2024-05-18, 09:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
”Beendet vor”? Svårt utan ett sammanhang

Det är en stämpel på ett delgivningskvitto. Stämpeln står under den förtryckta texten "kurze Bezeichnung des Schriftstücks". Datumet är inte delgivningsdatumet, delgivningsdatumet är senare. Så jag ser inte att det kan vara "beendet vor".
Citera
2024-05-18, 12:00
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är en stämpel på ett delgivningskvitto. Stämpeln står under den förtryckta texten "kurze Bezeichnung des Schriftstücks". Datumet är inte delgivningsdatumet, delgivningsdatumet är senare. Så jag ser inte att det kan vara "beendet vor".

B kan i sammanhanget stå för ”Benachrichtigt”. Men kommer inte på vad v står för. Kanske ”von” om det i sammanhanget är självklart av vem?
Citera
2024-05-18, 12:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
B kan i sammanhanget stå för ”Benachrichtigt”. Men kommer inte på vad v står för. Kanske ”von” om det i sammanhanget är självklart av vem?

Tack, det gav mig något att tänka på.
Citera
2024-05-18, 16:37
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
B. v. 05.05.24

Hur skulle ni tolka ovanstående förkortning? Jag tänkte på "bereits vorhanden" eller "bereits vorgelegt" - men dessa passar inte med sammanhanget.
Bekanntmachung von.

B. eller Bek. används inom juridiken båda som förkortningar för Bekanntmachung, särskilt före datum. (Den svenska motsvarigheten kan vara underrättelse.)
Citera
2024-05-18, 16:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Bekanntmachung von.

B. eller Bek. används inom juridiken båda som förkortningar för Bekanntmachung, särskilt före datum. (Den svenska motsvarigheten kan vara underrättelse.)

Stort tack! Konstigt att det inte finns i de förkortningslistor jag alltid kollar i....
Citera
2024-05-19, 02:24
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
B. v. 05.05.24

Hur skulle ni tolka ovanstående förkortning? Jag tänkte på "bereits vorhanden" eller "bereits vorgelegt" - men dessa passar inte med sammanhanget.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Bekanntmachung von.

Det kan inte vara så att det i detta fall snarare betyder "Bescheid vom"?. Se nedanstående avsnitt om formalia kring Zustellungsurkunde:
Jede Zustellung muss ein Aktenzeichen enthalten, um das Schriftstück identifizieren zu können. Das Aktenzeichen besteht dabei nicht nur aus dem Geschäftszeichen des ihm zugrunde liegenden Vorgangs der Behörde, des Gerichts oder des Gerichtsvollziehers, sondern bedarf auch einer weiteren Konkretisierung. Dies kann auch eine wörtliche Beschreibung sein wie „Bescheid vom (Datum)“

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Zustellungsurkunde
Senast redigerad av GilGrissom82 2024-05-19 kl. 02:45.
Citera
2024-05-19, 02:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det kan inte vara så att det i detta fall snarare betyder "Bescheid vom"?. Se nedanstående avsnitt om formalia kring Zustellungsurkunde:
Jede Zustellung muss ein Aktenzeichen enthalten, um das Schriftstück identifizieren zu können. Das Aktenzeichen besteht dabei nicht nur aus dem Geschäftszeichen des ihm zugrunde liegenden Vorgangs der Behörde, des Gerichts oder des Gerichtsvollziehers, sondern bedarf auch einer weiteren Konkretisierung. Dies kann auch eine wörtliche Beschreibung sein wie „Bescheid vom (Datum)“

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Zustellungsurkunde

Tack, skulle det också kunna vara!
Citera
2024-05-19, 12:16
Medlem
Grisbrottarens avatar
Enligt Hildebert Kirchners Abkürzungsverzeichnis der Rechtssprache (s. 47, 69 och 430f) förkortas Bescheid med Besch., medan som sagt Bekanntmachung förkortas med B. eller Bek.
Citera
2024-05-31, 13:32
Medlem
Merwinnas avatar
Den här meningen:

Der Patient gab eher schon Erfahrung mit erfolgreicher Krankheits- bzw. Krisenbewältigung an.

får Deepl till:

"Det var mer sannolikt att patienten redan hade erfarenhet av att hantera sjukdom eller kris på ett framgångsrikt sätt."

Jag får den till:

"Patienten har tidigare angett, att han redan haft erfarenhet av framgångsrikt sjukdoms- respektive krisbemästrande."

Vem har rätt? Det finns ingen kontext som kan ge en fingervisning.
Citera
2024-05-31, 13:39
Bannlyst
Citat:
Den här meningen:

Der Patient gab eher schon Erfahrung mit erfolgreicher Krankheits- bzw. Krisenbewältigung an.

får Deepl till:

"Det var mer sannolikt att patienten redan hade erfarenhet av att hantera sjukdom eller kris på ett framgångsrikt sätt."

Jag får den till:

"Patienten har tidigare angett, att han redan haft erfarenhet av framgångsrikt sjukdoms- respektive krisbemästrande."

Vem har rätt? Det finns ingen kontext som kan ge en fingervisning.

Din översättning känns mest sannolik, men jag tror inte att den första är omöjlig.
Citera
2024-05-31, 14:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Din översättning känns mest sannolik, men jag tror inte att den första är omöjlig.

Tack, vi väntar in mer expertis!

"eher" är knepigt där - ska det betyda "tidigare" eller "mest sannolikt"? I medicinska texter betyder det ordet ofta "mest sannolikt".
Citera
2024-05-31, 14:04
Bannlyst
Citat:
Tack, vi väntar in mer expertis!

"eher" är knepigt där - ska det betyda "tidigare" eller "mest sannolikt"? I medicinska texter betyder det ordet ofta "mest sannolikt".

"Mest sannolikt" eller "snarare" känns det som för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in