Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-25, 03:12
  #1
Medlem
I och med att norska och danska kanaler är statsfiniansierade precis som svenska. Då borde det väl gå att lösa det genom att de andra skandinavierna får titta på SVT så får vi se på NRK och Dansk TV.

Detta är självklart något M inte vill ska ske.

Vilka bolag erbjuder de andra skandinaviernas TV och vad skulle krävas för att vi får dem grattis i marknätet. Är det regeringen som bestämmer?
Citera
2006-09-25, 05:50
  #2
Medlem
Ned Seagoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
I och med att norska och danska kanaler är statsfiniansierade precis som svenska. Då borde det väl gå att lösa det genom att de andra skandinavierna får titta på SVT så får vi se på NRK och Dansk TV.

Detta är självklart något M inte vill ska ske.

Vad i hela friden svamlar du om?! Om "M" åsyftar Moderata Samlingspartiet vet jag inte hur du kan få det till att detta parti skulle vilja motsätta sig verklig mångfald och valfrihet i TV-utbudet?!

Låt oss konstatera följande:
  • Det var Socialdemokratiska Arbetarpartiet som en gång i tiden ville förbjuda parabolmottagare!
  • Det var SAP (och i synnerhet Olof Palme) som länge motsatte sig reklamfinansierad TV, bland annat med argument som "svenska folket klarar inte av det"! (Jo, sådana argument förekom, till och med så sent som på 90-talet!)
  • Det var SAP som starkast argumenterade för en övergång till marksänd digital-TV. (Därigenom får man till stånd ett de facto-etablerande av ett Volksempfänger-liknande mottagningsystem!)
  • Det var Moderata Samlingspartiet som med störst kraft argumenterade EMOT en avveckling av det analoga marknätet. (Naturligtvis gav de fega djävlarna dock till slut efter, som så många gånger förr).
  • Det var M som "flaggade för" och drev igenom att en tredje, reklamfinansierad, TV-kanal fick marksändningstillstånd!

Min herre är ute och cyklar! Och nej, jag är inte moderat!

Citat:
Vilka bolag erbjuder de andra skandinaviernas TV och vad skulle krävas för att vi får dem grattis i marknätet. Är det regeringen som bestämmer?

Då regioner som ligger nära skandinaviska grannländer (Danmark och Norge) kan mottaga dessa länders markbundna TV-sändningar, genom "etern", var det också naturligt att kabel-TV-leverantörer fick rättigheter att distribuera dessa signaler även i sina kabel-TV-nät.

Således kan exempelvis vi skåningar mottaga såväl dansk stats-TV (DR1), som dansk semi-stats-TV (delvis reklamfinansierad TV2), genom exempelvis com hem:s försorg. Likaså kan län som angränsar till Norge mottaga NRK:s signaler på samma vis.

Det är självfallet fullt tekniskt möjligt att distribuera dessa sändningar över hela riket, i ett kabel-TV-nät eller ett markbundet TV-nät, MEN det fallerar på just sändningsrättigheter. Av olika skäl vill alltså inte våra grannländers regeringar/TV-bolag och/eller -styrelser tillåta nationell täckning i Sverige. (När man till exempel köper in program så är rättigheterna begränsade till en viss publikstorlek, om jag inte har helt fel för mig).

Förhållandet är för övrigt precis det samma i Danmark och Norge, avseende dessa länders möjlighet att mottaga SVT och TV4:s signaler.
"I Skåne ser vi mycket på dansk TV, och det jag gillar mest är de sköna översättningarna! Jag såg till exempel Die Hard häromkvällen, och när Bruce Willis då säger 'Holy shit!', ja då STÅR DET FAKTISKT 'Kors i røven!' i undertexten!" →David Batra, (fritt ur minnet).
För övrigt heter det "skandinaver", och ingenting annat. Grattis! (Ja, jag är dryg som fan så här dags).
Citera
2006-09-25, 06:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Seagoon
bla, bla

Tack för klargörande att det skulle kosta mer pengar om de skulle ge sändningstillstånd i Sverige också. Det är alltså där problemet ligger. Tycker nästan det är värt att vi betalar lite mera skatt för att få en massa fler kanaler.

Sen vet både du och jag att M inte vill att SVT ska existera.


Ja det heter faktiskt skandinaver på svenska.
Även om skandinavier är ett vanligare ord i världen.
Citera
2006-09-25, 06:56
  #4
Medlem
WSEs avatar
Varför? Danskar talar så obegripligt grötigt att det inte går att urskilja några ord i en mening. Det kan lika gärna vara en skadeskjuten brunbjörn.
Citera
2006-09-25, 09:20
  #5
Medlem
Ned Seagoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Sen vet både du och jag att M inte vill att SVT ska existera.

Från hästens käft:
"Vill moderaterna avskaffa TV-licensen?

Svaret är: Ja vi vill avskaffa TV-licensen. Vi anser att den så kallade public service-verksamheten(d v s SVT och Sveriges Radio) skall finansieras med skattemedel."
Sa jag något om "fega djävlar"? Gösta Boman, kom tillbaka!
Citera
2006-09-25, 11:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
I och med att norska och danska kanaler är statsfiniansierade precis som svenska.
Eh, har de inte sålt ut en eller två kanaler i Danmark?
Citera
2006-09-25, 11:25
  #7
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Eh, har de inte sålt ut en eller två kanaler i Danmark?

En försäljning av danska TV2 har blivit uppskjuten flera gånger. Det har dragits i en politisk långbänk.
Citera
2006-09-25, 13:41
  #8
Avstängd
Krigetkommers avatar
Antagligen lär det bli problem då mycket utav matrialet som sänds i de här kanalerna är inköpt från utlandet..och de lär väl säljas på nationell basis.

Det är förståss bara min gissning.
Citera
2006-09-25, 14:38
  #9
Avstängd
kandisbilders avatar
Vi nere i Skåneland har i alla tider fått in gratis 2 danska TV-kanaler som är DR1 och TV2 Danmark.

Ni uppe i landet kan väl få in dom danska kanalerna med parabol eller digital-TV ?? Jag vet att jag kan beställa TV Finland via com hem, kan säkert även få tag i norska NRK.
Citera
2006-09-25, 18:28
  #10
Medlem
Ned Seagoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kandisbilder
Vi nere i Skåneland har i alla tider fått in gratis 2 danska TV-kanaler som är DR1 och TV2 Danmark.

Två stationer i alla tider sedan den förste oktober 1988, ja. Dessförinnan endast EN station, DR, sedermera DR1. DR:s sändningar har dock vara mottagbara sedan den andre oktober 1951, vilket är långt innan SVT:s sändningar blev allmänt tillgängliga.

Och för intresseklubben skall det redas ut att det alltså naturligtvis finns en DR2, som dock inte skall förväxlas med TV2!

Citat:
Ni uppe i landet kan väl få in dom danska kanalerna med parabol eller digital-TV ?? Jag vet att jag kan beställa TV Finland via com hem, kan säkert även få tag i norska NRK.

Det var så sant, ja. Dumt att jag inte tänkte på det när jag skrev mitt första inlägg i den här tråden. Com hem erbjuder DR1, NRK1, samt tidigare nämnda TV Finland i det digitala utbudet, i hela sitt kabel-TV-nät.

Likaså finns DR1, DR2, samt TV Finland tillgängligt via Canal Digital:s satellittjänster.

Självfallet finns samtliga nordiska TV-stationer, inklusive SVT och TV4:s sändningar, tillgängliga via satellit, men hur man bär sig åt för att mottaga dessa (vilka kort som krävs), är för mig ett mysterium. Canal Digital tycks vara det enda lagliga alternativet som står till buds på svensk marknad, och då går man alltså miste om så väl NRK som dansk TV2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in