2006-08-25, 19:36
Medlem
kärrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Hehe

opartiska som vanligt

Nej men nu verkar jag helt ha låst mig på 400d och den verkar bli billigare än D80, 1000kr i diff eller något och den kommer ut i september så det passar ju rätt bra också. Även om 350 är bra så känns det kanske roligare att offra några kronor till för att få uppföljaren av den modellen.

d80'n kommer också ut i september
Citera
2006-08-27, 09:55
Medlem
hanumans avatar
Såväl D80 som 350D eller 400D är/kommer att vara fantastiskt bra kameror. Även om märkesonanister i ena eller andra lägret försöker dissa/haussa det ena eller andra märket så ska du ha i åtanke att det som skiljer kamerorna åt är detaljer.

Vilken du än väljer så väler du en asbra kamera. Själv har jag Nikon D70 och är fantastiskt nöjd med den, men jag antar att jag varit lika nöjd med en Canon. Gå till en fotohandlare och kläm på grejjerna. Kolla upp specifikationerna och se om den ena har något som du värderar som den andra saknar, etc.

En kanonresurs för den som är i kameraköpartagen är: http://dpreview.com De är seriösa och väldigt noggranna i sina tester och som jag uppfattar det, inga märkesonanister.

Dom har klämt på Nikon D80:
http://www.dpreview.com/articles/nikond80/
http://www.dpreview.com/reviews/spec.../nikon_d80.asp

och på Canon 350D:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/
http://www.dpreview.com/reviews/spec...on_eos350d.asp
Citera
2006-08-27, 10:00
Medlem
Wittgensteins avatar
Något jag har noterat när jag är inne på fotosidan.se och tittar är att de bilder som är tagna med Nikon är mycket blekare och fadda i färgerna än de bilder som är tagna med Cannon. Jag kan oftast avgöra direkt när jag ser en bild om den är tagen med en Nikon eller inte.
Citera
2006-08-27, 10:05
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Något jag har noterat när jag är inne på fotosidan.se och tittar är att de bilder som är tagna med Nikon är mycket blekare och fadda i färgerna än de bilder som är tagna med Cannon. Jag kan oftast avgöra direkt när jag ser en bild om den är tagen med en Nikon eller inte.
Hmmmm, det var inte dåligt.... Jag betvivlar inte din upplevelse av att kunna se skillnaden, däremot betvivlar jag att det finns en sådan skillnad, starkt.
Citera
2006-08-27, 12:15
Medlem
Citat:

De flesta bilder på fotosidan har varit inne i PS eller något annat fotoprogram och vänt där det förmodligen har lekts en hel del med nivåer, kurvor och färgmättnad innan man är nöjd.

Så det enda din upplevelse säger är nog att canon-ägare i så fall leker mer i PS än vad nikon-ägare gör.
Citera
2006-08-27, 15:01
Medlem
Eftersom de flesta tar bilden i rawformat så handlar det bara om efterarbetet i PS eller liknande program och har följdaktligen ingenting med kameran att göra.

Exponering, färgmättnad etc etc beror inte på vilket namn som står på kameran. Däremot handhavande, objektivkvalitet osv osv.
Citera
2006-08-27, 22:41
Medlem
nexuss avatar
Citat:
Det är min upplevelse också. En gammalmodig beskrivning kan vara att Nikons digitala bilder ser ut att ligga på matt papper och Canons digitala bilder ser ut att ligga på blankt papper.
Citera
2006-08-28, 00:20
Medlem
tyrolerhattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Ja nu är det äntligen dags för mig att gå från kompaktkamera till system, då jag inte har varit beroende av något märke innan så spelar det troligen ingen roll direkt men man kan ju alltid testa dom olika i en affär.

Jag var väldigt länge inne på att köpa en 350D, dock har jag ej bestämt vad jag ska ha för objektiv till, någon som kan rekomendera något (fotar mest landskap,natur,blir väl några hund-person foton också) macro är iofs intressant också men jag får kolla på det lite senare.

Dock kommer ju Nikons nya D80 till september eller något, jag har läst lite om den och den verkar ju rätt okej många fokussteg, men när jag läser på fotosidan.se så får den rätt mycket kritik så jag vet inte? kommer att ligga på runt 10k för huset verkar det som?

Min budget är runt 10-12k allt som allt.

Har varit inne på på 350d som sagt väldigt länge, många verkar ha den och den verkar vara en bra kamera? Dock så har ju Canon nya modeller på gång också verkar det som, 350d läste jag skulle komma i februari eller något? tror det var något sådant hoppas jag inte mumlar helt i nattmössan, och då kommer ju priset på 350d att gå ner men jag vill ju ha en kamera nu, eller i slutet på september iallafall. 400d verkar också komma enligt länkar här på fb.

Så vad tycker ni? som vanligt, finns säkert tusentalstrådar om vad man nu ska köpa etc, men varje fall känns rätt unikt och jag har funderat och kollat runt rätt mkt. Vad jag iallafall har förstått så ska man inte köpa startkitet med objektiv för dom ska visst vara värdelösa?
Det är mer smaksak - de tekniska skillnaderna är små och jag är 99% säker på att du kommer att bli nöjd oavsett märke/modell. Se bara till att få klämma på så många olika modeller som möjligt innan du slår till.

Med risk för att kasta sten i glashus, själv är jag bara glad amatör.. men många "nybörjare" överskattar kamerahuset och underskattar objektivets roll. Hade jag suttit på en tight budget hade jag därför inte bränt alla pengar på ex.vis Canon 400D med det medföljande dåliga kitobjektivet (18-55/3,5-5,6) utan hellre köpt 350D med ett bättre objektiv.

Nota bene, när du väl köpt kameran kommer du att upptäcka hur många tillbehör du bara "måste" ha.. den där crumplerväskan för 1k, batterigreppet för 1k, stativet för 3k, blixten för... ja, det finns svårare sätt att förstöra sin ekonomi
Citera
2006-08-31, 19:54
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyrolerhatten
Det är mer smaksak - de tekniska skillnaderna är små och jag är 99% säker på att du kommer att bli nöjd oavsett märke/modell. Se bara till att få klämma på så många olika modeller som möjligt innan du slår till.

Med risk för att kasta sten i glashus, själv är jag bara glad amatör.. men många "nybörjare" överskattar kamerahuset och underskattar objektivets roll. Hade jag suttit på en tight budget hade jag därför inte bränt alla pengar på ex.vis Canon 400D med det medföljande dåliga kitobjektivet (18-55/3,5-5,6) utan hellre köpt 350D med ett bättre objektiv.

Nota bene, när du väl köpt kameran kommer du att upptäcka hur många tillbehör du bara "måste" ha.. den där crumplerväskan för 1k, batterigreppet för 1k, stativet för 3k, blixten för... ja, det finns svårare sätt att förstöra sin ekonomi

Hehe ja det är ju sant, men nu har priset kommit ut på 400D och det blev runt 8k så det var väl bra antar jag, men det känns ändå som om jag vill lägga ut skillnaden mellan den och 350:n bara för att den är nyare, så är man kanske lite mer up to date om några år, även om 350:n inte är gammal, sen kommer man ändå sukta efter allt man vill ha hela tiden. Men som sagt, batterigrepp och minne, väska och vettifan allt och sen springer det iväg flera tusingar till.
Citera
2006-08-31, 20:52
Medlem
tyrolerhattens avatar
Jag såg just att prisskillnaden mellan 350D och 400D blir ganska marginell.

Priser saxade från cyberphoto:
350D hus - 6700
400D hus - 7300

Så ja, där faller väl lite av mitt resonemang. Kör på 400D! Skippa gärna kitobjektivet och lägg pengarna på ett roligare allround-objektiv*. Låt heller inte snålheten bedra visheten, beställ från ett seriöst svenskt företag.

*) EF-S 17-85/4-5,6 IS USM är helt okej, tex. Eller om vi går ner något i prisklass och omfång, Sigma EX 18-50/2.8 som är mycket skarpt för sin prisklass. Båda objektiven går att hitta begagnade.
Citera
2006-09-02, 13:27
Medlem
Det finns tamigfan inget fulare än canons vidriga kit-objektiv som ser ut som en gubbkuk på kameran, speciellt på de större modellerna. En del springer runt med 30D och 18-55, det där objektivet presterade kasst redan med 300D och 6mpix, så du kan tänka dig hur det blir med 10mpix på 400D!

Annars kan du köpa ett beggat 10D eller 20D, de känns mer proffsiga, 350D är som en leksak. Fast Nikon gör mer manliga kameror!

Ett beggat D70 kan man också få för kaffepengar idag, med det asfina 18-70 objektivet. Visserligen lite glappt, men presterar vansinnigt bra med tanke på priset (2000kr i kit). Är klart jämförbar med sigmas 18-50 f2.8 som kanske är skarpare och ljuststarkare i teleläget, men tappar på CA, AF-S motor, omfång (ca19-45) och ojämn fokus innan man får tag i rätt exemplar.
Citera
2006-09-03, 11:14
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyrolerhatten
Jag såg just att prisskillnaden mellan 350D och 400D blir ganska marginell.

Priser saxade från cyberphoto:
350D hus - 6700
400D hus - 7300

Så ja, där faller väl lite av mitt resonemang. Kör på 400D! Skippa gärna kitobjektivet och lägg pengarna på ett roligare allround-objektiv*. Låt heller inte snålheten bedra visheten, beställ från ett seriöst svenskt företag.

*) EF-S 17-85/4-5,6 IS USM är helt okej, tex. Eller om vi går ner något i prisklass och omfång, Sigma EX 18-50/2.8 som är mycket skarpt för sin prisklass. Båda objektiven går att hitta begagnade.

Jo precis så därför blir det nog 400D fast utan kit, så det får bli något annat objektiv, vet inte riktigt vad jag ska kolla på men det bör helst inte kosta för mkt, max 2.5k kanske? cyberphoto köpte jag min förra kamera på så det blir nog kanske där också denna gång, de har relativt billiga priser också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in