Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2008-12-12, 17:41
  #49
Medlem
Vardons avatar
Mitt råd när det gäller backande är:

Backa alltid in på det jobbiga stället om du är osäker.... Varför då? Jo för att du kommer du nästan alltid garanterat att ta dig ut igen. Kör man in så är det inte alls säkert man klarar av att krångla sig ut.

Glöm inte att man kan haka av släpet och rulla det om det inte alltför backigt eller tungt lastat.
Citera
2008-12-13, 00:16
  #50
Medlem
kultingens avatar
Fy fan, släpat kartonger och skräp i sex timmar, sex trappor upp utan hiss. Körandet gick bra i alla fall Inga problem, lyckades till och med backa runt hörn inne vid Odenplan. Tror någon förbannad vandal klottrade på släpet men det är som det är, för trött för att oroa mig för det.
Citera
2008-12-13, 08:55
  #51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uffe_Nyfiken
Noshjulet skall självklart hissas upp och dras åt ordentligt, får absolut inte nå ner till vägbanan vid t.ex. guppig väg. När jag kör långa sträckor brukar jag tom ta loss noshjulet och lägga det i bilen för att inte riskera att det skakar loss. Titta bara på hyrvagnar på bensinmackarna och hur illa tilltygade noshjulen är efter misstag. Ett lossat noshjul med stativ är inget man vill ha kanande över vägen och in i bilen.

Det som händer är att man kör över ett fartgupp och hjulet tar i lite vilket får fästanordningen att släppa lite med påföljd att hjulet kanar ner och börjar rotera när den får kontakt med marken. Efter några minuter i 70 km så kommer lagret att skära och resultatet blir ett löst hjul.. De är iofs inte så dyra på biltema men men..
Citera
2008-12-13, 17:18
  #52
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det som händer är att man kör över ett fartgupp och hjulet tar i lite vilket får fästanordningen att släppa lite med påföljd att hjulet kanar ner och börjar rotera när den får kontakt med marken. Efter några minuter i 70 km så kommer lagret att skära och resultatet blir ett löst hjul.. De är iofs inte så dyra på biltema men men..

Fast så mycket lager vet jag inte om det är på dom iofs. En axel genom ett plasthjul. Plasten smälter helt enkelt
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback