Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-10-03, 15:11
  #1
Awaiting Email Confirmation
Blåkrusbärs avatar
Lite udda fråga... Men som topic lyder: Långt huvudhår i kampsporter - förbjudet?

Det är inte ofta man ser folk i t.ex K-1 med långt hår, inte heller i Pride!
Jag har faktiskt aldrig sett någon långhårig deltagare nu när jag tänker efter!

Varför inte?

Är det för att det är smidigare utan långt hår eller för att det helt enkelt är förbjudet?
Kan tänka mig att i shootfighting blir det lite jobbigt att ta grepp om huvudet om det där finns en massa hår!

Men hur funkar det på amatörnivå - på er lokala shootfightingklubb eller brottningsklubb?

Där borde det ju finnas folk som är långhåriga! Uppmanas dessa till att klippa sig?

(Värt att notera: har ingen aning om hur pass mycket håret blir utsatt eller kommer ivägen vid olika sorters grepp.)
Citera
2006-10-03, 15:23
  #2
Medlem
Kilroy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåkrusbär
Lite udda fråga... Men som topic lyder: Långt huvudhår i kampsporter - förbjudet?

Det är inte ofta man ser folk i t.ex K-1 med långt hår, inte heller i Pride!
Jag har faktiskt aldrig sett någon långhårig deltagare nu när jag tänker efter!

Varför inte?

Är det för att det är smidigare utan långt hår eller för att det helt enkelt är förbjudet?
Kan tänka mig att i shootfighting blir det lite jobbigt att ta grepp om huvudet om det där finns en massa hår!

Men hur funkar det på amatörnivå - på er lokala shootfightingklubb eller brottningsklubb?

Där borde det ju finnas folk som är långhåriga! Uppmanas dessa till att klippa sig?

(Värt att notera: har ingen aning om hur pass mycket håret blir utsatt eller kommer ivägen vid olika sorters grepp.)

Nej, det är inte förbjudet, men det kommer lätt ivägen, så dom flesta har inte det.
Citera
2006-10-03, 15:40
  #3
Medlem
Engelbreckts avatar
Inte förbjudet, men extremt opraktiskt.
Citera
2006-10-03, 16:25
  #4
Medlem
qracs avatar
Royce Gracie vs Kimo ger dig svaret på varför man inte bör ha långt hår i kampsporter.
Citera
2006-10-03, 16:54
  #5
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrac
Royce Gracie vs Kimo ger dig svaret på varför man inte bör ha långt hår i kampsporter.

Rusking kärringaktigt av Gracie att dra i Kimos lilla "fläta"
Citera
2006-10-03, 17:56
  #6
Medlem
Kilroy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Rusking kärringaktigt av Gracie att dra i Kimos lilla "fläta"

Äh, väger motståndaren 30 kilo mer och ingenting är otillåtet finns det inga kärring-grepp...
Citera
2006-10-03, 18:13
  #7
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilroy2
Äh, väger motståndaren 30 kilo mer och ingenting är otillåtet finns det inga kärring-grepp...


Man undrar ju om han tappat rätt mycket under de senaste 10 åren, med tanke på att han spöade Kimo då, men åkte på jättedäng av Hughes nyligen. Hughes väger väl hälften av vad Kimo gjorde..

Eller har folk helt enkelt läst sönder hans taktik, dvs BJJ?


Lite offtopic
Citera
2006-10-03, 18:30
  #8
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Man undrar ju om han tappat rätt mycket under de senaste 10 åren, med tanke på att han spöade Kimo då, men åkte på jättedäng av Hughes nyligen. Hughes väger väl hälften av vad Kimo gjorde..

Eller har folk helt enkelt läst sönder hans taktik, dvs BJJ?


Lite offtopic

Alla tränar BJJ idag. Det är därför Gracies inte är lika dominanta.
Citera
2006-10-03, 18:54
  #9
Medlem
Kilroy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Man undrar ju om han tappat rätt mycket under de senaste 10 åren, med tanke på att han spöade Kimo då, men åkte på jättedäng av Hughes nyligen. Hughes väger väl hälften av vad Kimo gjorde..

Eller har folk helt enkelt läst sönder hans taktik, dvs BJJ?

Lite offtopic

Hughes är såpass mycket bättre än Kimo helt enkelt...

Kimo blev ju ägd av Minowa för sjutton!

Ja, alla tränar ju BJJ nuförtiden, Hughes är helt enkelt bättre än Royce, han är starkare, mer atletisk, explosivare, snabbare, hans brottning är mycket bättre, hans slag och sparkar är bättre och hans BJJ är mer än nog för att lyckas nullifiera Royce totalt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback