2026-02-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanslostbefangt
Ja precis, det verksamma ämnet är dextroamfetamin, om jag förstått korrekt. Men sen att Elvanse är lisdexamfetamin som då behöver omvandlas i kroppen. Men poängen är väl att det då ska fungera ungefär som en depottablett? Att det frisätts kontinuerligt?

Vilket jag antar kan ha viss individuell variation.

Skall ge liknande funktion men genom omvandling istället för frisättning.
Kan ha ganska stor individuell variation både på hur snabbt effekt kommer och håller i. Den är verksam i 12h men betyder inte effekt i 12h så inte ovanligt att fönstret där personen har tillräcklig hjälp är kortare. Då brukar man först testa öka morgondosen och i andra steg någon form av tillägg.
Citera
2026-02-08, 06:22
Medlem
Tjena, fått i mig cirka 16 st 5 mg attentin idag under rätt korta intervaller. Tog de sista 3 vid kl 0200. Hur mycket tror ni jag har förlängt halveringstiden pga den höga dosen? Lär detta sitta i typ 12 timmar som när man råkat få i sig för mycket bums? Min stimulant tolerans är rätt nollad, snortade allt.
Citera
2026-04-10, 22:04
Medlem
Fick 20 mg attentin av en vän som har det på recept lite skönt fokuserad blev jag men hade behövts betydligt mer för att bli påverkad
Citera
2026-06-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Fick 20 mg attentin av en vän som har det på recept lite skönt fokuserad blev jag men hade behövts betydligt mer för att bli påverkad
20mg är ju inte direkt mycket. Man ska ju inte bli "Hög" på den dosen är det tänkt för.
Citera
2026-06-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
20mg är ju inte direkt mycket. Man ska ju inte bli "Hög" på den dosen är det tänkt för.

Nä det hade behövts betydligt mer men det var ändå rätt okej
Citera
2026-06-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Dock har jag tyärr noterat att jag tappar MYCKET mer hår av både Elvanse och Attentin, detta hände inte på Metylfenidat.

Än så länge är jag rätt okej med det då jag har mycket hårstrån, men undrar hur skallen kommer se ut om man fortsätter under en lång tid?

Någon som vet om Hårtappandet försvinner/minskar med tiden och om den är Permanent eller ifall håret växer tillbaka om man slutar med dosen? Ifall det inte är permanent skada och endast temporärt så är det inga problem för mig..

Hur ser det ut idag, 1 år senare? Är det verkligen medicinen och inte genetiskt? Kan det vara att du fick stress, ångest och sömnproblem?
Citera
2026-07-18, 02:51
Medlem
Om man vill försöka få attentin utskrivet när man har en diagnos från öppenvården, vilket är det bästa sättet att gå tillväga? Har ju stött på de som har typ 50 mg elvanse utskrivet och påfyllning med attentin lite senare på förmiddagen. (jaaa... jag vet de undviker att skriva ut det så gott det går. Men om man har en vettig läkare och har lite tur, vad bör man säga?.)
Citera
2026-07-18, 16:38
Medlem
Men är inte det största hindret att läkarna ser så mkt större "missbruks möjligheter" med Attentin? Att Elvansen är typ samma sak, färre doseringstillfällen går inte direkt att missanvända. Jag har typ mött en enda person som haft Attentin genom min tid...Och då har jag träffat jävligt många. Dem flesta har haft Ritalin eller Elvanse. Jag vet inte men kan bara tänka mig att läkarna resonerar så när det kommer till Attentin. Sen ska det väll vara nått med licens preparat oxå. Det verkligt positiva är att den ger effekt snabbare, med Elvanse tar det 2 timmar tycker iaf jag. Jag hade gärna velat ha attentin till tillfällen då det passar bättre...tex. vissa dagar. Men jag tänker inte ens försöka då det inte är värt det på min mottagning.
Citera
2026-08-26, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Boka in dig hos en privatklinik, allt kommer att ordna sig då.
Tyvärr är Primärvården inom vissa områden ett jävla skämt.

Jag har haft attentin via en privat klinik. Det blev precis indraget med hänvisning till nya riktlinjer och att det bara är barn som ska ha attentin. Privatkliniken kunde inte tumma på reglerna för de är i slutänden på uppdrag av region Stockholm. Iaf den jag gick till (landstingstaxa/samma pris som regional vård).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in