Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-10, 10:53
  #1
Medlem
Vilken bank ska jag byta till? Jag har haft pengar på föreningssparbanken sen jag var barn. Men nu ska de byta till Swedbank och jag gillar inte att ha mina pengar i ett bolag som bryr sig mer om utländska kunder än svenska. Men vad ska jag byta till? Nordea är ju hälften finskt och finska är något för talfel. Handelsbanken? Vad finns det mer?
Citera
2006-10-10, 11:58
  #2
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vilken bank ska jag byta till? Jag har haft pengar på föreningssparbanken sen jag var barn. Men nu ska de byta till Swedbank och jag gillar inte att ha mina pengar i ett bolag som bryr sig mer om utländska kunder än svenska. Men vad ska jag byta till? Nordea är ju hälften finskt och finska är något för talfel. Handelsbanken? Vad finns det mer?

Jag måste bara fråga: Är du nationalist eller rasist?
Citera
2006-10-10, 12:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag måste bara fråga: Är du nationalist eller rasist?

vad har det med något att göra? Jag är Konservativ
Citera
2006-10-10, 12:31
  #4
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
vad har det med något att göra? Jag är Konservativ

Ingeting egentligen, blev lite nyfiken eftersom du ville ha en helsvensk bank. Men som sagt det var bara en oskyldig fråga.
Citera
2006-10-10, 12:34
  #5
Medlem
Inte för att jag egentligen vet, men Länsförsäkringar känns som en lokal bank.
Citera
2006-10-10, 12:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Ingeting egentligen, blev lite nyfiken eftersom du ville ha en helsvensk bank. Men som sagt det var bara en oskyldig fråga.

jag vill vara säker på att få hjälp av svensktalande om jag måste kontakta banken via telefon. Har jag deutsche bank ex måste jag tänka både svenska och tyska
Citera
2006-10-10, 12:43
  #7
Medlem
När jag köpte bostad för ett par år sedan passade jag på att byta från FSB till SEB, det var till det bättre på alla sätt och vis. Framförallt är det mindre pensionärer på SEB, i alla fall i norrland, så dom få gånger man är på kontoret är det ingen eller väldigt liten kö. Sen gillar jag deras internetbank bättre än FSB.

Prismässigt kan jag inte tänka mig det är så stor skillnad på bankerna emellan?

Nordea, Handelsbanken, LF, har jag inga erfarenheter av mer än att Handelsbanken för min del skulle gå bort för att deras VISA-kort är det i särklass fulaste
Citera
2006-10-10, 14:06
  #8
Medlem
fsdfsdfs avatar
Lokala Sparbanker kan ju vara ett alternativ. Det är ju fristående enheter och bestämmer själva över sina saker men som är sammanslutna till Swedbanks system avseende internetbanken mm (förövrigt grym). Dom heter ofta nåt i stil med namnet på ditt landskap, region eller liknande.
Citera
2006-10-10, 16:35
  #9
Medlem
herdens avatar
Handelsbanken var väl den enda av storbankerna (om än att bankkartan förändrats) som inte behövde statens hjälp för att överleva krisen i början av 90-talet.

SEB har i vart fall varit en hederlig institution startad av Wallenbergsfären.
Citera
2006-10-10, 18:22
  #10
Medlem
det beror lite på vad du skall använda banken till ,,
billigast just nu är nog skandia banken för normala transaktioner
Citera
2006-10-10, 18:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vilken bank ska jag byta till? Jag har haft pengar på föreningssparbanken sen jag var barn. Men nu ska de byta till Swedbank och jag gillar inte att ha mina pengar i ett bolag som bryr sig mer om utländska kunder än svenska. Men vad ska jag byta till? Nordea är ju hälften finskt och finska är något för talfel. Handelsbanken? Vad finns det mer?

Swedbank är ju bara ett namn som är internationellt gångbart, de har ju inte blivit uppköpta eller liknande. Dessutom är det väl knappt någon av de svenska storbankerna som finns representerade utomlands? Handelsbanken, SEB, Nordea har ju alla verksamhet utomlands men jag förstår inte varför det skulle göra banken sämre?
Citera
2006-10-10, 20:38
  #12
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vilken bank ska jag byta till? Jag har haft pengar på föreningssparbanken sen jag var barn. Men nu ska de byta till Swedbank och jag gillar inte att ha mina pengar i ett bolag som bryr sig mer om utländska kunder än svenska. Men vad ska jag byta till? Nordea är ju hälften finskt och finska är något för talfel. Handelsbanken? Vad finns det mer?


Missnöjd med banken eller bara sur över att de ändrat namn?

Ska du undika banker med internationellt samarbete så blir det stor problem..
Handelsbanken är en koncern med banker i Danmark, Finland och Norge, men även Storbritannien.
SEB är en finansiell koncern med verksamhet i Baltikum, Ukraina, Polen, Tyskland och Norge..
Och så vidare..

Så jag tror helt enkelt att om du vill slippa någon bank som har internationell prägel eller har banker i andra länder så är kanske de mindre sparbankerna bäst.

Själv har jag erfarenhet av Swedbank, ICA-banken, Nordea och Handelsbanken (genom jobb eller sparande) och jag tycker att Swedbank och ICA-banken är bäst..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback