• 1
  • 2
2006-09-26, 22:55
Medlem
brevmannens avatar
I helgen går flyttlasset, bil med drag + släp är ordnat. Men, jag har aldrig kört med släp förut, vad ska jag tänka på när jag kör? Räcker det att köra lugnt och försiktigt, långsamma accelerationer och lugna inbromsningar? Stämmer det att maxfarten med släp är 80km/h?
Citera
2006-09-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevmannen
I helgen går flyttlasset, bil med drag + släp är ordnat. Men, jag har aldrig kört med släp förut, vad ska jag tänka på när jag kör? Räcker det att köra lugnt och försiktigt, långsamma accelerationer och lugna inbromsningar? Stämmer det att maxfarten med släp är 80km/h?

jupp allt stämmer,,
Men tänk även på att du inte kan köra runt HÖRN lika smidigt, grindstollpar, betongvallar mm.
Citera
2006-09-26, 23:02
Medlem
core_s avatar
Det du sa täcker väl upp grunderna helt okej.

Absolut skall du göra lugna inbromsningar. Tänk på att börja bromsa tidigare än du skulle gjort om du bara kört med bil.

Sen är det väl bara att tänka att du kör med släp när du svänger i korsningar och dylikt, och ta ut kurvorna efter vad situationen kräver. Men du behöver ju inte göra som majoriteten av släpfordonsförarna, och ta ut kurvorna som om det vore en 24-meters långtradare dom sitter och rattar.

Och ja, 80km/h är max med släp. Om det inte är obromsat, då är det 30km/h som gäller. Men jag har mycket svårt att tro att du kör omkring på ett obromsat släp om du skall köra flyttlass
Citera
2006-09-26, 23:09
Medlem
Asgarvads avatar
Tänk på att koppla släpet ordentligt och glöm inte säkerhetswiren. Kolla så att släpets lampor fungerar. Lasta inte släpet baktungt så att draget vill lyfta bakvagnen. Släpets koppling ska trycka ca 50 kg på dragkulan (beroende på dragbilens storlek) Parkera ekipaget så att du slipper backa med eländet. Tänk på att du har släpet efter dig när du svänger runt hörn; sväng inte fullt så snävt som du brukar. 80 km/h stämmer bra.
Citera
2006-09-26, 23:25
Medlem
Omkörning och filbyte

Tänk på att du har ett släp efter bilen när du går tillbaka efter en omkörning eller när du byter fil. Ingen tycker det är roligt att få ett släp i framflygeln
---/samoht
Citera
2006-09-27, 01:13
Medlem
Vardons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Tänk på att du har ett släp efter bilen när du går tillbaka efter en omkörning eller när du byter fil. Ingen tycker det är roligt att få ett släp i framflygeln
---/samoht

Bra att tänka på är även att få tål att bli omkörda av nån med släp :-)

Som sagt lasta rätt. Bättre faktiskt att ha för tungt kultryck än för lätt. Är släpet baklastat så kommer det att börja åla sig, mycket obehagligt. Enda lösningen i ett flyttlass är nog att stuva om längs vägen om det blir fel. Kör man mindre ömtåligt bråte så kan man bromsa hårt och flytta fram lasten på det viset.

Bästa rådet jag brukar ha är att tänka efter före så du inte behöver försätta dig i situationer med manövrering du inte löser. Tänk på att det kan vara jobbigt att backa i uppförsbacke. Behöver du backa är det oftast lättast att backa in på tex en trång gård, framför allt, klarar du inte av det, kan du alltid komma därifrån. Var inte rädd för att gå ur och titta.

Ställ in backspeglarna ordentligt, och öva på att titta i sidospeglerna, är det flyttsläp är innespegeln i princip värdelös. Ställ in den för att titta på nån söt donna i baksätet :-)

Kolla kopplingen, kolla gärna att släpet rullar lätt som det ska innan du kopplar det så inga bromsar ligger an eller så. Kolla även att handbromsen verkar ta ordentligt.
Citera
2006-09-27, 01:33
Medlem
Inte kört med släp sen jag övningskörde, dock körde jag nästan bara på landsväg och kanske inte så stort släp som du kommer att använda.
Men låg väl i 130 ibland, och fick även bromsa för en ren i 110 kanske, de gick helt okej. Så stor skillnad är de nog inte vad jag tror, inte med mindre släp iallafall. Men ta de lugnt bara så går de fint. Dock att backa med släp hade jag lite problem med
Citera
2006-09-27, 02:07
Medlem
Om du skulle misslyckas att vända någonstans så går det fakriskt att koppla loss släpet och vrida/putta det med handkraft om man nu inte är ensam och alldeles jätteklen.
Citera
2006-09-27, 19:08
Medlem
brevmannens avatar
Tack för alla tips
Citera
2006-09-27, 19:40
Medlem
tjaboooos avatar
glöm inte säkra lasten ordentligt, speciellt om du kör med öppet släp.
Citera
2006-09-27, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Som sagt lasta rätt. Bättre faktiskt att ha för tungt kultryck än för lätt. Är släpet baklastat så kommer det att börja åla sig, mycket obehagligt. Enda lösningen i ett flyttlass är nog att stuva om längs vägen om det blir fel. Kör man mindre ömtåligt bråte så kan man bromsa hårt och flytta fram lasten på det viset.

Håller med, lasta rätt är viktigt som fan. Börjar släpet åla så sakta ner försiktigt, inte panikbroms. Och bromsa inte hårt för att flytta fram lasten innan du har kört jättemycket med släp, och kanske inte då heller....
Citera
2006-09-28, 10:31
Medlem
brevmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
glöm inte säkra lasten ordentligt, speciellt om du kör med öppet släp.
Släpet är stängt eller vad man nu ska kalla det, skåpsläp typ..

Apropå lastningen, det tyngsta jag har med är nog alla flyttlådor, annars är soffa och säng m.m. ganska lätta. Ska jag lasta tungt över hjulaxeln och sedan fördela ut vikten åt ändarna eller ska jag lasta något tyngre närmare bilen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in