2006-09-29, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, jag undrar t.ex. hur många kristna palestinier som sprängt sig i luften?!
Jag undrar hur många palestinier i Mellanöstern som är kristna? Svar: 2 %.
Citera
2006-09-29, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
"Läste i nån tidning"?

Tillåt mig då att motbevisa din teori om att "hela världens muslimer" står enade i något slags kompakt avstånd från muslimska terrorister, något som både du och jag vet inte kan styrkas alls. Tvärtom, i den muslimska världen ser vi en utbredd beundran för terrorister som Bin Laden:

-I Pakistan säljs tröjor och affischer med Bin Laden som smör i solsken.
-I Pakistan har massiva gatudemonstrationer i Bin Ladens ära hållits.
-I Bangladesh och Indonesiens huvudstäder har 10 000 muslimer marscherat för Bin Laden.
-I Norra Nigeria har Bin Laden enligt Reuters uppnått mer eller mindre ikonstatus och beundrare har startat religiösa upplopp som lett till stora olycksantal.
-I Mecka har demonstrationer för Bin Laden förekommit, där öppen politisk aktivism annars vore otänkbart.
-I Frankrike ropar muslimer Bin Ladens namn när man slänger sten på icke-muslimer.
-Palestinier älskar Bin Laden: Hussam Khadir i Fatah är Bin Laden "Västbanken och Gazas
mest populära personlighet"
-En opinionsundersökning gjord av tyska Bin Zeit visade att 26% av Palestinier anser 11 sep-attackerna vara i enlighet med islamisk lag.
-En annan opinionsundersökning visade att 24% av Pakistanier anser 11 sep-attackerna vara i enlighet med islamisk lag.
-En onlineundersökning visade att 50% av indonesier såg Bin laden som en "kämpe för rättvisan" och endast 35 % som terrorist.

Samtidigt ser vi väldigt få offentliga personer i den muslimska världen som tar offentligt avstånd från Bin Laden.

Det är farligt att köpa perspektivet att terrorister som Bin Laden skulle vara allmänt ogillade i den muslimska världen. Det är oerhört viktigt att se hur utbredd den muslimska världens beundran för Bin laden faktiskt är. Jag menar att den här utvecklingen är oroande.
Du glömde Londonprotesterna tidigare i år, där de skrek och prisade Bin Ladin i samband med deras protester mot Danmark.
Citera
2006-09-29, 15:21
Bannlyst
Citat:
Det är farligt att köpa perspektivet att terrorister som Bin Laden skulle vara allmänt ogillade i den muslimska världen. Det är oerhört viktigt att se hur utbredd den muslimska världens beundran för Bin laden faktiskt är. Jag menar att den här utvecklingen är oroande.
Bin Laden är inte populär för att han skulle vara någon exemplarisk muslim; han är populär därför att han ger Bush på käften.
Citera
2006-09-29, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
JLPicard är dig i alla avseenden överlägsen.
Jag har redan förstått att han är din idol.
Citera
2006-09-29, 15:26
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Jag undrar hur många palestinier i Mellanöstern som är kristna? Svar: 2 %.
Var 10:e palestinier är kristen och ca 10% av alla araber är kristna. Även om de är i en kraftig minoritet så är jag övertygad om att inte var 10:e självmordsattack, som utförts av en arab är genomförd av en kristen arab.
Citera
2006-09-29, 15:26
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Bin Laden är inte populär för att han skulle vara någon exemplarisk muslim; han är populär därför att han ger Bush på käften.

Källa?
Citera
2006-09-29, 15:27
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Så resonerar den som puffar för Bin Laden
Citera
2006-09-29, 15:28
Bannlyst
Citat:
Tillåt mig då att motbevisa ditt påstående om att "hela världens muslimer" står enade i något slags kompakt avstånd från muslimska terrorister
Mitt påstående var
Citat:
Den överväldigande majoriteten muslimer betraktar inte terroristerna som "sanna muslimer".
Du motbevisar något jag inte påstått. Du återger felaktigt min åsikt. Är det inte du som ofta brukar tala om halmgubbar?
Citera
2006-09-29, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
JLPicard är dig i alla avseenden överlägsen.
Jag måste hålla med. JLPicard och Nickep tycker jag personligen är två utmärkta debattörer, och det har jag tidigare påpekat i en annan tråd.
Citat:
Den överväldigande majoriteten muslimer betraktar inte terroristerna som "sanna muslimer".
I så fall betraktar de inte deras profet muhammed som en äkta muslim heller, med tanke på att han var lika mycket terrorist som Bin Ladin är idag.
Citera
2006-09-29, 15:31
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Bin Laden är inte populär för att han skulle vara någon exemplarisk muslim;

Enligt en artikel i Washington Post:

"Muslims cheer bin Laden on "with almost a single voice." The Internet buzzes with odes to him as a man "of solid faith and power of will." A Saudi explains that "Osama is a very, very, very, very good Muslim." A Kenyan adds: "Every Muslim is Osama bin Laden." "Osama is not an individual, but a name of a holy war," reads a banner in Kashmir. In perhaps the most extravagant statement, one Pakistani declared that "Bin Laden is Islam. He represents Islam."

Palestinians are especially enamoured. A 10-year-old girl announces that she loves him like a father. Nor is she alone. "Everybody loves Osama bin Laden at this time. He is the most righteous man in the whole world," declares a Palestinian woman. A Palestinian Authority policeman calls him "the greatest man in the world & our Messiah" even as he (reluctantly) disperses students who march in solidarity with the Saudi."
Citera
2006-09-29, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Du glömde Londonprotesterna tidigare i år, där de skrek och prisade Bin Ladin i samband med deras protester mot Danmark.

Skyltar jag kommer ihåg från demonstrationen

* Massaker till den som kritiserar Islam
* Europa är cancer
* Ni ska börja springa när Mujahideens kommer
* Europa ska få sitt nästa 11 september

Och denna demonstration fick knappt någon publicitet i svensk media vad jag minns.

Men det visar ju skillnaden på civilisationen och tolerans och förståelse
Citera
2006-09-29, 15:33
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Mitt påstående var

Du motbevisar något jag inte påstått. Du återger felaktigt min åsikt. Är det inte du som ofta brukar tala om halmgubbar?

Skärp dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in