Citat:
Ursprungligen postat av
Testoboy15
Jaha okej. De låter ju märkligt om man inte kan få till snabbverkande, de var dock ingenting min ansvarig ssk sa någonting om. Utan att hon vill först få fram en större grund dos än jag hade förra gången av elvanse och inte gå för snabbt fram. Men jag vet ju hur elvanse är, även i maxdos. Den kommer hjälpa såklart och säkert i större drag, men det är dippen mellan lunch-middag jag vill bli av med. Och vi har inte många mg att spela på satt säga. Eftermiddagen går de ur helt, så är det något på kvällskvisten så blir de otroligt tungt arbetat och finna någon glöd o motivation för det.
Svar på din fråga, är min tanke att få 5mg tillägg på morgon samt till påfyllningsdos vid lunch och ha 5-10mg som vb kanske vid eftermiddagen men fortfarande såklart så de inte påverkar sömnen i den bemärkelsen.
Just nu står jag på hög morgondos och ska precis lägga till en lunchdos from nästa v tror jag. Men av min historik så vet jag ju att de inte kommer bli exakt samma som tiden jag hade Attentin som tillägg utöver. Men de är vad de är.
Jag valde själv att avsluta adhd medicinen ”förra gången”. Varför är väl direkt oklart, prova o se om mycket av problemen går att jobba med utan medicin osv. Lite ur de perspektivet. Men jag valde det och ångrar det lite grann eftersom de tagit tid att få påbörja medicinering på nytt och trots historik så börjar man om från 0 ifall man får mer biverkningar på viss dos den här gången, är iallafall det jag fått till svar.
Man kan absolut få snabbverkande utskrivet och det skiljer nog även mellan regioner och mottagningen ibland. Men enligt de nya riktlinjerna som kom i mars från socialstyrelsen så vill man gå bort från det.
Är med i en del grupper på Facebook och det är flera som slutar få snabbverkande fast dem har haft det länge, som är väldigt dåligt. Har glömt vad det grundades i om det var att dem inte ska inga i vuxenbehandling, eller om det var pga missbrukspotential. Om någon vet får den gärna dela med sig.
Det är ju även inte ovanligt att man delar upp elvanse heller. Jag håller på sättas in så är i insättningsfasen. Märker att långverkande inte håller en hel dag men den sitter fortfarande i men är inte effektiv i slutet. Så tror inte heller att långtidsverkande kommer vara bra för dygnsrytmen och när jag ska lägga mig. Får se hur man resonerar.
Jag förstår hur du tänker och tycker inte att det är orimligt. Men sen så räknas attentin in tillsammans med elvanse när man tänker maxdos då det är totalen av ett verksamma ämnet.
Det kan vara klurigare att få det återinsatt men inte nödvändigtvis heller. Beror mycket på din läkare hur han ställer sig till det.
Samtidigt vill man nu mer behandla de även under pågående missbruk. Dels för missbruksproblematiken kan minska för de är ett symtom. Men det kan ju även pausas under pågående missbruk pga av hälsorisker och anses inte som patientsäkerhet vård.