Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Citat:
Källa?
Ursprungligen postat av JLPicard
En betydande andel av muslimska terrorister är välutbildade medelklassmuslimer.
Skojar du? Sluta nu.
Majoriteten arabterrorister är välutbildade, psykologiskt stabila, gifta medel- eller överklassmuslimer enligt en mängd studier, bl a en
som gjordes av terroristforskaren Marc Sageman på University of Pennyslvania. Sageman skrev boken "understanding terror networks"
om fenomenet, och har tagit fram global statistik som visar att endast 17 procent har gått i religiösa skolor. Övriga terroristerna hade
gått i sekulära skolor. Professor Alberto Abadie på Harvard Kennedy School of Government har studerat samma sak och nått samma slutsats - fattigdom och ekonomiska villkor är inte kopplad till muslimsk terrorism. Middle East Media and Research Institute ställde frågan till tre kända arabjournalister i en enkät 2005, alla tre, Muhammad Mahfouz, i Saudi Gazette; Abdallah Rashid i Al-Ittihad och Abdallah Nasser al-Fawzan i Al-Watan var överens om samma sak: Religion och kultur, inte fattigdom, var avgörande.
Hört talas om Bin Laden? Hört talas om 11 september? Hur många av flygkaparna var fattiga offer från madrassor? Tror du att man kan ta vilket sönderpryglat madrassaoffer som helst och skicka till USA för att lära sig flyga en Boeing och koordinera flygrutter?
Är det stora antalet muslimer i Storbritannien som vill ha sharialagar och motarbeta ner västsamhället fattiga proletärer? Nej, en stor, om inte absolut majoritet av muslimska terrorister är ideologiskt drivna, utåt sett sekulariserade muslimer med god ekonomi och utbildning. Motiven är ideologiska och religiösa, inte ekonomiska.
Västernisering och bättre ekonomi hjälper inte: Om något så verkar påtvingad demokrati och frihet bara öka hatet.
Citat:
Same difference.
Jag nämnde inte Syriana för att styrka min åsikt utan för att illustrera den.
Men det var ju något nytt för mig att kvinnliga "martyrer" tror att de kommer att bli virgins igen i himlen, i syfte att ge bort sin oskuld till en självmordsbombande terrorist. Tillåt mig att befogat använda denna smiley: