2025-05-22, 12:51
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Tyvärr inget svar, men jag skulle gärna få lite mera kött på benen: vilken typ av firma (yngre web?), och kanske HQ i Berlin*?
* Får för mig att man i söder är mer formell, gissning baserad på att Schweiz är fullt formell med inte sällan "Sehr geehrter Herr", och standard "Sehr geehrte Herren und Frauen".
Sannolikt "yngre web". Det här var svar på en beställning via webben. Formuleringen fick mig som sagt att studsa. Jag kom ju ihåg hur ytterst formell man var vid t ex akademiska konferenser vad gäller tilltal.
Men det här kanske inte betyder något.
Citera
2025-06-29, 09:49
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Kanske inte språkhjälp direkt, men jag undrar om pragmatiken;
Har tyska firmor börjat dua sina kunder?
Fick nyss ett officiellt brev där avsändaren använder det familjära "du" . Inget Sie eller Herr xxx.
Åratal sedan jag använde tyskan (mitt bästa skolämne) och kanske tiden springer ifrån mig även här...

Ja, det där är ett ofog som dessvärre breder ut sig alltmer. Fortfarande är "Sie" det normala och mest utbredda. Det var IKEA som började med duandet här redan pa 80-talet, tror jag. Eftersom det stötte pa dalig resonans slutade de med det igen. Jag vet inte riktigt hur det är pü IKEA i dag, men pa skyltar och prospekt star det ofta "Du". Jag stutsade till när jag var pa Vodafone härförledan. Där var det ocksa "Du" som gällde, men jag styrde upp med att konsektvent nia tillbaka och da gick han ocksa över till "Sie".

Sedan finns det ju sedan länge det klassiska "Hamburger Siezen", d.v.s. man tilltalar sin samtalspartner med förnamnet men niar ända: "Hartmut, kommen Sie heute abend vorbei?" Sedan finns det en annan variant i Bayern, där man ju i princip duar alla direkt, där man använder sig av efternamnet men ända säger du.
Senast redigerad av Bronco68 2025-06-29 kl. 09:57.
Citera
2025-10-18, 09:10
Medlem
Ördögs avatar
Hittade en sån här förtjusande artikel om tyska ungdomars språk, där sånt överflödigt strunt som artiklar och prepositioner rationaliseras bort. Ich geh Supermarkt.

https://www.tagesschau.de/wissen/for...ungen-100.html
Citera
2025-10-18, 17:01
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Hittade en sån här förtjusande artikel om tyska ungdomars språk, där sånt överflödigt strunt som artiklar och prepositioner rationaliseras bort. Ich geh Supermarkt.

https://www.tagesschau.de/wissen/for...ungen-100.html

Ja,det är en förtjusande idé att förenkla den tyska grammatiken.

Den stora fördelen med tyska är att orden normalt uttalas som de skrivs.

Men den tyska grammatiken anses av de flesta vara svårare än den svenska. Att förenkla grammatiken skulle säkert uppskattas av utlänningar och även av många tyskar.

Man kan ju börja med att göra något åt tyskans komplicerade kasusregler.
(Nominativ,ackusativ,dativ och genitiv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in