Citat:
Ursprungligen postat av
svampen211
Hur får man Attentin? Jag har Elvanse nu, jag får mycket ångest av dem när de går ur, så jag vill testa Attentin. Vad ska man säga för att öka chansen att få testa det? Dem brukar inte vilja ge det där jag är. Jag har nu gått från 60mg morgon 40mg eftermiddag till 30mg morgon 20mg eftermiddag pågrund av ångest och hjärtklappning av elvansen. Men tror inte att dem kommer ge det om jag bara säger ångest. Varför har ni fått det istället för Elvanse? Tips på vad man kan säga?
Jag hade inte som mål att få det men förklarade att jag inte upplevde Elvanse som långverkande, utan bara lång tid tills effekt, därav typ 4h effekt. Fick då först en 2a dos Elvanse, typ 30 morgon 20 lunch. På uppföljning sa jag att jag hellre tagit ännu mindre då större dos bara gav mig ångest men ändå inte effekt längre än 4h max. PLUS att det va drygt som fan att det tog typ 3h innan de "kickade in". Fick då Attentin istället för bättre/enklare ta fler små doser. Tror jag logiken va. Men nya mottagningen jag går så blir man ständigt behandlad som en pundare, typ "varför tar du attentin", ja för skiten funkar bättre, dock är dosen för liten nu efter flera år, hade nog behövt 3x10mg för att få en normal vardag hålla, kraschar tidig eftermiddag annars.
Elvanse påstås ju va precis samma som Attentin, bara det att den ju då frisätts kontinuerligt under dagen. Vilket ju låter toppen i teorin, men det funkade verkligen inte för mig. Misstänker att de mer föredrar den för att den inte går att missbruka lika lätt, går ej att snorta, lång tid till påslag vilket jag antar är ett stort minus för nån som vill bli "hög"/söker kickar.
Enda jag kan tänka på som du kan säga är att be om mindre dos, eftersom 20mg är minsta i Elvanse så kanske läkaren kan tänka sig att ge dig 5 mg Attentin istället då det "är mindre dos" (tror egentligen det motsvarar ungefär samma mängd dexamfetamin; men den läkaren som bytte åt mig trodde det fanns 10mg elvanse och när hon insåg att så var ej fallet bytte hon till Attentin)
Att föreslå Attentin själv kan nog tyvärr ge sideeyes tyvärr. Elvanse är så hypeat imo, något av en scam nästintill då jag hört fler än mig som inte får nån lång effekt alls...