Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-16, 23:30
  #1
Medlem
Harry_s avatar
vad tycker ni?

har hört att man ska få skarpare bilder med Nikon
men Canon är mindre, snabbare och 8mpix
Citera
2005-05-17, 08:00
  #2
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
vad tycker ni?

har hört att man ska få skarpare bilder med Nikon
men Canon är mindre, snabbare och 8mpix
En inte så lätt fråga. Bägge är lika bra. Föreslår att du försöker se vem som mest tilltalar dig. Vilken som känns bäst för dig. (Vissa kameror kommer man bara inte alls överens med, och bilderna blir därefter).

Både Nikon och Canon gör alldeles utmärkta objektiv. Men på många Nikon i den lägre prisklassen sitter det Sigma-objektiv (ibland Nikon-märkta). Prisvärda objektiv men inte av samma kvalitét som Nikons original.
Citera
2005-05-17, 09:46
  #3
Medlem
skrikande_griss avatar
Båda ÄR bra, men jag tycker att 350D är strået vassare än D70. Några fördelar:

2 extra megapixels
Det finns möjlighet till vertikalgrepp
100 iso (d70 lägsta är 200)
Äkta usb 2 (möjligt att detta fixades till i s-verisonen)
Möjlighet till spegeluppfällning

Att D70 har spotmätning och aningens snabbare slutartider är väl trevligt, men inget som borde avgöra ett köp. Fast när det väl kommer till kritan är det ju ändå fotografen som tar bilden.

Jag vet iaf vad jag skulle välja: En gammal filmkamera
Citera
2005-05-17, 10:33
  #4
Medlem
Inlines avatar
"Några fördelar:"
"2 extra megapixels"
Spelar inte så stor roll som man kan tro. Jag skriver ut i A3 från min Nikon D100 (6Mp). Fast med fler pixlar finns det ju mer utrymme för att croppa.

"Det finns möjlighet till vertikalgrepp"
Amen! Fattar inte varför Nikon skippade det på D70, när ett utmärkt grepp finns för D100. Kanske ville de skilja D70 från D100s efterträdare (när och om den kommer)

"100 iso (d70 lägsta är 200)"
Yes! Dessutom har troligtvis Canon något lägre brusnivåer. Nikons kameror är dock väldigt bra de med.

"Äkta usb 2 (möjligt att detta fixades till i s-verisonen)"
Jag undviker att koppla in kameran till datorn. Istället har jag en snabb kortläsare. Jag fotar ofta så mycket att jag fyller mer än ett kort så jag måste ändå plocka in och ut kort ur kameran. Med 8 Mp fyller du dessutom minneskorten fortare. Skall du fota i studio med kameran konstant uppkopplad är dock USB2 en höjdare.

"Möjlighet till spegeluppfällning"
Fotar du makro eller långtidsexponering så är denna fördel stor, annars inte. Jag använder spegeluppfällning ofta på min D100, dock.

"Att D70 har spotmätning och aningens snabbare slutartider är väl trevligt, men inget som borde avgöra ett köp."
Dessutom har nog Nikon hottat upp D70s jämfört med D70. Jag gissar att skillnaden är större än den ser ut på pappret, iom att den fick en ny bokstavsbeteckning. Glöm inte heller bort att en bra kamera skall kännas rätt i händerna. Jag har sett att många klagar på 300D och 350D-husen, att de känns plastiga, medans D70 fått bra kritik för att kännas rejäl.

"Fast när det väl kommer till kritan är det ju ändå fotografen som tar bilden."
Helt fel! Ju fler megapixlar, desto bättre bilder.
Citera
2005-05-17, 19:58
  #5
Medlem
Harry_s avatar
någon som förklara
"spegeluppfällning"
för en som inte vet
Citera
2005-05-17, 20:55
  #6
Medlem
Plt Comdrs avatar
Visst. Om man fotograferar en spegel rakt framifrån syns man ju själv i spegeln. Det vill man ju inte. Därför har vissa kameror den funktionen att man liksom fälls upp en aning så att man inte syns. Eller ja...
Citera
2005-05-18, 10:54
  #7
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plt Comdr
Visst. Om man fotograferar en spegel rakt framifrån syns man ju själv i spegeln. Det vill man ju inte. Därför har vissa kameror den funktionen att man liksom fälls upp en aning så att man inte syns. Eller ja...

ok
men då får man ju inte med hela bilden eller?
Citera
2005-05-18, 11:12
  #8
Medlem
skrikande_griss avatar
Det betyder att spegeln i kameran fälls upp strax innan slutaren öppnas för att minska vibrationer. Detta ger mest effekt vid tider mellan 1/15 - 1/2.
Citera
2005-05-18, 13:13
  #9
Medlem
Hispers avatar
Spegeluppfällning brukar vara att du manuellt kan fälla upp spegeln "när du vill". Normalt så sker ju detta i samband med exponering. Men man riskerar vibrationer i kameran då spegeln är ute och fladdrar som kan utgöra en risk för skakningsoskärpa. Har du redan fällt upp spegeln i god tid innan exponeringen så har dessa vibrationer klingat av.

Man har störst nytta av den här funktionen i samband med långa till mycket långa exponeringstider, typ nattfotografering.
Citera
2005-05-18, 20:38
  #10
Medlem
wades avatar
Varken D70 eller D70s har möjlighet tll vertikalgrepp. Man kan koppla på extra batteripack på D70s, D70 saknar denna möjligheten. Är vertikalgrepp så nödvändigt? Vanesak? Jag vet inte, jag aldrig har haft en kamera med vertikalgrepp.

D70s skall ha "förbättrad autofokus". Jag har en D70, och har inte upplevt dess autofokus som bristfällig. Det hör kanske till saken att jag är uppvuxen pre-autofokus och inte precis intresserad av den finessen.


Jag har hållt i en 350D och i ett par st 300D, säkert jättebra kameror, men jag måste säga att jag varje gång bara längtat efter att få greppa min D70 istället. I jämförelse känns Canons kameror betydligt smäckigare än Nikons. De skall var byggda i ett kompositmaterial. Detta behöver ju inte betyda att de är mer ömtåliga eller sämre byggda, men känn på en D70, gedigen och inger en känsla av hållbarhet. Precis som förr alltså. 70D känns som en "riktig" kamera. (och dessutom: Svart, och knottrigt gummi, mmmm... )



Om du planerar ett kamerainköp, så är det inget att snacka om: köp en D70 eller en D70s, kitoptiken som man kan få medbundlad är mycket bra , en nikkor 18-70 zoom.

//wade
Citera
2005-05-19, 17:17
  #11
Medlem
wades avatar
Angående D70 vs D70s:
Nikon har släppt en firmware-uppgradering för D70 som skall ge samma egenskaper som D70s. Bl.a. den förbättrade autofokusen...

Med D70s har man möjligheten att använda sig av fjärrstyrd (tråd) exponering.

D70s har 2" Lcd-display medan D70 har 1,8".

Man kan ju fundera på om detta, i kombination med möjligheten till extra batteripack, är värt en prisskillnad på 1000 spänn?

Jag såg att 350D finns i svart utförande också, kanske inte helt omöjlig ändå..

//wade
Citera
2005-05-19, 18:31
  #12
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wade
Angående D70 vs D70s:
Jag såg att 350D finns i svart utförande också, kanske inte helt omöjlig ändå..

//wade

que
350D finns ju bara i svart här i sverige iaf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback