Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-10-08, 16:30
  #1
Medlem
Hur går man smidigast tillväga när man söker en jäkla massa jobb samtidigt?
Typ jag skriver och skickar ansökningar i kopiösa mängder till höger och vänster, till amsreggade jobb, intresseanmälningar och skit man hittar i tidningen men vad gör man när man får en massa svar tillbaka?

Säg hypotetiskt att jag tex. går på två intervjuer, ett för brevbärare på 50-75% och ett annat som är på 100% arbetstid. Först ringer posten och säger att jag får komma och arbeta hos dem men jag väntar svar från jobb2 på 100% som jag mycket hellre vill ha. Hur går man smidigast tillväga här, kan ju inte nobba posten för risken finns att man inte får jobb2 och står tomhänt. Skall man springa och jobba på det första och sen nobba dem för det andra om man får det? Hur undviker man i ett sådant läge att inte åka på uppsägningstiden för första jobbet? Är det efter att man skrivit på anställningsavtalet det gäller eller finns det någon muntlig överenskommelse som är bindande här?

När man springer på intervjuer kör man ju alltid med "jajjemen jag kan börja arbeta omgående" medan man i själva verket hoppas på att få gå på fler intervjuer och jobbet kanske inte är så lockande men det är bättre än inget osv.
Hur hanterar man sånt här?
Citera
2006-10-08, 19:19
  #2
Medlem
miklons avatar
Det finns ingen patentlösning, det där är ett dilemma man får stå ut med. Du kan ju alltid säga som det är, att du väntar på besked om ett annat jobb och att du vill se hur det går med det innan du tar ett beslut. Har du blivit erbjuden ett jobb vill de ju ha just dig och då drar de sig förhoppningsvis inte ur för att du vill se över dina alternativ, däremot kan det ju hända att de inte har tid att vänta. Sen gäller det förstås att känna av läget lite också.

Annars kan man ju alltid försöka förhala lite också, hitta på svepskäl till att man inte kan ge svar direkt osv, men "falskspel" är alltid vanskligt, för de flesta arbetsgivare uppskattar ju raka och ärliga anställda rätt högt.
Citera
2006-10-08, 19:58
  #3
Medlem
tack för svaret! misstänkte att det var som du sa men bra att få det lite bekräftat.
Men är det någon som vet hur det funkar om man jobbar några dagar och sen slutar tvärt(pga att man får ett annat jobb man hellre vill ha). Hos senaste arbetsgivaren(ica) fick jag inte skriva på något anställningsavtal förrän efter två eller tre veckors jobb och arbetsgivaren innan det där fick jag aldrig skriva på något överhuvudtaget. Så om arbetsgivaren ringer och säger kom och börja jobba(provanställning) och jag säger javisst, har jag ingått något juridiskt bindande muntligt tjosan tro eller kan jag bara säga tack och hej och räcka över en lapp med mitt kontonummer där han kan dega in lön för den tid man faktiskt har jobbat eller är jag fast i de två veckors uppsägningstid som gäller vid provanställning`?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback