• 1
  • 2
2006-10-11, 10:18
Medlem
humanlifes avatar
Alla vill ha bort den svarta arbetsmarknaden. Men det saknas metoder för det. Och under tiden så har det blivit mer eller mindre rumsrent både att anlita svart arbetskraft och utföra svarta jobb.

Jag tror att ett bra sätt att minska svartjobben är att förbjuda anlitandet av svarta tjänster! Det skulle skapa fler vita jobb.

Man får förstås sätta någon slags gräns för tjänsteutbyte och svartjobb. Man skall ju inte behöva betala arbetsgivaravgift för barnpassning 2 timmar. Bara som exempel.

Vi har ju numera en lag som förbjuder sexköp. Det är en bra parallell. Så länge det finns efterfrågan på prostituerade så kommer det att finnas de som försöker försörja sig på det.
Citera
2006-10-11, 10:23
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Alla vill ha bort den svarta arbetsmarknaden. Men det saknas metoder för det. Och under tiden så har det blivit mer eller mindre rumsrent både att anlita svart arbetskraft och utföra svarta jobb.

Jag tror att ett bra sätt att minska svartjobben är att förbjuda anlitandet av svarta tjänster! Det skulle skapa fler vita jobb.

Man får förstås sätta någon slags gräns för tjänsteutbyte och svartjobb. Man skall ju inte behöva betala arbetsgivaravgift för barnpassning 2 timmar. Bara som exempel.

Vi har ju numera en lag som förbjuder sexköp. Det är en bra parallell. Så länge det finns efterfrågan på prostituerade så kommer det att finnas de som försöker försörja sig på det.
Det är förbjudet, så du får hitta på en bättre metod. Liknelsen med sexköp förstod jag inte alls.
Citera
2006-10-11, 10:36
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Alla vill ha bort den svarta arbetsmarknaden.

Nej. Den borde snarare utökas.
Citera
2006-10-11, 10:40
Medlem
ojz0rs avatar
Jag som elektriker kan säga att jobba svart är bra, dock borde man jobba vitt samtidigt.
Citera
2006-10-11, 10:49
Bannlyst
Citat:
Alla vill ha bort den svarta arbetsmarknaden.
Nej, det vill vi inte eftersom den är nödvändig om man ska få något gjort i det här landet. Däremot kan man minska brottsstatistiken genom justeringar i skattelagstiftningen. Det går inte att plocka ut den mängd skatt man gör nu och tro att alla frivilligt tänker betala för att få saker gjorda när man lika gärna kan göra det utan skatt. Om vi tar bort skatten på hushållsnära tjänster och minskar kraven på statsinblandning för kamrattjänster så kommer statistiken att se mycket bättre ut. Att få Benke Johansson att betala skatt för att hans kompis byter dörrfoder i huset går inte. Det är lika bra att sluta försöka och istället anpassa lagstiftningen efter verkligheten.

// Roger P.
Citera
2006-10-11, 10:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto:erotic
Det är förbjudet, så du får hitta på en bättre metod.

Medan jag skrev, så blev jag lite osäker, ja. Visst är det väl förbjudet? Men vad är straffet? Och vad mer exakt är det som är förbjudet?
Citera
2006-10-11, 11:26
Medlem
El Zorros avatar
Denna tråden är höjden av komik. Klart som fan att det redan är olagligt, varför tror du att det är en s.k. skandal att Borelius haft svart arbetskraft?

Den svarta sektorn blir du aldrig av med, vill du minska den så får du se till att avreglera den vita marknaden samt sänka skattetrycket.
Citera
2006-10-11, 11:31
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Denna tråden är höjden av komik. Klart som fan att det redan är olagligt, varför tror du att det är en s.k. skandal att Borelius haft svart arbetskraft?

Den svarta sektorn blir du aldrig av med, vill du minska den så får du se till att avreglera den vita marknaden samt sänka skattetrycket.

Haha! Ta itu med brottsligheten genom att ge brottslingarna nya förmåner!
Ja, du höjde den komiska nivån i tråden med flera decimeter!
Citera
2006-10-11, 11:42
Bannlyst
Citat:
Brottsligheten? Det är skrattretande att Du jämställer sån här skit med verklig brottslighet. Det är viss skillnad på att råna och våldta kvinnor eller hjälpa en kompis med att renovera hans sommarstuga mot viss ekonomisk ersättning.

// Roger P.
Citera
2006-10-11, 11:58
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ja, du höjde den komiska nivån i tråden med flera decimeter!

Hur dum är du? Varför tror du att det uppkommer en svart marknad? Hur tror du att man kan minska den?
Citera
2006-10-11, 12:11
Moderator
Ruskigbusss avatar

Jag håller med trådskaparen. Jag tycker vi skall utöka förbudet till att gälla inbrott, misshandel och mord också. Det är för jävligt att sånt får förekomma, så jag tycker faktiskt att vi bör förbjuda det. DÅ kommer det nog att inte finnas mer.
Citera
2006-10-11, 12:12
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

HA HA HA HA HA HA.... hur fanken kan man vara så korkad att man tror att det är lagligt med svartjobb? I så fall hade man ju kunnat gå till sin arbetsgivare och säga: "Du, jag har det lite knapert den här månaden, strunta i skatten så tar jag dubbelt så mycket betalt istället."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in