Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste rubriken.
Janec måste vara en av de i
särklass mest komiska människor jag någonsin haft att göra med i mitt avlånga liv. Jag hade nöjet att jobba med honom på High Chaparral två somrar. Eller ja, nöjet och nöjet. Det kan vi ju diskutera. Han jobbade 2003 på tågstationen, som stins, och det gjorde han faktiskt helt okej. Eller ja, en apa kunde ju (uppenbarligen) göra det jobbet. Och sommaren 2004 jobbade han som Sheriff i Barnwestern (en mini-westernstad i barnformat), vilket med tanke på hans storlek är tämligen passande.
Lite småprylar: Han är
extremt slemmig och limmar på exakt varenda brud han kommer åt, oavsett hur gammal denna kan tänkas vara. Det var inte ovanligt att han sågs flörta med femton-sextonåringar. Han fick lyckligtvis aldrig napp (hade han fått det hade onekligen samtliga chaparrallare fått veta detta, då det är en ryktesspridningens borg). Han dricker inte alkohol ofta (om ens alls). Dessutom gör ryktesspridningen på HC gällande att han faktiskt är oskuld (han ska ha talat ut med en av de människor han ansåg sig vara förtrogen med, men snack går ju uppenbarligen runt)...
Bland de utstyrslar som han paraderar runt i, varav en del nämnts ovan, märks FBI-agent, State Trooper, SWAT, Cowboy och min personliga favorit; Geisha. Eller något liknande, det är ingen som riktigt vet. Hur som helst vädigt japanskt, väldigt feminint, och än mer komiskt. Det var både en och två gånger man var nära att skjuta sig i foten av skratt på eftermiddagarna.
På tal om rent komiska saker. Sommaren 2003 (den första sommaren han jobbade på HC) sjöng han en minst sagt skrattretande karaoke i ett öltält under pågående Swedish Bikemeet. Jag minns i ärlighetens namn inte exakt vad han sjöng, jag var oerhört berusad och det var några år sedan, men jag är ganska säker på att det var Elvis. Det gjordes narr av hans prestation på scen i några veckor efteråt, förmodligen helt utan hans vetskap.
En av killarna som körde tåget, Macke, satte det i system att med krita rita små streck på en av bjälkarna som höll upp yttertaket till stationen för att hålla lite koll på Janec. Ett streck för varje brud han flörtade med under arbetstid. På ett par dagar fick han gå över till att rita på väggen till stationshuset, det var nog ett par hundra streck. De tvättades dock bort senare, när någon av småkisarna på tågrånet råkat berätta detta för (en mycket, mycket upprörd) Janec.
Det bästa av allt dumt jag kan berätta om plutten är ändå anledningen till varför han, som någon mycket riktigt gissat, faktiskt fick sparken från HC. En dag fick killarna i ledningen ett brev från en mycket upprörd familj som hade varit på HC. Deras dotter, 12 år, hade då blivit uppvaktad av någon "Liten, tjock, mörk sheriff på Barnwestern" som bland annat bjudit henne på middag. Det hela hade av flickan uppfattats som något skrämmande, och ännu mer så av föräldrarna. I brevet sades det också att familjen skulle återkomma till HC senare under sommaren och om denna Sheriff då jobbade kvar skulle de föra ärendet vidare.
Ledningen sparkade Janec samma dag, bara någon timme efter de läst brevet. Damage Control!
Medan han länsade ut sin stuga hade Janec tydligen stått och gapat på en av cheferna, Paul, och skrikit att; "Men det måste ju handla om någon annan!", varpå Paul ska ha vrålat "Hur många korta, tjocka, mörka sheriffer finns det egentligen borta i Barnwestern?"...
Det ska sägas dock, att jag personligen tror att brevet i sig är förfalskat från någon av de som arbetar/frekventerar på HC, Janek var nämligen inte den mest omtyckta grabben i cowboyland. Jag har dock inga som helst belägg för detta, annat än att jag finner det lite väl...jag vet inte. En nyck.