• 1
  • 2
2006-10-02, 16:02
Medlem
carrotcakes avatar
Mina föräldrar hade tänkt renovera golvet i deras badrum då fogen mellan plattorna hade släppt. Det var några firmor och räknade på jobbet och enligt några så var det helt omöjligt att bara byta golvplattorna och inte plattorna på väggen. Kakel=väggplattor och klinkers=golvplattor om jag förstått det rätt?

En firma sa dock att det var inga konstigheter att bara byta klinkersplattorna och låta det gamla kaklet sitta kvar. Jag lurade lite på varför de sa olika och kom att tänka på att det kanske har att göra med den där fuktspärren man ska ha under alla plattor?

Hjälp en glad amatör att reda ut begreppen
Citera
2006-10-02, 16:31
Bannlyst
Klart det går att byta golvet (klinkern) det va nog bara nån som ville han mer
jobb (mer jobb mera pengar).

mvh
Citera
2006-10-02, 16:39
Medlem
Är inga som helst problem. Rengör bara plattorna ordentligt för att få bort gammalt kalk och smuts. Använd sedan en vanlig vidhäftningsprimer (ej tätskikt) och sen är det bara att klinkra på.
Citera
2006-10-02, 17:26
Medlem
carrotcakes avatar
De ska byta klinkersplattorna, de nuvarande plattorna är typ 25*25 och de nya ungefär hälften så stora. Jag vet inte vad underlaget består utav men antar att det är gipsskivor. Men den där fuktspärrshistorian, det är alltså något slaggs "klägg" som man ska stryka på i omgångar för att hindra fukten att tränga igenom?

Skulle visst kosta 150k att byta alltihopa, dvs både golv och väggar, lät lite dyrt men jag har ingen direkt koll på vad den typen av arbete kostar. Badrummet är kanske 4*4 meter.
Citera
2006-10-02, 19:22
Medlem
Risken eftersom fogarna spricker är ju att det är svikt i golvet. Det nya lagret klinker styvar ju upp konstruktionen men risken är ju att även de nya fogarna spricker.
Citera
2006-10-03, 10:31
Bannlyst
Ja, det är ju ett jävla jobb att knacka loss all gammal klinkers, men det går. Att det skulle kosta 150 papp är ju helt befängt. Jag kaklade visserligen mitt badrum själv, men fan. 150 papp är ju sjukt dyrt. Fast, blir det bra gjort och om man får bra garantier på arbetet så kanske det är värt det.
Gör man det själv är det viktigt att få på primern och multicoaten ordentligt, hellre för mycket än för lite.
Men, som ett svar på frågan så "behöver" man inte byta kaklet, bara för att man byter klinkers, men när man ändå är och rotar så kanske man vill göra det riktigt? Det är ju inte mycket mer jobb direkt.
Citera
2006-10-03, 18:43
Medlem
carrotcakes avatar
Priset på 150k var iofs med kakel+klinkers+jobb samt montera dit ny mugg och duschkarbin, vitt rätt igenom.

Primer och multicoat har man under plattorna då förstår jag men i vilken ordning ska dem dit? Är primern till för att få plattorna att fästa?
Citera
2006-10-03, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carrotcake
Priset på 150k var iofs med kakel+klinkers+jobb samt montera dit ny mugg och duschkarbin, vitt rätt igenom.

Primer och multicoat har man under plattorna då förstår jag men i vilken ordning ska dem dit? Är primern till för att få plattorna att fästa?

Primer först, multicoat sedan. Sen får man ju inte glömma sånadär fuktspärrspapper i hörnerna. Och, MYCKET multicoat vid dushutrymmen. Men, om du har firma så fixar väl dom antar jag?
150k för allt är kanske inte dyrt. Det är väl kanske de det kostar, men fan va mycket pengar det är. Materialkostnaderna går ju knappast över 40-50, beroende på vad man skall ha för klass på grejjerna.

Lycka till, före och efterbild är på sin plats.
Citera
2006-10-03, 20:32
Medlem
carrotcakes avatar
Ja tackar

Fast jag frågar mest för att jag vill lära mig mer, jobbet lämnar mina föräldrar (gudskelov) till en firma som förhoppningsvis har koll på vad de gör

Mitt egna badrum är nyrenoverat, som tur är inte av mig

Alltid kul att lära sig hur det fungerar. Grymt imponerad över vilka kunskaper det finns här på forumet
Citera
2006-10-04, 22:43
Medlem
Kyparens avatar
Om man vill att försäkringsbolaget inte ska skratta åt en då man får fuktskador måste man byta även väggarna. Genom att bryta upp golvet "pungterar" du tätskicktet och måste göra om alla väggar och golvet. En annan sak folk gärna glömmer är att byta ut själva golvbrunnen. Efter 1989 kom en helt ny standard ut vilket gör att du inte får en spänn av försäkringsbolaget om du inte har bytt ut till nya typen vid renovering.

Lita aldrig på hantverkare, nio av tio har ingen aning om något annat än just fastsättandet av plattorna. Bakfall, på tok för lite tätskickt och konstruktioner som spricker eftersom man gjort underarbetet fel hör till vardagen.
Citera
2006-10-05, 09:27
Medlem
Eckehomos avatar
Golvvärme?

Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Om man vill att försäkringsbolaget inte ska skratta åt en då man får fuktskador måste man byta även väggarna. Genom att bryta upp golvet "pungterar" du tätskicktet och måste göra om alla väggar och golvet...

Jag kan ju ha fel, men den info jag fick är att om man bara tar bort sista kakelraden längst ned, och tätskicktar därifrån så ska det vara ok. Någon som vet om man lägger golvvärme mellan de 2 lagren tätskickt (enl. försäljaren), eller som det står i en del handböcker, lägga golvvärme ovanför båda lagren tätskickt? Det förutsätter ju i så fall att den el-slinga som vi ska lägga tål fukt, eftersom den kommer ligag ovanför fuktspärren??
Citera
2006-10-05, 09:41
Medlem
Capones avatar
Om det bara är fogen som spruckit och inte tätskiktet, kan man inte bara lägga ett nytt lager klinkers ovanpå de gamla? Dum fråga kanske, jag bara kom att tänka på det.

Antar att det är detta melochrome menar men inte skriver så tydligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in