Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Det var något jag läste i DN eller SvD för ett par år sedan. Jag har varken lust eller ork att gräva fram det.
"Läste i nån tidning"?
Tillåt mig då att motbevisa ditt påstående om att "hela världens muslimer" står enade i något slags kompakt avstånd från muslimska terrorister, något som både du och jag vet inte kan styrkas. Tvärtom, i den muslimska världen ser vi
en utbredd beundran för terrorister som Bin Laden:
-I Pakistan säljs tröjor och affischer med Bin Laden som smör i solsken.
-I Pakistan har massiva gatudemonstrationer i Bin Ladens ära hållits.
-I Bangladesh och Indonesiens huvudstäder har 10 000 muslimer marscherat för Bin Laden.
-I Norra Nigeria har Bin Laden enligt Reuters uppnått mer eller mindre ikonstatus och beundrare har startat religiösa upplopp som lett till stora olycksantal.
-I Mecka har demonstrationer för Bin Laden förekommit, där öppen politisk aktivism annars vore otänkbart.
-I Frankrike ropar muslimer Bin Ladens namn när man slänger sten på icke-muslimer.
-Palestinier älskar Bin Laden. Hussam Khadir i Fatah är Bin Laden "Västbanken och Gazas
mest populära personlighet"
-En opinionsundersökning gjord av tyska Bin Zeit visade att 26% av Palestinier anser 11 sep-attackerna vara
i enlighet med islamisk lag.
-En annan opinionsundersökning visade att 24% av Pakistanier anser 11 sep-attackerna vara
i enlighet med islamisk lag.
-En onlineundersökning visade att 50% av indonesier såg Bin laden som en "kämpe för rättvisan" och endast 35 % som terrorist.
Samtidigt ser vi väldigt få offentliga personer i den muslimska världen som tar offentligt avstånd från Bin Laden.
Det är farligt att köpa perspektivet att terrorister som Bin Laden skulle vara allmänt ogillade i den muslimska världen. Det är oerhört viktigt att se hur utbredd den muslimska världens
beundran för Bin laden faktiskt är. Jag menar att den här utvecklingen är oroande.