Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-10-12, 09:18
  #1
Avstängd
Har lääänge drömt om en Porsche 993turbo eller 4S och nu tror jag att jag till sist kan ha råd med en. Dessa börjar nu bli lite till åren och jag skulle helst vilja ha en i skick som ny. En möjlighet är ju därför att att renovera upp den. Vad behöver man (i grova drag) göra för att med gott samvete kunna "ställa tillbaka mätaren på noll" på en kärra som gått 5000-10000 mil? Vad tror ni att det skulle komma att kosta?
Citera
2006-10-12, 10:11
  #2
Medlem
tgbgs avatar
En helrenovering kostar. Utan att se på objektet är det omöjligt att ge ens en ungefärlig siffra. Men som exempel kan nämnas att en lack kostar omkring 8000:- om du gör allt underarbete själv, mer än det dubbla om lackfirman skall göra underarbetet (och är du inte kunnig så kommer ditt underarbete INTE att duga). Motorrenovering är varierande men omkring 4000 för cylinderborrning, 6000 för topplocksrenovering.
En nysydd inredning kostar åtminstone 8000-10000:- (i billigt material, flera gånger dyrare i skinn)
Till detta kommer alla dessa saker som ingen tänker på från början, gummidetaljer, skruvar och muttrar, nya lyktor mm mm.

Vill du spara tid kostar det pengar och vill du hålla ned kostnaderna så måste du lägga mycket egen tid. Och tro mig det tar tid, med tre totalrenoveringar bakom mig vet jag.

För "vanligare" bilar, alltså sådana det finns att få tag på, så är det bättre att lägga mera pengar på ett fint ex från början en att köpa en sämre och renovera. Om du kostar på en renovering på en sådan bil så kommer den i slutänden att ha kostat dig mera än vad det skulle kostat att köpa ett mycket fint ex från början.
Citera
2006-10-12, 13:42
  #3
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Ett hyffsat billigt sätt som ger mycket valuta för pengarna är en rekond. Jag har lämnat in min bil en gång och den blev som ny (visserligen en -05:a), kostade 2500 för tvätt+vaxning utvändigt, rengöring invändigt samt motorrummet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback