2014-12-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Ingen som har något roligt projekt till nyår?, väldigt tyst i tråden..

Tråden borde byta namn till "Den officiella film och bild tråden för egentillverkat pyro"
-

Gjorde en bunke 15mm endburners igår. 100mm långa, ~9g BLP styck

Kameran bråkar som vanligt, men jag ska se om jag får liv i den. Vilken sida är "anonym" nu när anonfiles inte funkar?
Citera
2014-12-29, 16:07
Medlem
Du är aldrig anonym nog för att det ska vara tryggt att lägga upp bilder på pyro... Inte om man bor i det här jävla landet.
B!
Citera
2014-12-29, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Du är aldrig anonym nog för att det ska vara tryggt att lägga upp bilder på pyro... Inte om man bor i det här jävla landet.
B!

Precis. I så fall är det säkrare att träffas IRL och skjuta. Det är ju också bättre på alla andra sätt. Jag kan aldrig bli riktigt upphetsad av pyro på film som i verkligheten i vilket fall.
Citera
2014-12-29, 18:22
Medlem
Citat:
B!

Sant så sant. Men å andra sidan tror jag inte någon är ute efter att sätta dit någon eller vill lägga resurser på sådant.

Men du har såklart en poäng.
Citera
2014-12-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Precis. I så fall är det säkrare att träffas IRL och skjuta. Det är ju också bättre på alla andra sätt. Jag kan aldrig bli riktigt upphetsad av pyro på film som i verkligheten i vilket fall.

Säg bara till så söker vi ett tillstånd den dagen för platsen så kör vi
Citera
2014-12-29, 18:40
Medlem
Citat:
Säg bara till så söker vi ett tillstånd den dagen för platsen så kör vi
Ska man ha pappersarbetet i ordning för att mötas, bygga och skjuta pyro, får man nog söka sig utanför Sverige. Och i det läget hamnar även eventuella bilder & filmer på ett annat plan, då skulle i alla fall inte jag ha några problem med att dela med mig av korta glimtar.

För att skjuta pyro behöver man inget tillstånd, så fort man befinner sig utanför stadsgränserna är det fritt fram. Så ut på landet, och skjut, det är först i tätorter som det kommer en massa jobbiga regler om det där, som ovanpå allt skiljer från kommun till kommun. Men hobby skapande är inte tillåtet rent generellt, och få ett generellt tillstånd för hobby byggande känns.... långsökt. Jag är på, kan ta med mig egna material och redskap, är det mer än 6 timmars restid från södra Sverige, bör det finnas möjlighet till övernattningar.
B!
Citera
2014-12-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ska man ha pappersarbetet i ordning för att mötas, bygga och skjuta pyro, får man nog söka sig utanför Sverige. Och i det läget hamnar även eventuella bilder & filmer på ett annat plan, då skulle i alla fall inte jag ha några problem med att dela med mig av korta glimtar.

För att skjuta pyro behöver man inget tillstånd, så fort man befinner sig utanför stadsgränserna är det fritt fram. Så ut på landet, och skjut, det är först i tätorter som det kommer en massa jobbiga regler om det där, som ovanpå allt skiljer från kommun till kommun. Men hobby skapande är inte tillåtet rent generellt, och få ett generellt tillstånd för hobby byggande känns.... långsökt. Jag är på, kan ta med mig egna material och redskap, är det mer än 6 timmars restid från södra Sverige, bör det finnas möjlighet till övernattningar.
B!

Lättast är nog om man tar med sina pjäser till tex undertecknad. Här behöver man inte söka tillstånd för att skjuta, dock gör jag gärna det ändå om det skall skjutas lite större pjäser tex 4 tum och uppåt. Lagen är lite löddig...stör det någon och fabror blå kommer så är det slutskjutet, har man dock ett papper med ok stämpel på så får man vackert skjuta vidare hur mycket än folk ev skulle klaga

Edit: stör kanske är fel ordval men ni fattar vad jag menar oangeläget står det väl i lagen eller liknande..
Citera
2014-12-29, 23:43
Medlem
Citat:
Lagen är lite löddig...stör det någon och fabror blå kommer så är det slutskjutet, har man dock ett papper med ok stämpel på så får man vackert skjuta vidare hur mycket än folk ev skulle klaga
Enda egentliga problemet jag ser är just att du har tillstånd för dig att bygga på platsen, men andra? Inte säker på hur det fungerar. Och ha med sig färdigbyggda varor för skjutning funkar ju inte det i heller, någon hade definitivt fått frispel om de listade ut att 20 talet pyrotekniker konstruerat enheter "hemma" och transporterat dem till platsen.

I någon utsträckning måste det ju gå att få tillstånd, det finns ju ett par utbildningar som opererar under liknande förutsättningar...
B!
Citera
2014-12-30, 00:55
Medlem
Citat:
Enda egentliga problemet jag ser är just att du har tillstånd för dig att bygga på platsen, men andra? Inte säker på hur det fungerar. Och ha med sig färdigbyggda varor för skjutning funkar ju inte det i heller, någon hade definitivt fått frispel om de listade ut att 20 talet pyrotekniker konstruerat enheter "hemma" och transporterat dem till platsen.

I någon utsträckning måste det ju gå att få tillstånd, det finns ju ett par utbildningar som opererar under liknande förutsättningar...
B!

Får snacka med Jonas (Smålandskrutbruk) på deras kurser får man ju göra knallskott och shells som man sedan fyrar av.. Han borde veta vad man söker och vad som gäller kring nämnda ämnet..

Under tiden bjuder jag på en bild på ett färdigt vinkel rack

http://i.imgur.com/zIQtWqq.jpg
Citera
2014-12-30, 02:16
Medlem
Citat:
Får snacka med Jonas (Smålandskrutbruk) på deras kurser får man ju göra knallskott och shells som man sedan fyrar av.. Han borde veta vad man söker och vad som gäller kring nämnda ämnet..
Ja, de har sina utbildningar, har du kontakt med, och tror att du kan få svar därifrån, så är det ju ett alternativ. Nilsson & Lee har ju något de med, om någon har en kontakt med dem så man kan snacka om förutsättningarna den vägen. Till någon del förväntar jag mig att den svenska avundsjukan kommer vara ett hinder. Genom att främja hobby verksamheter ökar de kretsen av potentiella kunder, men förlorar kanske även samtidigt möjligheten att sälja sina kurser...
B!
Citera
2014-12-31, 07:49
Medlem
http://pyrobin.com/files/20141231_072742.jpg
Senast redigerad av lasersplash 2014-12-31 kl. 07:52.
Citera
2014-12-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasersplash
http://pyrobin.com/files/20141231_072742.jpg

Fina pjäser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto