Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
vad är rätt och vad är fel då? är man osyldig om man begår "rätta" handlingar och skyldig om man begår "fel" handlingar?
förstår inte resonemanget heller att alla är oskyldiga, ifall jag tar sönder en fönsterruta så är det ju ganska självklart att det är jag som är skyldig till rutan inte är hel. Ifall det inte skulle vara det, hur kan då rutan vara sönder? ifall ingen är skyldig?
Man kan ju heller inte säga vad som är rätt och fel, men att döda en massa människor gör man ju bara inte om man inte har någon störning av något slag eller har andra anledningar till det.. Att förinta en jävla massa människor från jorden, det tycker jag inte ens att man ska tänka tanken på..
I Sverige, som i många andra länder finns det en så kallad regelbok, där står det bl. a. vad man inte får göra i landet. om ni är osäkra så kan ni kolla i den
Man har ju oftast ett samvete också som säger till en om man har gjort fel eller inte, men det är klart, vissa har inte blivit uppfostrade till att ha ett samvete, så dendär glasrutan kan någon ta sönder ändå utan att känna något.. Samtidigt kan man ju egentilgen bara utgå från sej själv och se vad man själv anser sej vara rimligt att göra i en situation