• 1
  • 2
2006-10-14, 22:04
Medlem
stRs avatar
Jag har läst lite bland recept och sett lite här på forumet också folk som pratat om den här lite speciella senapen, nu vill jag ha lite tips på vad man kan göra med den, för jag nämligen gått och inhandlat en liten burk. Slotts tror jag var märket. Hur som helst, morsan sa att det inte alls var någon höjdare att äta som den var utan var till för att ha i matlagning. Nu frågar jag er, vilken matlagning?
Citera
2006-10-14, 22:08
Bannlyst
Exakt ALLT. Speciellt i såser.

Olivolja-balsamvinäger-dijonsenap är också en klassiker för den ungkarl som vill verka sofistikerad. Häll på god toast med fjolliga ingredienser såsom mozarella från euroshopper...
Citera
2006-10-14, 22:36
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Hur som helst, morsan sa att det inte alls var någon höjdare att äta som den var utan var till för att ha i matlagning.

Där håller jag inte alls med din mor. Jag tycker att dijon fungerar utmärkt att äta som den är, på en skinksmörgås eller på korv. Men som Gaffa säger så funkar den riktigt bra att ha i såser.
Citera
2006-10-14, 22:47
Bannlyst
En god sås du kan göra som passar ypperligt till kött är att ta en burk Creme Fraiche och peta ner i stekpannan efter att ha stekt köttet. Ett par teskedar av Dijonsenapen, några skvättar Soja och sedan några varv med pepparkvarnen som bör innehålla lika delar rosé och grönpeppar korn. Smaka av med senapsmängden bara. Bättre att börja lätt och ha i efter smak.
Citera
2006-10-15, 17:09
Medlem
LÖvbiff

Köp lövbiff. Bred ut dijonsenap, kapris och lite lök. Rulla ihop o sätt på en tandpetare så de biffarna inte rullar upp. Stek i stekpanna. Ev i ugn sista biten. Servera med lite yoghurt o klyftpotäter.

GOTT
Citera
2006-10-15, 18:56
Medlem
jugges avatar
Pasta med lövbiff & senapsås
4 port
1,1 l pastaspiraler
300 g lövbiff
Smör
1 st röd paprika
½ köttbuljongtärning
2,5 dl matlagningsgrädde
1-2 msk dijonsenap
1 tsk soja
1 krm sambal oelek

Koka pastan, följ anvisning på förpackningen. Skär lövbiffen i strimlor & fräs i lite smör. Strimla paprikan & låt den fräsa med. Smula i buljongtärningen. Späd med grädde & rör i senap, soja & sambal oelek. Koka på svag värme i 5 min. Smaka av med salt & peppar. Servera med ett gott bröd.
Citera
2006-10-15, 19:12
Medlem
stRs avatar
Ahw, MORE MORE

Mumms, börjar få igång saliv produktionen i munnen igen! ÖS på med mera! Jag ska bara hitta någon fin köttbit och cremefraiche/matlagningsgrädde där dijon senapen gör sig bäst vad jag har förstått!
Citera
2006-10-15, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Ahw, MORE MORE

Mumms, börjar få igång saliv produktionen i munnen igen! ÖS på med mera! Jag ska bara hitta någon fin köttbit och cremefraiche/matlagningsgrädde där dijon senapen gör sig bäst vad jag har förstått!
Glöm inte att skvätta i lite Soja också
Citera
2006-10-15, 19:26
Medlem
toMishs avatar
Köp Gray Poupon nästa gång! Min favorit.

http://www.wallysdeli.co.uk/Finedijon.jpg
Citera
2006-10-16, 07:22
Medlem
Hönapönas avatar
Sås som funkar finfint till kyckling- eller fläskfilé:

½ gul lök, finhackad
nån dl vitt vin
2 dl matlagningsgrädde
dijonsenap
dragon
salt
peppar

Fräs löken tills den blivit "genomskinlig". Häll på vinet och låt det mesta puttra bort. Häll på grädden, tillsätt senap, dragon och salt/peppar, samt det brynta köttet (i strimlor) och låt det koka en stund (ju längre dessto mörare blir köttet). Smaka av med salt/peppar ev. mer senap. Servera med ris och en grönsallad.
Citera
2006-10-16, 11:52
Medlem
banditqueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Köp Gray Poupon nästa gång! Min favorit.

http://www.wallysdeli.co.uk/Finedijon.jpg

Ja, den där är lätt godast. Min favvo också.
Citera
2006-10-16, 12:53
Medlem
Villons avatar
Minibaguetter med dijonsenap, skivad tomat och gräslök är jävligt gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in