2011-06-20, 13:48
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemonDuck
Grym lista! Har du möjligtvis en länk till sidan där du hittade den? Jag har grammatiktenta i augusti och vågar inte plugga in dem förrän jag har tittat på källan.

Här har du sidan: http://www.deutschseite.de/inhalt.html Det finns en massa bra förklaringar när det gäller grammatik.

Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Min uppfattning är att riktning & befintlighetsregeln gäller (med undantag) för rumsliga förhållanden samt verb och prepositioner där både ackusativ och dativ är möjliga: Ich gehe auf die Straße. Ich gehe auf der Straße.

Sedan har vi verb med ett objekt, som då i allmänhet står i ackusativ: Ich sehe den Weg; verb med två objekt, vanligen i ackusativ respektive dativ: Ich gebe ihm das Brot samt undantag till dessa: helfen, fragen. I inget av dessa fall har vi med riktning eller befintlighet att göra, och det är därmed inte fruktbart att försöka analysera dem i termer av dessa.

Men fragen är ju ett ackusativverb. Däremot är antworten ett dativverb. Eller kanske tolkade jag din förklaring fel och du aldrig menade att fragen var ett dativverb utan bara ett vanligt undantag?
Citera
2011-06-20, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
"Danke für das Essen".
Kortvarianten "Danke fürs Essen" bör väl också funka här, tror jag.
Citera
2011-06-20, 14:46
Medlem
Citat:
I inget av dessa fall har vi med riktning eller befintlighet att göra, och det är därmed inte fruktbart att försöka analysera dem i termer av dessa.
Det var det som var hela min poäng i mitt tidigare inlägg. Det var så jag uppfattade att signaturen Germanofil menade i inlägg 1593.

Citat:
Sedan har vi verb med ett objekt, som då i allmänhet står i ackusativ: Ich sehe den Weg; verb med två objekt, vanligen i ackusativ respektive dativ: Ich gebe ihm das Brot samt undantag till dessa: helfen, fragen.
Men varför se det som undantag? Jag tycker det blir mycket tydligare om man lär sig att dativen kan ha flera olika funktioner i stället för att lära in en alltför generell regel som säger att verbkonstruktioner konstrueras med två objekt men att det finns undantag med verb som bara har ett ensamt objekt i dativ. Visst, man kan mena att objektet till helfen borde vara ett solklart direkt objekt (i ackusativ) som t.ex. objektet till sehen. Men om man tänker efter är det inte så konstigt om man tar hänsyn till vilken semantisk funktion dativ uttrycker. Seendet kan aldrig rikta sig till någon, vilket gäller vid både frågor och hjälp, såväl som tjänster, sinnesintryck etc.

(Nu går det säkert att få fram något klurigt exempel som motsäger detta, och det är väl i så fall värt att betrakta som undantag!)
Citera
2011-06-20, 15:50
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Här har du sidan: http://www.deutschseite.de/inhalt.html Det finns en massa bra förklaringar när det gäller grammatik.

Tack så mycket!
Citera
2011-06-20, 17:17
Medlem
Citat:
Men fragen är ju ett ackusativverb. Däremot är antworten ett dativverb. Eller kanske tolkade jag din förklaring fel och du aldrig menade att fragen var ett dativverb utan bara ett vanligt undantag?

Jag menade att fragen är att se som ett undantag till verben med två objekt, då jemanden etwas fragen innehåller två ackusativ.
Citera
2011-06-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det var det som var hela min poäng i mitt tidigare inlägg. Det var så jag uppfattade att signaturen Germanofil menade i inlägg 1593.

Men varför se det som undantag? Jag tycker det blir mycket tydligare om man lär sig att dativen kan ha flera olika funktioner i stället för att lära in en alltför generell regel som säger att verbkonstruktioner konstrueras med två objekt men att det finns undantag med verb som bara har ett ensamt objekt i dativ. Visst, man kan mena att objektet till helfen borde vara ett solklart direkt objekt (i ackusativ) som t.ex. objektet till sehen. Men om man tänker efter är det inte så konstigt om man tar hänsyn till vilken semantisk funktion dativ uttrycker. Seendet kan aldrig rikta sig till någon, vilket gäller vid både frågor och hjälp, såväl som tjänster, sinnesintryck etc.

Det beror väl på vad man är ute efter. Jag håller med om att din förklaringsmodell är ett trevligt sätt att beskriva en anledning till att t.ex. helfen tager dativ. Däremot tror jag inte mycket på detta som minnesregel. Poängen med minnesregler är ju att man lär sig regeln istället för varje enskild tillämpning, och jag tror inte att man, oavsett hur mycket semantiska befintligheter och riktningar man konstruerar, kommer undan att lära sig att just helfen tager dativ medan beraten tager ackusativ, att fragen tager två ackusativ till skillnad från sagen, och så vidare.
Citera
2011-06-20, 22:10
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Det beror väl på vad man är ute efter. Jag håller med om att din förklaringsmodell är ett trevligt sätt att beskriva en anledning till att t.ex. helfen tager dativ. Däremot tror jag inte mycket på detta som minnesregel. Poängen med minnesregler är ju att man lär sig regeln istället för varje enskild tillämpning, och jag tror inte att man, oavsett hur mycket semantiska befintligheter och riktningar man konstruerar, kommer undan att lära sig att just helfen tager dativ medan beraten tager ackusativ, att fragen tager två ackusativ till skillnad från sagen, och så vidare.
Bra poäng. Svårigheten ligger i att minnas skiten. Men det ger sig nog.
Citera
2011-06-25, 18:26
Medlem
Vad betyder ordet "doch", och hur används det?

Vad är skillnaden mellan "machen" och "tun"? T.ex. vad är skillnaden mellan "Was tust du?" och "Was machst du?".
Citera
2011-06-27, 02:56
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
"Doch" används antingen som adverb eller som konjunktion i betydelsen "men", t.ex. "An diesem schönen Tag wollte er einen Spatziergang machen, doch fing es nach einer Weile an zu regnen." Med "aber" blir det en annan ordföljd.

Som adverb har "doch" samma betydelse som:
  • jo
  • dock, likväl, ändå
  • ju, ändå
  • väl
  • bara

Exempel: "Das habe ich doch gesagt!" = "Det var ju det jag sa!"
"Er hat es doch nicht getan." = "Han gjorde det ändå inte."

Citat:
Vad är skillnaden mellan "machen" och "tun"? T.ex. vad är skillnaden mellan "Was tust du?" och "Was machst du?".
Kortfattat och något förenklat kan man säga att det första betyder "vad har du för dig?" (i största allmännhet) och att det andra mer syftar på vad det är du gör i konkret bemärkelse. För att ordentligt förklara skillnaden mellan tun och machen krävs mer utrymme, eftersom det handlar mycket om språkliga nyanser, inte minst i ditt exempel. Strikt sett är orden synonymer ("machen" med dragning åt "tillverka") och generellt sett är de utbytbara med varandra. Dock finns fasta uttryck där man som regel bör välja det ena framför det andra.

Två exempel:
"Det gör ont" blir alltid "Es tut weh".
"Jag gör läxan" blir alltid "Ich mache meine Hausaufgaben". Dvs. när man gör någonting konkret/tillverkar något är det "machen" man använder.
Citera
2011-06-27, 10:57
Medlem
Hajars avatar
Citat:

Du har redan fått ett bra svar, men det kan även hjälpa att jämföra med engelskan, där tun motsvarar do och machen make.
Citera
2011-06-27, 12:16
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajar
Du har redan fått ett bra svar, men det kan även hjälpa att jämföra med engelskan, där tun motsvarar do och machen make.

Det var ett ganska dåligt tips, eftersom det skulle leda till att man gör fel väldigt ofta.

http://german.about.com/library/blconfus_machen.htm
Citera
2011-06-27, 17:03
Medlem
Hajars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemonDuck
Det var ett ganska dåligt tips, eftersom det skulle leda till att man gör fel väldigt ofta.

http://german.about.com/library/blconfus_machen.htm
Ja, du har rätt. Jag borde varnat för det. Tycker ändå att det är en likhet som är bra att känna till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in