2008-10-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Diesel
...bra då kan jag toppa lite....
efter som ni laddar upp era bra resultat....
Jag laddar upp allt...har faktiskt missat många bra...med kameran..

http://www.youtube.com/watch?v=ScAqBC-XAbs

Så här kan det gå när man tar 40 gram KP
och 10 gram Flash med black german blandat som lift.....
SÅ behöver ni inte testa det.......
Röret 10 mm tjock pack sprack på mitten, ......ja vad som hände med "bomben".....det tror jag ni kan se på filmen....

Men 10 gram flash....det innebär egentligen bara 3 gram aluminium, i en redan Kaliumperklorat miljö....intressant......
Starka saker......

gjorde liknande misstag när jag gjorde en starmine med magnalium flash
senaste Nyårsafton. ordentlig smäll blev det, min mor flög upp ur soffan
lärde mig själv att flash är ingen drivladdning

föresten hur många lager papper använder du till dina 4" bomber när du kör
med KP break?
Citera
2008-10-21, 13:30
Medlem
Testskjuter

Citat:
Ursprungligen postat av mars146
gjorde liknande misstag när jag gjorde en starmine med magnalium flash
senaste Nyårsafton. ordentlig smäll blev det, min mor flög upp ur soffan
lärde mig själv att flash är ingen drivladdning

föresten hur många lager papper använder du till dina 4" bomber när du kör
med KP break?

Ja jag testskjuter nu, för att det inte skall bli några överraskningar på nyår, skall ta fram ett antal, dokumenterade och välfungerande pjäser. Sen blir det ungefär 20-30st 4" är tänkt. Det är det som det finns KEM för.

Lager, jag kör ju med halvfabrikat med 2st halvklot. Utan på dem så lägger jag så många lager det går med remsfuktat "tejp", jag har en remsfuktar "maskin/verktyg" som jag drar remsan igenom. Jag brukar inte räkna lagren, jag kör tills det blir "tajt" när det sen skall ner i "mörsar röret", men skulle tro att det är 6-8 varv. Jag tror inte det går att bygga mer än 8 varv, sen glider det inte ner lätt längre, i röret.
Citera
2008-10-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ja jag testskjuter nu, för att det inte skall bli några överraskningar på nyår, skall ta fram ett antal, dokumenterade och välfungerande pjäser. Sen blir det ungefär 20-30st 4" är tänkt. Det är det som det finns KEM för.

Lager, jag kör ju med halvfabrikat med 2st halvklot. Utan på dem så lägger jag så många lager det går med remsfuktat "tejp", jag har en remsfuktar "maskin/verktyg" som jag drar remsan igenom. Jag brukar inte räkna lagren, jag kör tills det blir "tajt" när det sen skall ner i "mörsar röret", men skulle tro att det är 6-8 varv. Jag tror inte det går att bygga mer än 8 varv, sen glider det inte ner lätt längre, i röret.

Testa måste man ju göra innan man är nöjd.
Citera
2008-11-09, 18:53
Medlem
Gjorda idag och testade idag

Lite blandat, jag har köpt verktyg för att pumpa 10 och 13 mm stjärnor.
Det blir 49 stjärnor i taget.

Testade de jag pumpat,
10 & 13 mm tigertails.
13 mm KP/ALUFLAKE flash.

samt lite vanligt rullade stjärnor sedan tidigare som jag krutat upp.

Samt en som jag lagt KP/ALU(black gernan) 70/30 , 3-5gram för att toppa upp bursten. Det funkade fint. Måste dock dokumentera den 1 gång till.
Lift var KP 50 gram, och inte BP som på de andra. BP skjuter mycket högre upp.

http://www.youtube.com/watch?v=6P3d8SiGgo8
Citera
2008-11-09, 22:19
Medlem
Citat:
Lite blandat, jag har köpt verktyg för att pumpa 10 och 13 mm stjärnor.
Det blir 49 stjärnor i taget.

Testade de jag pumpat,
10 & 13 mm tigertails.
13 mm KP/ALUFLAKE flash.

samt lite vanligt rullade stjärnor sedan tidigare som jag krutat upp.

Samt en som jag lagt KP/ALU(black gernan) 70/30 , 3-5gram för att toppa upp bursten. Det funkade fint. Måste dock dokumentera den 1 gång till.
Lift var KP 50 gram, och inte BP som på de andra. BP skjuter mycket högre upp.

http://www.youtube.com/watch?v=6P3d8SiGgo8

Den sista bomben var jättefin break
Citera
2008-11-10, 21:55
Medlem
ALU streamer

50% alu flake/ 50% KP

13mm pellets, med BP primer.

50 gram BP lift

fill up, KP burst + 3 gram Flash 70/30 KP/Black German Alu

http://www.youtube.com/watch?v=c7dc_6pwsg0
Senast redigerad av Mr Diesel 2008-11-10 kl. 22:14.
Citera
2008-11-11, 17:22
Medlem
gröna stjärnor

Gröna stjärnor, jobbar på bättre separationer.
Lite ojämt då det är 4-6mm på stjärnorna.

Snart dags att testa "pellets" som jag pumpat fram 10mm, där är alla ganska lika i storlek.

http://www.youtube.com/watch?v=ink3ZKav-cs
Citera
2008-11-14, 20:14
Medlem
Gröna sjärnor pellets 10x20 mm

Ja då var detta dagens test, gjord idag och skjuten idag.

Gröna sjärnor pellets 10x20 mm

Lite klen burst, men det blir inte bättre just nu....
Testade ca 70 gram H3 som burst laddning.
BP som lift 60 gram

http://www.youtube.com/watch?v=tm4Irqz3Tqw
Citera
2008-11-20, 17:49
Medlem
2 nya försök

http://www.youtube.com/watch?v=kqwe0-FNiLY

2st nya tester, men KP verkar blir större krevader än H3.
Sen fick jag tippset att "packa" allt hårt, så man måste knacka på sidan av "det runda klotet" för att få ihop allt. Detta är gjort, men nu skall jag göra det igen, då jag tycker KP ger större radie när det gäller "burst" eller break vad man vill. Skall knacka in en 4" och skicka i KP och ser om det ger större break/burst.
Jag har haft några i mitt tycke snygga break men har inte kunnat återskapa dem, nu vid senare eftertanke så var de nog TAJTA, så jag fick knacka ihop dem, så jag skall gå tillbaka till det och köra KP i breaken/burst.
Citera
2008-11-22, 18:15
Medlem
Dagens tester

Ett knallskott
http://www.youtube.com/watch?v=Fuaxr9itG1o

http://www.youtube.com/watch?v=t8U5LwZYF2Q
Får inte riktig upp diametern som jag önskar. Skall testa en annan metod.
Tajt var det inne i skalet, jag får knacka igen det så det beror inte på det.
Citera
2008-11-22, 19:08
Medlem
Vad gäller dina veka och osymmetriska krevader tror jag problemet är att du har för lite papper på bomberna och/eller för långsam separationsladdning. Det syns tydligt på filmen hur separationsladdningen brinner en lång stund efter krevaden. Så ska det inte vara!

Jag brukar ha 12-16 lager kraftpapper (80 g/m2) på 4" bomber (gjorda med vanliga kinesiska pappskal), och det är inga problem att få ner dessa i vanliga 4" HDPE-mörsare. Jag använder oftast inte KP/C/S som laddning eftersom jag ibland använder kloratstjärnor, och vill undvika klorat i kontakt med svavel. I 4" bomber brukar jag köra med KP/Al/C 80:7:13 coatat 4:1 på risskal. Denna laddning bör vara kraftigare än vanligt KP/C/S. Med 12 lager papper får jag en bra, symmetrisk krevad. Med 16 varv papper får jag en väldigt hård och snabb krevad. Jag kommer inte ihåg på rak arm hur många lager jag brukade köra med när jag använde KP/C/S, men jag tror inte att det är fel med 16 lager.

Om du absolut inte vill eller kan ha på mer papper, måste du nog använda en snabbare separationsladdning, exempelvis H3 på risskal, blixtljuspulver eller tjutsats blandat med svartkrut på risskal, eller helt enkelt en flashbag.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-11-22, 20:07
Medlem
Har alltid kör denna mix på KP, KP på risskal, KP70/S12/C18, oxo 4:1

Tack, jag har förut fått några riktigt fina separationer, och bara med KP.
Sen har jag inte lyckats återskapa dem om och om igen. Fick en snygg där jag la i lite Flash, med var dum nog att inte dokumentera det direkt. Tror det var 3 gram, i Centrum resten vanligt KP.

Nu har jag gjort följande bomber, men inte tejpat mer än ett varv. Så nu kan jag göra som du tippsar om.

1. Ett varv stjärnor och KP på risskal och 2,3 gram löst FL (starkt)
2. Två varv stjärnor och KP på risskal och 2,3 gram löst FL (starkt)
3. Två varv stjärnor och KP på risskal och 2,3 gram FL (starkt) i 1 varv papper.
4. Ett varv stjärnor och KP på risskal och 6 gram FL (Svagt Flake) i 1" skal.

Skall tejpa som du sa och räkna hur många varv. Jag brukar nog bara köra runt en 8st men skall göra som du sa, tejpa och se om jag kan köra på 12-16 varv med förutsättning att de går ner i mörsaren.

Tack för tippsen, jag har sett dina snygga och strävar dit.

Jag har testat H3 på risskal, men tyckte det nästan blev ännu sämre.
Jag har testat KP och 6 gram löst FL (starkt) det blev bara en smäll och stjärnorna han inte tändas. Har varit slarvig och dokumenterat dåligt men skall nu försöka, vara mera noga i kväll när jag tejpar.

Hoppas kunna visa upp några snyggare imorgon, efter att jag följt dina råd.

/Anders

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Vad gäller dina veka och osymmetriska krevader tror jag problemet är att du har för lite papper på bomberna och/eller för långsam separationsladdning. Det syns tydligt på filmen hur separationsladdningen brinner en lång stund efter krevaden. Så ska det inte vara!

Jag brukar ha 12-16 lager kraftpapper (80 g/m2) på 4" bomber (gjorda med vanliga kinesiska pappskal), och det är inga problem att få ner dessa i vanliga 4" HDPE-mörsare. Jag använder oftast inte KP/C/S som laddning eftersom jag ibland använder kloratstjärnor, och vill undvika klorat i kontakt med svavel. I 4" bomber brukar jag köra med KP/Al/C 80:7:13 coatat 4:1 på risskal. Denna laddning bör vara kraftigare än vanligt KP/C/S. Med 12 lager papper får jag en bra, symmetrisk krevad. Med 16 varv papper får jag en väldigt hård och snabb krevad. Jag kommer inte ihåg på rak arm hur många lager jag brukade köra med när jag använde KP/C/S, men jag tror inte att det är fel med 16 lager.

Om du absolut inte vill eller kan ha på mer papper, måste du nog använda en snabbare separationsladdning, exempelvis H3 på risskal, blixtljuspulver eller tjutsats blandat med svartkrut på risskal, eller helt enkelt en flashbag.

Mvh,
Kaj
Senast redigerad av Mr Diesel 2008-11-22 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in