torpeden skulle passera strax under båten när den exploderar. På så sätt så lyftes båten upp på mitten samtidigt vilket gjorde att den i stort sett gick i två bitar.
Som exempel tog de en danmarksfärja (ca 190 m) och den var inget problem att dela på mitten med en torped.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in