Citat:
Ursprungligen postat av
kaffo
Tack för ett utförligt svar

Jag misstänkte att det rörde sig om en AP/Mg-variant, då jag upplever det svårt att få till bra färgdjup på t.ex. röd nitratstrobe.
Vågar man fråga vad resultatet blev av testerna med olika krevadladdning till respektive pistill? Har funderat ett tag på om man skulle köra med en hetare laddning i den inre pistillen, men inte tagit mig för att prova. T.ex. för 5": KP/C till den yttre pistillen och KP/C/S/Al i den inre.
Min uppfattning är att kameran spelar oerhört stor roll för hur en effekt uppfattas på film, det varierar verkligen mellan olika modeller. Dessutom så är det ju sällan som filmen återspeglar verkligheten helt korrekt. Särskilt tydligt blir detta med blåa stjärnor, där organiska tenderar att se bäst ut "live" medan varianter med MgAl i p.g.a. sin högre ljusstyrka gör sig bättre på film.
Mvh
Själv har jag faktiskt aldrig provat att göra röd nitratstrobe. Tycker nitratstrobe generellt är svåra att få till bra, även utan färg. Antingen så brinner de nästan kontinuerligt, eller så blåser de ut, i alla fall när bara en mindre del återstår. Jag har experimenterat en del med Blesers "white Strobe", och fått den att fungera hyfsat ibland, men aldrig lika bra som AP-strobe. Mina försök till färgad nitratstrobe har inskränkt sig till enstaka experiment med grön, som inte har varit alltför lyckade. Jag tror dock att det är möjligt att få till bra röd och grön nitratstrobe, då jag sett bra röda och gröna strobe i matriskometer i kommersiella fyrverkerier, och jag inte tror att det skulle fungera bra med mikrostjärnor innehållande AP i en träkolsats med kaliumnitrat. Dessutom har jag hört ryktas att strobe baserad på AP och magnesium inte längre är tillåten i kinesiska pjäser, på grund av att risken för självantändning. Det skulle vara mycket intressant att veta vad kineserna använder för recept på strobe!
När jag kommer hem till min mors gård där jag har min pyro-verkstad, och mina anteckningar, så kan jag posta vad jag hade för laddningar i de olika femtummarna i filmen. Personligen tycker jag inte att jag har märkt någon större skillnad med en kraftigare laddning i pistillen. Vissa rekommenderar det, andra inte. Jag vill minnas att jag till och med sett en autopsy report på Passfire, där separationsladdningen för pistillen var coatad på grövre substrat än den yttre bursten (bommullsfrön vs risskal). Bara för skojs skull ska jag prova en svagare laddning innerst i nästa omgång bomber!
Min mamma använder en Canon SX110 IS som har några år på nacken. Jämfört med många fyrverkerifilmer på Youtube tycker jag inte att färgerna i mina filmer är något vidare. Vet dock inte om det beror på kameran, att de kör efterbehandling på PC, eller på att mina färger helt enkelt är sämre än kinesernas. Jag har inte brytt mig om färgen så mycket när jag utvecklat mina recept, utan lagt rätt stor vikt vid förbränningsegenskaperna. Men live tycker jag att mina färger ser rätt OK ut. Jag har numera själv en Sony RX100 II, som anses vara bland det bästa i kameraväg som går ner i en normal ficka. Skulle kunna prova att filma med den, och se om det gör någon skillnad. Är dock inte säker på att äldre versioner av Windows Movie Maker klarar av filformatet.
Mvh,
Kaj