2006-01-18, 15:21
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
När jag var ombord på Gotlandsubåten berättade de att man inte ville ha en direktträff på båten. Man ville istället att torpeden skulle passera strax under båten när den exploderar. På så sätt så lyftes båten upp på mitten samtidigt vilket gjorde att den i stort sett gick i två bitar.
Som exempel tog de en danmarksfärja (ca 190 m) och den var inget problem att dela på mitten med en torped.
Principen bygger väl ändå på att vattnet under båten tycks undan inte att båten i sig lyfts. Påfrestningarna på skrovet blir då för höga när den inte längre kan "vila" mot vattnet och fartyget knäcks.

Det var väl tyskarna som kom på denna briljanta idé under WW2 och kunde realisera den med hjälp av magnetisk detonation?

I övrigt var det shyssta bilder. Någon som dock vet i vilket sammanhang de är tagna? Är det verkligen "live" under övning eller är det i någon form av mellanspel? Finns det någon källa som har lite mer bakgrundsinfo om resultatet från övningarna?
Citera
2006-01-18, 16:01
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Principen bygger väl ändå på att vattnet under båten tycks undan inte att båten i sig lyfts. Påfrestningarna på skrovet blir då för höga när den inte längre kan "vila" mot vattnet och fartyget knäcks.

Det var väl tyskarna som kom på denna briljanta idé under WW2 och kunde realisera den med hjälp av magnetisk detonation?

I övrigt var det shyssta bilder. Någon som dock vet i vilket sammanhang de är tagna? Är det verkligen "live" under övning eller är det i någon form av mellanspel? Finns det någon källa som har lite mer bakgrundsinfo om resultatet från övningarna?
Bilderna är förmodligen från övningarna som förnärvarande pågår utanför USA ..............Bilderna från övningen i medelhavet är legendariska ...........dom lade upp ubåten vid sidan av hangarskeppet och tog bilder med en polaroid kamera ........ så var den battle groupen decimerad
Citera
2006-01-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Bilderna är förmodligen från övningarna som förnärvarande pågår utanför USA ..............Bilderna från övningen i medelhavet är legendariska ...........dom lade upp ubåten vid sidan av hangarskeppet och tog bilder med en polaroid kamera ........ så var den battle groupen decimerad

Va? Kan man läsa om det någonstans och se bilderna?
Citera
2006-01-18, 16:34
Bannlyst
Nu attackerar vi USA tycker jag.
Citera
2006-01-18, 16:35
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rot
Så läckert!!!

Måste svida som fan för Pentagon med en budget på över 375 miljarder dollar.

Nej, snarare tvärt om. Dom har ju denna övningen för att ta lärdom om på vilket sätt exempelvis hangarfartyg är sårbara mot u-båtar.

Du tror väl inte dom har övningarna för skoj skull?

Såg att någon skrev att en torped skulle sänka hangarfartyget?
Det är ju svårt att säga men ett sånt stort skepp borde ju vara byggt för att orka med lite stryk.
Har hört någon stanns att slagskeppet Bissmarck tog emot upp emot 7 torpeder innan hon sjönk, så visst bör väl ett hangarfartyg klara av iaf en torped. (ja jag vet att tekniken har ändrats och gått framåt så ni behöver inte påpeka det)
Citera
2006-01-18, 16:36
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpBarnet
Va? Kan man läsa om det någonstans och se bilderna?

eh, bilderna kan du se i länken i första posten.
Läsa om det kunnde du exempelvis gjort i gårdagens Metro, och med tanke på att Metro suger och att dom ändå hade en lång artikell om det så borde du kunna hitta någon på andra tidningars hemsidor.

Edit: aja, jag är för snäll. här har du en länk http://www.allehanda.se/lokalt/7956
Citera
2006-01-18, 16:52
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
eh, bilderna kan du se i länken i första posten.
Läsa om det kunnde du exempelvis gjort i gårdagens Metro, och med tanke på att Metro suger och att dom ändå hade en lång artikell om det så borde du kunna hitta någon på andra tidningars hemsidor.

Edit: aja, jag är för snäll. här har du en länk http://www.allehanda.se/lokalt/7956

inte samma bilder ........bilderna från medelhavet .......är kanonbra man kan tom läsa fartygets namn på dom .......... du kan gissa vilket liv det blev i den amerikanska mässen
Citera
2006-01-18, 17:03
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Nej, snarare tvärt om. Dom har ju denna övningen för att ta lärdom om på vilket sätt exempelvis hangarfartyg är sårbara mot u-båtar.

Du tror väl inte dom har övningarna för skoj skull?

Såg att någon skrev att en torped skulle sänka hangarfartyget?
Det är ju svårt att säga men ett sånt stort skepp borde ju vara byggt för att orka med lite stryk.
Har hört någon stanns att slagskeppet Bissmarck tog emot upp emot 7 torpeder innan hon sjönk, så visst bör väl ett hangarfartyg klara av iaf en torped. (ja jag vet att tekniken har ändrats och gått framåt så ni behöver inte påpeka det)

Nej dom har övningarna för att lära sig litoral warfare dvs kustnära krigföring
och sverige är världsledande på denna typ av ubåts krigföring

och sedan spelar det ingen roll om det är hangarfartyg heller en roddbåt ........med en knäckt köl kommer dom bara åt ett håll neråt
Citera
2006-01-18, 17:21
Medlem
Citat:
inte samma bilder ........bilderna från medelhavet .......är kanonbra man kan tom läsa fartygets namn på dom .......... du kan gissa vilket liv det blev i den amerikanska mässen

Dom bilderna jag syftade på ja, vart kan man hitta dom?
Citera
2006-01-18, 17:23
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpBarnet
Dom bilderna jag syftade på ja, vart kan man hitta dom?
dom fanns att hitta på skalman.nu ..........förut vet ej om dom finns kvar
Citera
2006-01-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
När jag var ombord på Gotlandsubåten berättade de att man inte ville ha en direktträff på båten. Man ville istället att torpeden skulle passera strax under båten när den exploderar. På så sätt så lyftes båten upp på mitten samtidigt vilket gjorde att den i stort sett gick i två bitar.
Som exempel tog de en danmarksfärja (ca 190 m) och den var inget problem att dela på mitten med en torped.

Sant, har också hört detta. Dock var det på en dokumentär om tyska u-båtar under andra världskriget. De första torpederna hade vanliga tändrör som gjorde att om de kom in i för dålig vinkel eller passerade under båten vilket de ofta gjorde detonerade de ej. Sen ersattes tändröret med magnetdetektorer vilket då bara krävdes att torpeden var i närheten av skrovet. Detta var väldigt bra eftersom torpeder som hade passerat under båten annars nu exploderade under kölen, vilket tydligen ska vara den mest förödande typen av träff. Kan tänka mig att en torped kan sänka ett hangarfartyg med en sån träff eftersom den lilla skadan nog förvärras av fatygets enorma vikt.
Citera
2006-01-18, 18:42
Medlem
503s avatar
Citat:
Nej dom har övningarna för att lära sig litoral warfare dvs kustnära krigföring
och sverige är världsledande på denna typ av ubåts krigföring

ja , men det är ju klart att dom tar lärdom utav det på andra sätt också.

Citat:
och sedan spelar det ingen roll om det är hangarfartyg heller en roddbåt ........med en knäckt köl kommer dom bara åt ett håll neråt

Ja, men sen att en roddbåts köl (vilket en sån inte har tror jag ) är "lite" enklare att knäcka än ett hangarfartygs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in