Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Om det bara är fogen som spruckit och inte tätskiktet, kan man inte bara lägga ett nytt lager klinkers ovanpå de gamla? Dum fråga kanske, jag bara kom att tänka på det.
Antar att det är detta melochrome menar men inte skriver så tydligt?
Det går alldeles utmärkt att sätta kakel och klinkers på dom gamla plattorna. Bara man inte lägger på något nytt tätskickt, man får bara ha en fuktspärr. Om du redan har ett tätskickt mellan dom första plattorna får du alltså inte lägga ett till, detta eftersom du då isolerer in fukt och får så tätt att du kan skapa fukt.
Anledningen till att fogarna spruckigt från första början kan ju vara att underarbetet är dåligt, då är det lika bra att bila upp och göra om ordentligt från början annars spricker det ju bara om nått år igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Eckehomo
Jag kan ju ha fel, men den info jag fick är att om man bara tar bort sista kakelraden längst ned, och tätskicktar därifrån så ska det vara ok.
Många hantverkare gör så och det funkar. Problemet är dock att det inte är tillåtet så att det blir jobbigt när du väl får en fuktskada, även om det är orsaken eller ej så är ju inte försäkringsbolaget din kompis utan kommer hitta allt för att slippa betala.
Citat:
Ursprungligen postat av Eckehomo
Någon som vet om man lägger golvvärme mellan de 2 lagren tätskickt (enl. försäljaren), eller som det står i en del handböcker, lägga golvvärme ovanför båda lagren tätskickt?
Man lägger alltid tätskicktet sist och man får bara ha ett lager.
OBS!
Med lager avser jag inte strykningar utan ett färdigt tätskickt i sig.