2024-05-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Du får nog räkna med ca 1 år innan du känner dig normal igen om du ätit 6 år varje dag.
Men 10mg per dag? Det va att en bebisdos, inte konstigt du kraschar varje dag. Själv skulle jag behövt minst mellan 30-50mg Attentin per dag för att fungera. Vilket jag också hade utskrivit men nu äter jag inget.
Jag har 20mg/dag på receptet men fattade rätt fort att det inte skulle funka i längden med den dosen, finns liksom inte utrymme för mig att vara igång och vara aktiv på em/kväll utan jag behöver varva ner, det är i alla fall vad jag har intalat mig.

Har alltid haft svårt för att sova också och Attentinet gör ju inte saken enklare precis, antingen så ligger man i sängen på kvällen sorgsen och grubblar ihjäl och inte kan sova, eller alternativt om man tagit en påfyllnadsdos så ligger man i sängen pigg och lite speedad och inte kan sova.

Tänker också att det kommer ta runt 1 år, verkar vara någon for av genomsnittstid om läser runt lite, så det är väl bara att bita ihop antar jag.
Var det runt ett 1 år för dig tror du innan din hjärna återhämtat sig, märkte du någon gradvis förändring medans tiden gick?
Senast redigerad av Workorder2019 2024-05-11 kl. 23:18.
Citera
2024-05-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRGit
God kväll igen ! Nu ligger jag här
och läser Flashback igen när alla i familjen sover ! Nu fortsätter jag på mitt föregående inlägg. Jag började att förstå att jag förändrats till
Det sämre och viljan att bli den samma som jag var en gång i tiden började klarna för mig.
Jag förnekar inte att jag gillar att käka medicin i början på dagen och man känner sig peppad
På att ta i tag i saker som man skjutit framför sig
Men det är som du säger att man blir sorgsen på kvällarna och börjar fundera på hur livet ser ut.
Jag får ångest av att jag lever mitt
Liv som jag gör men när jag har uppehåll så blir det absolut ingenting uträttat och vill inte göra någonting alls och är absolut långt ifrån vart jag var innan jag började med
Medicinn. Sen ligger jag med telefonen hela nätterna och läser om något jag snöat in på eller så blir det porrsurfande hela nätterna. Jag fattar att jag är i ett missbruk men är förslavad och har inte makten av att bryta mönstret jag är inne i.Önskar att jag aldrig ens hade provat medicinen från första början.
Jag hoppas verkligen att du hittar ditt driv igen utan medicineringen.
Lycka till !

Jag känner igen mig i mycket av det du beskriver, man blir liksom lite beroende av drivet och att man får så mycket uträttat.

Men jag känner att detta driv jag får av medicinen nu är skit i samma då jag aldrig blir "färdig", utan det finns alltid saker att fixa, saker att göra osv. så det blir en ond cirkel.

Så nu vill jag hitta mitt normala tidigare driv och känna efter hur detta var.
Men detta är lättare sagt än gjort känner jag då man har noll i motivation och har en total avsaknad av driv så fort man slutar med medicinerna och får för sig att detta är ens "normalläge".
Så jag får helt enkelt se efter årsskiftet hur det blir.
Citera
2024-05-12, 09:23
Citat:
Ursprungligen postat av Workorder2019
Jag har 20mg/dag på receptet men fattade rätt fort att det inte skulle funka i längden med den dosen, finns liksom inte utrymme för mig att vara igång och vara aktiv på em/kväll utan jag behöver varva ner, det är i alla fall vad jag har intalat mig.

Har alltid haft svårt för att sova också och Attentinet gör ju inte saken enklare precis, antingen så ligger man i sängen på kvällen sorgsen och grubblar ihjäl och inte kan sova, eller alternativt om man tagit en påfyllnadsdos så ligger man i sängen pigg och lite speedad och inte kan sova.

Tänker också att det kommer ta runt 1 år, verkar vara någon for av genomsnittstid om läser runt lite, så det är väl bara att bita ihop antar jag.
Var det runt ett 1 år för dig tror du innan din hjärna återhämtat sig, märkte du någon gradvis förändring medans tiden gick?
Det märks mer efter ett tag svårt att känna efter gradvis tror jag. Vet inte om jag kan rekommendera detta, detta är mer bro-science men jag drack mycket mellan-öl under den tiden och jag tyckte det hjälpte enormt. Glutamate och GABA är varandras motsatser i hjärnan. Om man tar mycket uppåt i längden kommer GABA-systemet bli underaktivt. Dom båda behöver triggas regelbundet för att båda vara kvar i balans. Finns många tips på när man äter stimulanter som triggar glutamate-systemet att man på kvällen ska ta något som triggar igång GABA-systemet som träning och magnesium tillskott för att hålla toleransen nere och den naturliga dopamin nivån i balans.

Säkert något fakta fel i det jag skrev men det stämmer enligt min erfarenhet i alla fall.
Citera
2024-05-16, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Workorder2019
Jag känner igen mig i mycket av det du beskriver, man blir liksom lite beroende av drivet och att man får så mycket uträttat.

Men jag känner att detta driv jag får av medicinen nu är skit i samma då jag aldrig blir "färdig", utan det finns alltid saker att fixa, saker att göra osv. så det blir en ond cirkel.

Så nu vill jag hitta mitt normala tidigare driv och känna efter hur detta var.
Men detta är lättare sagt än gjort känner jag då man har noll i motivation och har en total avsaknad av driv så fort man slutar med medicinerna och får för sig att detta är ens "normalläge".
Så jag får helt enkelt se efter årsskiftet hur det blir.

Ja du det är precis samma som mig ! När jag käkar medicin är det ända jag har i huvudet på alla mina projekt och jag håller på hemma i huset trädgården och framförallt garaget men det blir aldrig färdigt för jag kommer på mer saker att göra och blir aldrig riktigt nöjd. Jag har hållit på att trimma min scooter i 2-3 års tid och lägger oerhört mycket tid på den för jag aldrig blir riktigt nöjd men nu börjar jag faktiskt tröttna på att alltid är det bara något mer jag måste göra utan funderar på att sälja den och fördriva tiden på något annat och något som är viktigt. När jag jag käkar medicin så blir jag inåtsluten och vill gärna vara själv men fan jag saknar som det var för i tiden men att gå ut på krogen och vara social med folk och hitta den slags av glädje
. Trött på att ligga på till 4 5 på morgonen och känna att mitt liv är inte som jag egentligen skulle vilja ha det. Visst har jag alltid varit svårstartat med att göra saker men det fanns ändå en gnista då och då. Jag har försökt att lägga medicinen på hyllan men då gör jag absolut det minsta möjliga och sover oerhört mycket. Men en sak som hjälpt med med depressionen och att micro dosera magiska svampar och det har hjälpt mig oerhört mycket. Från att vara i ett konstant mörker till att ändra mindset till att vara positiv så det rekommenderar jag dig att testa! Det gör verkligen en stor skillnad. Inser att jag skulle behöva ett sabbatsår på något rehabcenter och ha strikta rutiner för att komma tillbaka för jag saknar att vara den jag var förut och slippa den där jävla ångesten varje kväll och känslan av sorgsenhet och att man bara har förstört för sig själv. Det var faktiskt skönt att läsa ditt inlägg så jag vet att det är fler en jag som känner så. Men är övertygad av att vägen dit är lång.
Citera
2024-05-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testoboy15
Är det vanligt att lyckas få kombinera Attentin med elvanse? Den perioden i livet har jag aldrig mått bättre när Attentin var med i bilden.

Eller kan man få gå över till attentin istället för elvanse? Min läkare börjar resonera att få in en hög grunddos och sen en tilläggs dos vid lunch och sedan en till dos (vb) om jag tex vet av något jobb-relaterat, familje relaterat etc som behöver krävas mer av mig. Är det inte bättre att ha lägre dos elvanse och sätta in en dos Attentin för att ”kicka” igång elvansen?

Citat:
Eftersom elvansen är långtidsverkande tänkte jag. Attentin är ju direkt verkande.

Vet inte vad som är bäst för att ligga lågt ur beroende-perspektiv. För de är ju det alla strävar efter, att man inte ska ha så tunga narkotikaklassade preparat, och doser/kombinationer ska man försöka låta bli. Därför jag frågar

Jag har kört Attentin vb ovanpå en bra grund dos, sedan tillägg av elvanse vid lunch. Men att ha Attentin vb på särskilda dagar när det behövs dvs långt ifrån varje dag. Men nu vill dom sätta in ännu en dos elvanse som vb. Jag vill inte ligga för på heller då Attentin verkar svårt att få idag?

Jag höll mig på väldigt låga doser Attentin, 15-20mg om de behövdes runt lunch tid, tidigt på dagen och ca 5mg som push om de var närmare kväller för att inte förstöra sömnrytmen.

Men psykiatrin verkar se annorlunda på upplägget nu efter 2020 typ. Och ser verkligen inget syfte med att ha extra dos av elvanse som vb.

Har inte provat att köra attentin ensamt, så det välmående vet jag inte. Men kombinationen de var ett välmående som jag inte upplevt på väldigt många år. Den perioden i livet så kunde jag studera samtidigt som jag arbetade, skötte privatlivet lika så, motivation, driv osv allting på topp.

Bump. Någon med idéer? Förslag?
Citera
2024-05-27, 04:50
Medlem
Citat:
Bump. Någon med idéer? Förslag?

Nya riktlinjer är att man inte ska förskriva snabbverkande. Finns folk som har kvar sedan tidigare förskrivning. Har även läst att andra får det. Men det grundas ju i en individuell bedömning och efter ha provat runt.

Är osäker hur du vill dosera det, blir lite otydligt. Framkommer inte vad du har för doser nu. Men man ska få det så går dem efter symtom och behov. 5mg direkt på morgonen tillsammans med lisdex är nog bland de vanligare anledningarna. Då behöver du rapportera symtomen och behoven för det.
15-20mg till lunch ser jag som liten chans. Isf behöver det prövas med dos justeringar och finns en chans att dem vill att du byter till något annat om du kommer upp i för höga doser.

Sen eftersom du har haft det så är frågan varför den togs bort. Har du rapporterat besvär sedan dess till psykiatrin?
En sak som är i vården, finns det inte dokument med dokumenterat så har det inte hänt. Mao kan det vara en uppförsbacke att komma år senare och klaga eftersom det har funkat med nuvarande doseringar och läkemedel under den tiden.

Vet inte om du riktigt fick svar som hjälper dig, blev ett massa pladdrande av mig.
Citera
2024-05-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Nya riktlinjer är att man inte ska förskriva snabbverkande. Finns folk som har kvar sedan tidigare förskrivning. Har även läst att andra får det. Men det grundas ju i en individuell bedömning och efter ha provat runt.

Är osäker hur du vill dosera det, blir lite otydligt. Framkommer inte vad du har för doser nu. Men man ska få det så går dem efter symtom och behov. 5mg direkt på morgonen tillsammans med lisdex är nog bland de vanligare anledningarna. Då behöver du rapportera symtomen och behoven för det.
15-20mg till lunch ser jag som liten chans. Isf behöver det prövas med dos justeringar och finns en chans att dem vill att du byter till något annat om du kommer upp i för höga doser.

Sen eftersom du har haft det så är frågan varför den togs bort. Har du rapporterat besvär sedan dess till psykiatrin?
En sak som är i vården, finns det inte dokument med dokumenterat så har det inte hänt. Mao kan det vara en uppförsbacke att komma år senare och klaga eftersom det har funkat med nuvarande doseringar och läkemedel under den tiden.

Vet inte om du riktigt fick svar som hjälper dig, blev ett massa pladdrande av mig.

Jaha okej. De låter ju märkligt om man inte kan få till snabbverkande, de var dock ingenting min ansvarig ssk sa någonting om. Utan att hon vill först få fram en större grund dos än jag hade förra gången av elvanse och inte gå för snabbt fram. Men jag vet ju hur elvanse är, även i maxdos. Den kommer hjälpa såklart och säkert i större drag, men det är dippen mellan lunch-middag jag vill bli av med. Och vi har inte många mg att spela på satt säga. Eftermiddagen går de ur helt, så är det något på kvällskvisten så blir de otroligt tungt arbetat och finna någon glöd o motivation för det.

Svar på din fråga, är min tanke att få 5mg tillägg på morgon samt till påfyllningsdos vid lunch och ha 5-10mg som vb kanske vid eftermiddagen men fortfarande såklart så de inte påverkar sömnen i den bemärkelsen.

Just nu står jag på hög morgondos och ska precis lägga till en lunchdos from nästa v tror jag. Men av min historik så vet jag ju att de inte kommer bli exakt samma som tiden jag hade Attentin som tillägg utöver. Men de är vad de är.

Jag valde själv att avsluta adhd medicinen ”förra gången”. Varför är väl direkt oklart, prova o se om mycket av problemen går att jobba med utan medicin osv. Lite ur de perspektivet. Men jag valde det och ångrar det lite grann eftersom de tagit tid att få påbörja medicinering på nytt och trots historik så börjar man om från 0 ifall man får mer biverkningar på viss dos den här gången, är iallafall det jag fått till svar.
Citera
2024-05-28, 16:55
Medlem
Citat:
Jaha okej. De låter ju märkligt om man inte kan få till snabbverkande, de var dock ingenting min ansvarig ssk sa någonting om. Utan att hon vill först få fram en större grund dos än jag hade förra gången av elvanse och inte gå för snabbt fram. Men jag vet ju hur elvanse är, även i maxdos. Den kommer hjälpa såklart och säkert i större drag, men det är dippen mellan lunch-middag jag vill bli av med. Och vi har inte många mg att spela på satt säga. Eftermiddagen går de ur helt, så är det något på kvällskvisten så blir de otroligt tungt arbetat och finna någon glöd o motivation för det.

Svar på din fråga, är min tanke att få 5mg tillägg på morgon samt till påfyllningsdos vid lunch och ha 5-10mg som vb kanske vid eftermiddagen men fortfarande såklart så de inte påverkar sömnen i den bemärkelsen.

Just nu står jag på hög morgondos och ska precis lägga till en lunchdos from nästa v tror jag. Men av min historik så vet jag ju att de inte kommer bli exakt samma som tiden jag hade Attentin som tillägg utöver. Men de är vad de är.

Jag valde själv att avsluta adhd medicinen ”förra gången”. Varför är väl direkt oklart, prova o se om mycket av problemen går att jobba med utan medicin osv. Lite ur de perspektivet. Men jag valde det och ångrar det lite grann eftersom de tagit tid att få påbörja medicinering på nytt och trots historik så börjar man om från 0 ifall man får mer biverkningar på viss dos den här gången, är iallafall det jag fått till svar.

Man kan absolut få snabbverkande utskrivet och det skiljer nog även mellan regioner och mottagningen ibland. Men enligt de nya riktlinjerna som kom i mars från socialstyrelsen så vill man gå bort från det.

Är med i en del grupper på Facebook och det är flera som slutar få snabbverkande fast dem har haft det länge, som är väldigt dåligt. Har glömt vad det grundades i om det var att dem inte ska inga i vuxenbehandling, eller om det var pga missbrukspotential. Om någon vet får den gärna dela med sig.

Det är ju även inte ovanligt att man delar upp elvanse heller. Jag håller på sättas in så är i insättningsfasen. Märker att långverkande inte håller en hel dag men den sitter fortfarande i men är inte effektiv i slutet. Så tror inte heller att långtidsverkande kommer vara bra för dygnsrytmen och när jag ska lägga mig. Får se hur man resonerar.

Jag förstår hur du tänker och tycker inte att det är orimligt. Men sen så räknas attentin in tillsammans med elvanse när man tänker maxdos då det är totalen av ett verksamma ämnet.

Det kan vara klurigare att få det återinsatt men inte nödvändigtvis heller. Beror mycket på din läkare hur han ställer sig till det.

Samtidigt vill man nu mer behandla de även under pågående missbruk. Dels för missbruksproblematiken kan minska för de är ett symtom. Men det kan ju även pausas under pågående missbruk pga av hälsorisker och anses inte som patientsäkerhet vård.
Citera
2024-05-28, 22:12
Medlem
Citat:
Man kan absolut få snabbverkande utskrivet och det skiljer nog även mellan regioner och mottagningen ibland. Men enligt de nya riktlinjerna som kom i mars från socialstyrelsen så vill man gå bort från det.

Är med i en del grupper på Facebook och det är flera som slutar få snabbverkande fast dem har haft det länge, som är väldigt dåligt. Har glömt vad det grundades i om det var att dem inte ska inga i vuxenbehandling, eller om det var pga missbrukspotential. Om någon vet får den gärna dela med sig.

Det är ju även inte ovanligt att man delar upp elvanse heller. Jag håller på sättas in så är i insättningsfasen. Märker att långverkande inte håller en hel dag men den sitter fortfarande i men är inte effektiv i slutet. Så tror inte heller att långtidsverkande kommer vara bra för dygnsrytmen och när jag ska lägga mig. Får se hur man resonerar.

Jag förstår hur du tänker och tycker inte att det är orimligt. Men sen så räknas attentin in tillsammans med elvanse när man tänker maxdos då det är totalen av ett verksamma ämnet.

Det kan vara klurigare att få det återinsatt men inte nödvändigtvis heller. Beror mycket på din läkare hur han ställer sig till det.

Samtidigt vill man nu mer behandla de även under pågående missbruk. Dels för missbruksproblematiken kan minska för de är ett symtom. Men det kan ju även pausas under pågående missbruk pga av hälsorisker och anses inte som patientsäkerhet vård.

Skicka gärna PM om dessa grupper! Skulle vara intressant att delta där o höra resonemanget även där.

Tack för du förstår min tanke kring upplägget. Men de verkar vara lite svårare nu än tidigare som sagt. Men min ssk har också å andra sidan uttryckt sig att jag är i start groparna (även om de är snabb upptrappning) så får vi se vad en maxdos + lunch dos gör. Vilket jag redan vet… men de vill väl gå regelrätt till eller nånting.

De är just mellan lunch & middag jag behöver liksom en knuff på en mindre dos elvanse (som tillägg). De hade nog fungerat bra. Sen en lågdos attentin där runt 14-15 . Så tror jag de är bra till 18-19 kvällstid. Perfekt inför andra medicinska laddningar till natten.
Citera
2024-05-29, 03:59
Medlem
Citat:
Skicka gärna PM om dessa grupper! Skulle vara intressant att delta där o höra resonemanget även där.

Tack för du förstår min tanke kring upplägget. Men de verkar vara lite svårare nu än tidigare som sagt. Men min ssk har också å andra sidan uttryckt sig att jag är i start groparna (även om de är snabb upptrappning) så får vi se vad en maxdos + lunch dos gör. Vilket jag redan vet… men de vill väl gå regelrätt till eller nånting.

De är just mellan lunch & middag jag behöver liksom en knuff på en mindre dos elvanse (som tillägg). De hade nog fungerat bra. Sen en lågdos attentin där runt 14-15 . Så tror jag de är bra till 18-19 kvällstid. Perfekt inför andra medicinska laddningar till natten.

Har PMat.

Asså det är egentligen inget konstigt att ha påfyllnadsdos, men det vården verkar vara mer inne på påfyllnadsdos med långverkande.

Tror ingen hade satt in maxdos direkt ändå. Kan tänka mig att det ökar missbruka beteenden att få en fet kick och känna den minska hela tiden

Lycka till!
Citera
2024-06-03, 10:26
Medlem
Citat:
Har PMat.

Asså det är egentligen inget konstigt att ha påfyllnadsdos, men det vården verkar vara mer inne på påfyllnadsdos med långverkande.

Tror ingen hade satt in maxdos direkt ändå. Kan tänka mig att det ökar missbruka beteenden att få en fet kick och känna den minska hela tiden

Lycka till!

Tack! Tycker de som sagt är mer vanligt. Förr hade man långtidsverkande på morgon (sån kontrollerad dos som möjligt) men att man adderade korttidsverkande lågdoserat men gånger fler efter lunch tid vid behov.

Ökat sista nu. Få se, ska utvärdera detta en vecka på morgon, och en vecka uppdelat för o se skillnaderna.

Tycker inte att elvanse ger någon specifik kick. Och om det är en ”kick” så är den obehaglig. Har inte kunskap nog för att veta just missbruks effekterna och de gäller inte bara cs utan men övriga kategorier. Vet liksom inte ”vad man söker” satt säga.

Tack iallafall!
Citera
2024-06-03, 12:27
Medlem
Citat:
Tack! Tycker de som sagt är mer vanligt. Förr hade man långtidsverkande på morgon (sån kontrollerad dos som möjligt) men att man adderade korttidsverkande lågdoserat men gånger fler efter lunch tid vid behov.

Ökat sista nu. Få se, ska utvärdera detta en vecka på morgon, och en vecka uppdelat för o se skillnaderna.

Tycker inte att elvanse ger någon specifik kick. Och om det är en ”kick” så är den obehaglig. Har inte kunskap nog för att veta just missbruks effekterna och de gäller inte bara cs utan men övriga kategorier. Vet liksom inte ”vad man söker” satt säga.

Tack iallafall!

Varsågod!
Jo jag vet det och tycker att det är rimligt. Men som sagt enligt socialstyrelsens riktlinjer så vill man ta bort det som behandling till vuxna.

Oavsett är en barndos concerta bättre än ingenting alls mot mina symtom även om det inte är optimalt. Vissa hävdar att dem inte får någon effekt alls av normala/höga doser, så verkar vara väldigt individuellt.

Du kommer se i Facebook grupperna. Vissa tycker att elvanse kickar så dem får ångest av pulsökningen, och många säger att det inte funkar när dom slutar känna en kick. Så verkar vara väldigt olika.

Jag har haft mycket missbruksproblematik så jag vill inte ha någon kick av medicinen i det här sammanhanget. Och lusten till missbruk har försvunnit med concerta för mig. Tycker knappt att snus är najs längre så kommer nog dra ner kraftigt eller sluta. Eller har redan dragit ner ofrivilligt.

Men att ha adhd betyder inte heller att man har exakt samma symtom och problematik heller för den delen. Hoppas det blir bra för dig iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in