2013-07-29, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Vad är poängen med alla såna här trådar?
Att diskutera hur det ligger till, motsvarar typ skvaller. Tror du ärligt talat att folk pratar om saker på forum för att göra skillnad?
Citera
2013-07-29, 14:51
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Att diskutera hur det ligger till, motsvarar typ skvaller. Tror du ärligt talat att folk pratar om saker på forum för att göra skillnad?

Nej förstås, men jag tror inte man ens har ett så ädelt syfte som att försöka lista ut hur det ligger till. Jag tror poängen bara är att man ska få säga att tjejer är sämre på olika saker och därmed implicera att eventuella "orättvisor" egentligen är välförtjänta. Fast jag kan ha fel.
Citera
2013-07-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Jag har försökt sammanfatta situationen här (inlägg 19 och framåt):
https://www.flashback.org/p24887779#p24887779

och har tom gjort ett försök i den aktuella tråden:
https://www.flashback.org/sp40032942

Lite statistik:
http://1-5miljonerklubben.wikispaces.com/Bilk%C3%B6rning

Sammanfattning:
Män står för ca 72 procent av personbilskörandet i Sverige.
Män står för ca 62 procent av olyckorna.
Ju allvarligare olyckor desto större andel män (dödliga olyckor ca 74%).

For dummies:
Skulle män köra likadant som kvinnor så skulle antalet olyckor öka. Kvinnor är överrepresentarade i relation till körlängd, dvs olycka/km. Skulle män köra lika lite bil som kvinnor skulle dock antalet olyckor naturligtvis minska.

Observera att fram till 2010 (tror jag) så innefattar statistiken även självmord. I kommande statistik kommer (har jag för mig) konstaterade självmord att rensas bort, vilket kommer att reducera statistiken för "dödade i singelolyckor" - mestadels män.

Jag tar tacksamt emot kompletterande statistik, men råder dig att åtminstone läsa igenom min första länk för att undvika missförstånd kring begreppet "reslängd".

Är du helt säkert på hur de har kompenserat för längden som körs? Det kan ju vara så att de tar längden för just de som kört ihjäl sig och jämfört dessa?

Självklart så förändrar det statistiken om man har med självmord eller inte.
Citera
2013-07-29, 15:21
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Är du helt säkert på hur de har kompenserat för längden som körs? Det kan ju vara så att de tar längden för just de som kört ihjäl sig och jämfört dessa?

Detta kommer från http://www.trafa.se/sv/Statistik/Vagtrafik/Vagtrafikskador/ :

Under 2012 omkom alltså 286 personer i den svenska vägtrafiken, exklusive
självmord. Av de omkomna var 218 män och 68 kvinnor, det vill säga 76 procent
var män. Männen står för mer än hälften av resandet i vägtrafikmiljö, ungefär 58
procent, men således inte så mycket som deras andel av de omkomna (76
procent).
18 Detta betyder att män är överrepresenterade bland de trafikdödade
även när hänsyn tas till färdlängd. Också bland svårt skadade enligt officiell
statistik dominerar männen och utgjorde 63 procent under 2012.

Man talar förvisso om "resandet" i vägtrafikmiljö, inte nödvändigtvis förandet, det kan alltså fortfarande vara de där 72% manliga bilförare som påstås även om män bara är 58% av totala resande. Jag tror inte att det ligger till så men jag vet inte säkert hur det är.
Senast redigerad av Sir Dwain 2013-07-29 kl. 15:24.
Citera
2013-07-29, 15:25
Medlem
Citat:
Nej förstås, men jag tror inte man ens har ett så ädelt syfte som att försöka lista ut hur det ligger till. Jag tror poängen bara är att man ska få säga att tjejer är sämre på olika saker och därmed implicera att eventuella "orättvisor" egentligen är välförtjänta. Fast jag kan ha fel.
Associerar du verkligen ordet "skvaller" med ädelt?

Citat:
Jag tror poängen bara är att man ska få säga att tjejer är sämre på olika saker och därmed implicera att eventuella "orättvisor" egentligen är välförtjänta.
Nästan ingen har något emot att orättvisor tas upp när man faktiskt påvisar att saker är orättvisa. Men när man säger att saker är orättvist med hänvisningar till statistik så drar man slutsatser man egentligen inte kan dra utifrån det underlaget. Feminismen antar att alla statistiska fördelar män har beror enbart på att män har fördelar i samhället, ett ganska så grovt antagande som inte alls är underbyggt vetenskapligt. Samtidigt så antar de att de statistiska fördelar flickor har i skolan bara beror på att de är ordentligare och inte på att skolan missgynnar pojkar.

Det roliga är att antifeminister gör samma fel fast tvärtom. De säger att skolan är orättvis med hänvisningar till statistiken, medan arbetslivet är rättvist för män jobbar ju bättre än kvinnor. Enda slutsatsen man kan dra är att människor i regel är ignoranta kräk som bara ser det som gynnar deras egna agenda.
Citera
2013-07-29, 15:30
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:

Därför att det är två olika källor:
- Uppgiften om körsträcka är hämtade från flera olika offentliga källor.
- Uppgiften om antalet olyckor för personbilsförare är hämtade från SIKA (2008).
Se:
http://1-5miljonerklubben.wikispaces.com/Bilk%C3%B6rning

Det var du som hävdade (tror jag, citeringarna verkar ha keffat):

Citat:
Det är fler män som dör i trafiken även när det är omräknat för hur långt man har kört.

Vilka källor utgick du ifrån ?
Citera
2013-07-29, 15:36
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:

var män. Männen står för mer än hälften av resandet i vägtrafikmiljö, ungefär 58
procent).

Man talar förvisso om "resandet" i vägtrafikmiljö, inte nödvändigtvis förandet, det kan alltså fortfarande vara de där 72% manliga bilförare som påstås även om män bara är 58% av totala resande. Jag tror inte att det ligger till så men jag vet inte säkert hur det är.

Nu har jag listat ut hur det ligger till:
Härifrån fick jag uppgifter om antalet körda mil per kön år 2012:
http://www.trafa.se/sv/Statistik/Vagtrafik/Korstrackor/Korstrackor-baserade-pa-matarstallningsuppgifter/

Det är 1473733355 för kvinnor och 4500448004 för män, dvs kvinnor står för ~33%. 76% män omkomna trots att män stod för 67% av körandet. Men! tittar man på svårt skadade istället för omkomna ser man alltså att män inte överrepresenteras där, 63% är mindre än 67%.
Citera
2013-07-29, 15:39
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Associerar du verkligen ordet "skvaller" med ädelt?

Du ska inte hänga upp dig på ordvalet, jag menar att det är ädelt att försöka komma fram till hur saker ligger till om man jämför med andra potentiella syften.
Citera
2013-07-29, 15:40
Medlem
Ravenboxs avatar
Tjejer är bättre att vända kappan efter vinden. Givetvis inga bra egenskaper man finner tjejer är bättre än killar på, eftersom hanen är det dominerande könet i vårat släkte.
Citera
2013-07-29, 15:40
Medlem
Citat:
Nu har jag listat ut hur det ligger till:
Härifrån fick jag uppgifter om antalet körda mil per kön år 2012:
http://www.trafa.se/sv/Statistik/Vagtrafik/Korstrackor/Korstrackor-baserade-pa-matarstallningsuppgifter/

Det är 1473733355 för kvinnor och 4500448004 för män, dvs kvinnor står för ~33%. 76% män omkomna trots att män stod för 67% av körandet. Men! tittar man på svårt skadade istället för omkomna ser man alltså att män inte överrepresenteras där, 63% är mindre än 67%.

Räknas det då in fotgängare? För fler män dödar fler kvinnor med bil och det är fler kvinnor som är fotgängare?
Citera
2013-07-29, 15:43
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:

procent).

Enligt not 17 från din länk innefattar "resande" resta kilometer i vägtrafikmiljö, dvs med personbil, lastbil, buss, MC, moped, cykel eller som gångtrafikant". Se min tidigare länk:

https://www.flashback.org/sp24896123

Sammanfattning:
Män står för 58 procent av resandet i vägtrafikmiljö (inklusive exempelvis buss och gångtrafik)
Män står för 70-75 procent av personbilskörandet
(om man ska tro de länkade referenserna).
Citera
2013-07-29, 15:57
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Räknas det då in fotgängare? För fler män dödar fler kvinnor med bil och det är fler kvinnor som är fotgängare?

Ja fotgängare är inräknat, de är den näst största gruppen med 17% (efter personbilister på 50%).

Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Enligt not 17 från din länk innefattar "resande" resta kilometer i vägtrafikmiljö, dvs med personbil, lastbil, buss, MC, moped, cykel eller som gångtrafikant". Se min tidigare länk:

https://www.flashback.org/sp24896123

Sammanfattning:
Män står för 58 procent av resandet i vägtrafikmiljö (inklusive exempelvis buss och gångtrafik)
Män står för 70-75 procent av personbilskörandet
(om man ska tro de länkade referenserna).

Män stod 2012 för nästan 67% av körandet enligt Trafikanalys, vilket borde vara de mest pålitliga siffror vi kan få.
EDIT: nästan var ett dåligt ordval, eftersom det är strax över 67%.. 67.25362...
Senast redigerad av Sir Dwain 2013-07-29 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in