2014-12-10, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Det var ett tag sedan sist, men nu är det dags för en film igen:

http://www.pyrobin.com/files/some_home_made_pyro_26.wmv

Som vanligt en blandning av smått och stort, och mer eller mindre lyckade pjäser.

Mvh,
Kaj

Länken funkar inte, verkar ha funkat för dom andra ;(
Citera
2014-12-10, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Länken funkar inte, verkar ha funkat för dom andra ;(
Högerklicka, spara som, och kör den från disk. Min VLC öppnar den i FireFox.
B!
Citera
2014-12-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Högerklicka, spara som, och kör den från disk. Min VLC öppnar den i FireFox.
B!

Gjorde det igår kväll funka perfekt
Citera
2014-12-10, 12:33
Medlem
GalFisks avatar
Vackert, Kaj! Jag gillar särskilt femmorna som lyser till på slutet, och sexorna var riktigt vackra med, särskilt den första.
På en del av de mindre verkar färgade stjärnor gå i vitt innan de slocknar, är det stjärnan eller är det kameran som gör det?
Citera
2014-12-12, 23:07
Medlem
Får tacka för komplimangerna!

Den röda stroben, som inte strobade speciellt bra, var såvitt jag minns (har inte mina anteckningar till hands) gjord av följande sats:

55 NH4ClO4
15 SrSO4
10 SrCO3
20 Mg (dikromaterat, uppskattningsvis 200 mesh, PK51)
+ 2 PVB
+ 1 ammoniumdikromat (ihopmalt med en del av perkloratet)

Fuktat med alkohol och skuret till cirka 8 mm kuber.

Om jag minns rätt krutat med KP + redgum + C + Al + Sb2S3 + PVB och skakat i KP + C + Sb2S3 (kol och perklorat kulkvarnsmalda var för sig). Jag kommer inte ihåg exakt recept på primen, men huvudsaken är att den inte innehåller KNO3.

Magnesiumet var lite i finaste laget för att fungera bra i strobe. Min erfarenhet är att AP-strobe av ”Meinhart-typ”, med ungefär 15 % sulfat, och 10 % karbonat, ger en långsammare och mer distinkt strobe än AP-strobe av ”Shimizu-typ”, med omkring 20 % sulfat, och inget karbonat. Med så pass fint Mg, blev det ändå mer kontinuerlig förbränning än strobe. Jag har nu fått hem ett lite grövre Mg (100 µm) från Pyrogarage, som verkar fungera riktigt bra i strobe. De gröna strobe-stjärnorna i småbomberna innehåller detta Mg, ibland i kombination med ett ännu grövre Mg (uppskattningsvis cirka 200 µm) av kinesiskt ursprung, som jag fått tag på ett mindre prov av.

Vad gäller femtummarna med pistill, så var de alla gjorda med samma yttre stjärnor (Tigertail + FeTi till perkloratflitter med en del av aluminiumet utbytt mot fint, kulkvarnsmalt MgAl, för att öka antändbarhet och kritisk vindhastighet). De inre stjärnorna var gjorda av recept på blå, grön, och röd där jag strävat efter att matcha ljusstyrka och förbränningshastighet så gott det går. Det som varierades var styrkan på separationsladdningen, både i centrum, och mellan lagren av stjärnor. Syftet var att få till så runda och fina pistiller som möjligt.

Jag vet faktiskt inte riktigt varför färgen på stjärnorna bleknar innan de brinner ut. Jag har inte direkt tänkt på det när man ser bomberna live, så det skulle kunna bero på kameran. Å andra sidan är färgerna över lag bättre live, så det är möjligt att det är ett verkligt fenomen, som blir tydligare på film. Jag tror att när stjärnorna blir mindre kyls flamman mer, så att temperaturen blir lägre. Det är möjligt att detta försämrar färgen på slutet. Egentligen tycker jag inte att det är särskilt snyggt med stjärnor som brinner ut gradvis, eftersom ljusstyrkan då blir som lägst när spridningen är som störst. Det är betydligt snyggare att ha en riktigt ljusstark sats innerst, så att det blir ett klimax på slutet, när spridningen är som störst, trots att förbränningsarean är liten.

Den första sexan byggde jag ihop med en kompis. Jag gjorde ena halvan, och sedan gjorde han andra halvan på samma sätt. Måste säga att han lyckades riktigt bra! Pistillen är för övrigt Crazy Swedes ”White Glitter” som 10 mm rullad stjärna. Om jag inte minns fel så utvecklades receptet för pressade stjärnor, och när jag provade det som sådana var fördröjningen inte lika lång, och glittret brann ut mycket renare. Nu blev fördröjningen nästan i längsta laget, vilket dock är snyggt på sitt sätt. Vad gäller glittter så verkar sättet stjärnorna görs på ha stor inverkan på effekten. Ju fuktigare tillverkningsprocess, ju längre verkar fördröjningen bli.

Mvh,
Kaj
Citera
2014-12-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Får tacka för komplimangerna!

Den röda stroben, som inte strobade speciellt bra, var såvitt jag minns (har inte mina anteckningar till hands) gjord av följande sats:

55 NH4ClO4
15 SrSO4
10 SrCO3
20 Mg (dikromaterat, uppskattningsvis 200 mesh, PK51)
+ 2 PVB
+ 1 ammoniumdikromat (ihopmalt med en del av perkloratet)

Fuktat med alkohol och skuret till cirka 8 mm kuber.

----

Vad gäller femtummarna med pistill, så var de alla gjorda med samma yttre stjärnor (Tigertail + FeTi till perkloratflitter med en del av aluminiumet utbytt mot fint, kulkvarnsmalt MgAl, för att öka antändbarhet och kritisk vindhastighet). De inre stjärnorna var gjorda av recept på blå, grön, och röd där jag strävat efter att matcha ljusstyrka och förbränningshastighet så gott det går. Det som varierades var styrkan på separationsladdningen, både i centrum, och mellan lagren av stjärnor. Syftet var att få till så runda och fina pistiller som möjligt.

----

Jag vet faktiskt inte riktigt varför färgen på stjärnorna bleknar innan de brinner ut. Jag har inte direkt tänkt på det när man ser bomberna live, så det skulle kunna bero på kameran. Å andra sidan är färgerna över lag bättre live, så det är möjligt att det är ett verkligt fenomen, som blir tydligare på film.

Mvh,
Kaj

Tack för ett utförligt svar Jag misstänkte att det rörde sig om en AP/Mg-variant, då jag upplever det svårt att få till bra färgdjup på t.ex. röd nitratstrobe.

Vågar man fråga vad resultatet blev av testerna med olika krevadladdning till respektive pistill? Har funderat ett tag på om man skulle köra med en hetare laddning i den inre pistillen, men inte tagit mig för att prova. T.ex. för 5": KP/C till den yttre pistillen och KP/C/S/Al i den inre.

Min uppfattning är att kameran spelar oerhört stor roll för hur en effekt uppfattas på film, det varierar verkligen mellan olika modeller. Dessutom så är det ju sällan som filmen återspeglar verkligheten helt korrekt. Särskilt tydligt blir detta med blåa stjärnor, där organiska tenderar att se bäst ut "live" medan varianter med MgAl i p.g.a. sin högre ljusstyrka gör sig bättre på film.

Mvh
Senast redigerad av kaffo 2014-12-13 kl. 16:51.
Citera
2014-12-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffo
Tack för ett utförligt svar Jag misstänkte att det rörde sig om en AP/Mg-variant, då jag upplever det svårt att få till bra färgdjup på t.ex. röd nitratstrobe.

Vågar man fråga vad resultatet blev av testerna med olika krevadladdning till respektive pistill? Har funderat ett tag på om man skulle köra med en hetare laddning i den inre pistillen, men inte tagit mig för att prova. T.ex. för 5": KP/C till den yttre pistillen och KP/C/S/Al i den inre.

Min uppfattning är att kameran spelar oerhört stor roll för hur en effekt uppfattas på film, det varierar verkligen mellan olika modeller. Dessutom så är det ju sällan som filmen återspeglar verkligheten helt korrekt. Särskilt tydligt blir detta med blåa stjärnor, där organiska tenderar att se bäst ut "live" medan varianter med MgAl i p.g.a. sin högre ljusstyrka gör sig bättre på film.

Mvh

Själv har jag faktiskt aldrig provat att göra röd nitratstrobe. Tycker nitratstrobe generellt är svåra att få till bra, även utan färg. Antingen så brinner de nästan kontinuerligt, eller så blåser de ut, i alla fall när bara en mindre del återstår. Jag har experimenterat en del med Blesers "white Strobe", och fått den att fungera hyfsat ibland, men aldrig lika bra som AP-strobe. Mina försök till färgad nitratstrobe har inskränkt sig till enstaka experiment med grön, som inte har varit alltför lyckade. Jag tror dock att det är möjligt att få till bra röd och grön nitratstrobe, då jag sett bra röda och gröna strobe i matriskometer i kommersiella fyrverkerier, och jag inte tror att det skulle fungera bra med mikrostjärnor innehållande AP i en träkolsats med kaliumnitrat. Dessutom har jag hört ryktas att strobe baserad på AP och magnesium inte längre är tillåten i kinesiska pjäser, på grund av att risken för självantändning. Det skulle vara mycket intressant att veta vad kineserna använder för recept på strobe!

När jag kommer hem till min mors gård där jag har min pyro-verkstad, och mina anteckningar, så kan jag posta vad jag hade för laddningar i de olika femtummarna i filmen. Personligen tycker jag inte att jag har märkt någon större skillnad med en kraftigare laddning i pistillen. Vissa rekommenderar det, andra inte. Jag vill minnas att jag till och med sett en autopsy report på Passfire, där separationsladdningen för pistillen var coatad på grövre substrat än den yttre bursten (bommullsfrön vs risskal). Bara för skojs skull ska jag prova en svagare laddning innerst i nästa omgång bomber!

Min mamma använder en Canon SX110 IS som har några år på nacken. Jämfört med många fyrverkerifilmer på Youtube tycker jag inte att färgerna i mina filmer är något vidare. Vet dock inte om det beror på kameran, att de kör efterbehandling på PC, eller på att mina färger helt enkelt är sämre än kinesernas. Jag har inte brytt mig om färgen så mycket när jag utvecklat mina recept, utan lagt rätt stor vikt vid förbränningsegenskaperna. Men live tycker jag att mina färger ser rätt OK ut. Jag har numera själv en Sony RX100 II, som anses vara bland det bästa i kameraväg som går ner i en normal ficka. Skulle kunna prova att filma med den, och se om det gör någon skillnad. Är dock inte säker på att äldre versioner av Windows Movie Maker klarar av filformatet.

Mvh,
Kaj
Citera
2014-12-16, 23:08
Bannlyst
Exhibition Green är ju i princip grön strobe - utan nitrater, AP och metallbränslen:

Bariumklorat 83
Schellack 12
Dextrin 5
Citera
2014-12-17, 00:06
Medlem
TitanDukes avatar
filmerna försvinner fort .
Citera
2014-12-26, 20:14
Medlem
Här kommer en liten 3 tum's mina som jag gjort och som jag testade på julafton. Tänkte ha 3st i finalen med 3 meters mellanrum på nyår. Tyvärr fångar kameran inte upp Ti effekten nämnvärt bra..

http://youtu.be/nJUZQiBBUS0
Citera
2014-12-28, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Här kommer en liten 3 tum's mina som jag gjort och som jag testade på julafton. Tänkte ha 3st i finalen med 3 meters mellanrum på nyår. Tyvärr fångar kameran inte upp Ti effekten nämnvärt bra..

http://youtu.be/nJUZQiBBUS0

Snygg Men det är tur att det inte är torrt på marken såhär års...

Mvh
Citera
2014-12-29, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffo
Snygg Men det är tur att det inte är torrt på marken såhär års...

Mvh

Mina "Päron" gillar låååångt häng ville inte göra dom besvikna på självaste julafton

Ingen som har något roligt projekt till nyår?, väldigt tyst i tråden..

Precis spikat klart några nya rack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in