2025-12-21, 01:59
Medlem
figegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Här på en mottagning i regionen påstår dom att attentin enbart ges till barn och inte vuxna! Om det ges till vuxna är det enbart om patienten står på det innan den kommer till mottagningen!?? Dom följer tydligen vårdprogrammet?

Hur ligger det till egentligen?

Enligt bruksanvisningen skall det ändast ges till barn upp till 17 år så dom talar sanning.
Citera
2025-12-21, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Här på en mottagning i regionen påstår dom att attentin enbart ges till barn och inte vuxna! Om det ges till vuxna är det enbart om patienten står på det innan den kommer till mottagningen!?? Dom följer tydligen vårdprogrammet?

Hur ligger det till egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av figeg
Enligt bruksanvisningen skall det ändast ges till barn upp till 17 år så dom talar sanning.

Verkar finnas utrymme för tolkningar trots att formuleringen ”upp till 17 år” som även jag sett är svår att misstolka - känner till en nydiagnostiserad 30+ som fick Metamina alldeles nyligen, dessutom som första alternativ vilket förvånade mig.

I Stockholm sägs det vara en generell riktlinje att inte skriva ut Attentin men åtminstone privata vårdgivare skriver ut det - oavsett ålder.

Carl-Ann, du har nog dessvärre hamnat på en mottagning med paragrafryttare
Citera
2025-12-28, 18:56
Medlem
bralesss avatar
Hej, vet någon vilket märke det var på de vita tabletterna? Eller är alla gula numera? Jag gillar verkligen inte de gula..
Citera
2026-01-08, 13:17
Medlem
Hjälp!

Kan någon förklara vad fan som har hänt med "de nya riktlinjerna" för attentin?

Jag har ätit attentin i flera år och vill fortsätta med det. Till en början tog jag upp till 30 mg per dag men på senare år har jag (självmant) sänkt till 15 mg. Men nu när jag försökte förnya receptet så var det plötsligt omöjligt?! Först var mitt ärende "under behandling" men när jag ringde receptionen efter en vecka utan återkoppling fick jag svaret att de inte vill förnya, för enligt någon ny tabell bör jag ha 8 tabletter kvar.

Psykiatrin hänvisar till nya riktlinjer och kan därför inte förnya förrän jag har 0 tabletter kvar enligt tabellen. Förut har jag kunnat hämta ut när jag vill, och förnyat receptet i god tid. De skriver själva på 1177 att man alltid ska se till att ha medicin för en månad hemma men det går ju inte längre.

Så om man tappar bort några tabletter är man körd. De verkar inte vilja medicinera vuxna med adhd längre men borde man inte få träffa en läkare innan de abrupt avslutar ens behandling genom att vägra förnya receptet?
Citera
2026-01-08, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Hjälp!

Jag har ätit attentin i flera år och vill fortsätta med det. Till en början tog jag upp till 30 mg per dag men på senare år har jag (självmant) sänkt till 15 mg. Men nu när jag försökte förnya receptet så var det plötsligt omöjligt?! Först var mitt ärende "under behandling" men när jag ringde receptionen efter en vecka utan återkoppling fick jag svaret att de inte vill förnya, för enligt någon ny tabell bör jag ha 8 tabletter kvar.

Psykiatrin hänvisar till nya riktlinjer och kan därför inte förnya förrän jag har 0 tabletter kvar enligt tabellen. Förut har jag kunnat hämta ut när jag vill, och förnyat receptet i god tid. De skriver själva på 1177 att man alltid ska se till att ha medicin för en månad hemma men det går ju inte längre.

Så om man tappar bort några tabletter är man körd. De verkar inte vilja medicinera vuxna med adhd längre men borde man inte få träffa en läkare innan de abrupt avslutar ens behandling genom att vägra förnya receptet?
Boka in dig hos en privatklinik, allt kommer att ordna sig då.
Tyvärr är Primärvården inom vissa områden ett jävla skämt.
Citera
2026-01-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Boka in dig hos en privatklinik, allt kommer att ordna sig då.
Tyvärr är Primärvården inom vissa områden ett jävla skämt.
Kanske får byta till privat framöver om detta inte löser sig.

De har fortfarande inte förnyat receptet fast jag nu borde ha 0 tabletter kvar ”enligt tabellen”.
Citera
2026-01-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Hjälp!

Månadsregeln avser mest läkemedel där det går åt skogen på riktigt vid restning. Inget som följs slaviskt och på klassade mediciner inte alls, där är intervall på uttag snävast möjligt. Även privata aktörer kring ADHD anger ofta i villkoren att förlorade mediciner inte ersätts. Läkare får göra undantag så är du välkänd är ofta en gång ingen gång. Vid återkommande ”otur” helt kört.

Kass att ingen kontaktar dig med motivation och dina alternativ. Generellt vill ju vården hellre se långverkande på alla substanser med missbrukspotential. Skulle säkert hellre se att din medicinering hade bas i elvanse eller concerta med kortverkande på sin höjd som tillägg. (Men då får de ju säga det)
Citera
2026-01-20, 17:36
Medlem
Finns det några här som tar enbart Attentin för sin adhd/add? Vilken dosering fungerar bra för er?

Har haft samma dos sen jag började vilket är flera år sen nu; 10 mg på morgonen och 5 mg till lunch. Effekten håller max 4h för mig och 5 mg ger inget alls.

Läst lite på Reddit och vissa tar 10 mg 3 ggr per dag, så verkar knappast som jag ens är nära maxdos, men flera gånger förklarat att jag skulle behöva 10mg minst per dos samt iaf 3 doser per dag. Men de bara ignorerar mina förfrågningar. Antar man fått nån slags pundar-stämpel?!
Men i mitt fall var det en läkare som föreslog byte till Attentin från Elvanse... för mig är de exakt likvärdiga effekt förutom då att Elvanse tar ett antal timmar till effekt. Men sen är den inte långtidsverkande alls så är bara som en väldigt fördröjd Attentin.
Citera
2026-01-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Hur får man Attentin? Jag har Elvanse nu, jag får mycket ångest av dem när de går ur, så jag vill testa Attentin. Vad ska man säga för att öka chansen att få testa det? Dem brukar inte vilja ge det där jag är. Jag har nu gått från 60mg morgon 40mg eftermiddag till 30mg morgon 20mg eftermiddag pågrund av ångest och hjärtklappning av elvansen. Men tror inte att dem kommer ge det om jag bara säger ångest. Varför har ni fått det istället för Elvanse? Tips på vad man kan säga?

Jag hade inte som mål att få det men förklarade att jag inte upplevde Elvanse som långverkande, utan bara lång tid tills effekt, därav typ 4h effekt. Fick då först en 2a dos Elvanse, typ 30 morgon 20 lunch. På uppföljning sa jag att jag hellre tagit ännu mindre då större dos bara gav mig ångest men ändå inte effekt längre än 4h max. PLUS att det va drygt som fan att det tog typ 3h innan de "kickade in". Fick då Attentin istället för bättre/enklare ta fler små doser. Tror jag logiken va. Men nya mottagningen jag går så blir man ständigt behandlad som en pundare, typ "varför tar du attentin", ja för skiten funkar bättre, dock är dosen för liten nu efter flera år, hade nog behövt 3x10mg för att få en normal vardag hålla, kraschar tidig eftermiddag annars.

Elvanse påstås ju va precis samma som Attentin, bara det att den ju då frisätts kontinuerligt under dagen. Vilket ju låter toppen i teorin, men det funkade verkligen inte för mig. Misstänker att de mer föredrar den för att den inte går att missbruka lika lätt, går ej att snorta, lång tid till påslag vilket jag antar är ett stort minus för nån som vill bli "hög"/söker kickar.

Enda jag kan tänka på som du kan säga är att be om mindre dos, eftersom 20mg är minsta i Elvanse så kanske läkaren kan tänka sig att ge dig 5 mg Attentin istället då det "är mindre dos" (tror egentligen det motsvarar ungefär samma mängd dexamfetamin; men den läkaren som bytte åt mig trodde det fanns 10mg elvanse och när hon insåg att så var ej fallet bytte hon till Attentin)

Att föreslå Attentin själv kan nog tyvärr ge sideeyes tyvärr. Elvanse är så hypeat imo, något av en scam nästintill då jag hört fler än mig som inte får nån lång effekt alls...
Citera
2026-01-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanslostbefangt
Elvanse påstås ju va precis samma som Attentin, bara det att den ju då frisätts kontinuerligt under dagen.
Njae mer att elvanse blir vad attenin är från början. Concerta är en depottablett men inte elvanse.
Citera
2026-01-25, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tio1000
Njae mer att elvanse blir vad attenin är från början. Concerta är en depottablett men inte elvanse.

Ja precis, det verksamma ämnet är dextroamfetamin, om jag förstått korrekt. Men sen att Elvanse är lisdexamfetamin som då behöver omvandlas i kroppen. Men poängen är väl att det då ska fungera ungefär som en depottablett? Att det frisätts kontinuerligt?

Vilket jag antar kan ha viss individuell variation.
Citera
2026-02-03, 13:22
Medlem
Själv äter jag 70mg elvanse på morgonen när jag vaknar, sen slänger jag i mig 70mg igen efter 3-4 timmar.

Tycker elvanse var okej i början, men nu dippar jag hela tiden. Får se om man får prova attentin istället då elvanse funkar men inte i 10-12 timmar, har effekt kanske 3-4 timmar max sen dör den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in