• 1
  • 2
2006-09-22, 17:23
Medlem
Jag menar att man kan säga att alla är oskyldiga för sina handlingar tex. hur kunde Hitler hjälpa att han var så maktgalen att han inte kunde låta bli att försöka ta över världen? Han har ju inte valt att bli så maktgalen omständigheterna har ju gjort att han blev som han blev.
Citera
2006-09-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SfinxBlackmage
Jag menar att man kan säga att alla är oskyldiga för sina handlingar tex. hur kunde Hitler hjälpa att han var så maktgalen att han inte kunde låta bli att försöka ta över världen? Han har ju inte valt att bli så maktgalen omständigheterna har ju gjort att han blev som han blev.

Vad är det du vill ha sagt, att ingen kan klandras för någonting? Att vi är förutbestämda och inte kan påverka vårat öde? Bollocks..
Citera
2006-09-22, 18:38
Bannlyst
Ja, vi är alla oskyldiga egentligen. Det är inte vårat fel att vi finns, och vi har aldrig gjort något för att förtjäna det här.

Handlingar i våra tidigare liv kan ha gjort att vi föds i vissa omständigheter som sedan formar oss, men det är ändå inte vårat fel att vi ursprungligen föds och finns.
Citera
2006-09-22, 18:43
Bannlyst
Innebär detta att alla typer av bestraffning och tillrättavisning är fel/onödiga?
Citera
2006-09-22, 18:56
Medlem
_lelle_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Innebär detta att alla typer av bestraffning och tillrättavisning är fel/onödiga?
Onödiga? Nej, inte så länge de bidrar till att den bestraffade/ omgivningen inte upprepar handlingen...men allt är ju egentligen oundvikligt, man kan inte manipulera händelsernas gång.

En sak leder till en annan, som leder till en annan, som leder till en annan...

Det kan (teoretiskt) att spåras bakåt till partikelnivå..
Citera
2006-09-22, 21:31
Medlem
pingvinpinglans avatar
Att påstå att hitler är oskyldig tycker jag är dumt, han har ju ändå orsakat ett världskrig! Visst han kanske inte hade någon bra uppväxt, men de flesta människor här på jorden har ju en sådan bra självuppfattning att man inser vad som är rätt och fel, tyvärr verkar inte han ha det. visst kan det ha en viss del av hans uppväxt att göra att han blev som han blev och det vet man ju att barn tar över vuxnas beteende, men att han skulle vara oskyldig? NO WAY!
Citera
2006-09-23, 12:36
Medlem
men

Citat:
Ursprungligen postat av pingvinpinglan
Att påstå att hitler är oskyldig tycker jag är dumt, han har ju ändå orsakat ett världskrig! Visst han kanske inte hade någon bra uppväxt, men de flesta människor här på jorden har ju en sådan bra självuppfattning att man inser vad som är rätt och fel, tyvärr verkar inte han ha det. visst kan det ha en viss del av hans uppväxt att göra att han blev som han blev och det vet man ju att barn tar över vuxnas beteende, men att han skulle vara oskyldig? NO WAY!
Han kan ju inte hjälpa att hans behov att göra fel är starkare än hans samvete?
Citera
2006-09-23, 12:38
Medlem
kanske

Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Vad är det du vill ha sagt, att ingen kan klandras för någonting? Att vi är förutbestämda och inte kan påverka vårat öde? Bollocks..
Vad betyder Bollocks är det en författare?
Citera
2006-09-23, 16:37
Medlem
wellermans avatar
Vi har en "fri vilja". Hurvida våra val är en konsekvens av tidigare händelser spelar egentligen ingen roll. Det är tillsammans med moral och ansvar de saker som definierar oss som människor. Ett straff är också en konsekvens av tidigare händelser.
Citera
2006-09-23, 17:13
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinpinglan

vad är rätt och vad är fel då? är man osyldig om man begår "rätta" handlingar och skyldig om man begår "fel" handlingar?
förstår inte resonemanget heller att alla är oskyldiga, ifall jag tar sönder en fönsterruta så är det ju ganska självklart att det är jag som är skyldig till rutan inte är hel. Ifall det inte skulle vara det, hur kan då rutan vara sönder? ifall ingen är skyldig?
Citera
2006-09-23, 17:47
Medlem
pingvinpinglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
vad är rätt och vad är fel då? är man osyldig om man begår "rätta" handlingar och skyldig om man begår "fel" handlingar?
förstår inte resonemanget heller att alla är oskyldiga, ifall jag tar sönder en fönsterruta så är det ju ganska självklart att det är jag som är skyldig till rutan inte är hel. Ifall det inte skulle vara det, hur kan då rutan vara sönder? ifall ingen är skyldig?

Man kan ju heller inte säga vad som är rätt och fel, men att döda en massa människor gör man ju bara inte om man inte har någon störning av något slag eller har andra anledningar till det.. Att förinta en jävla massa människor från jorden, det tycker jag inte ens att man ska tänka tanken på..
I Sverige, som i många andra länder finns det en så kallad regelbok, där står det bl. a. vad man inte får göra i landet. om ni är osäkra så kan ni kolla i den
Man har ju oftast ett samvete också som säger till en om man har gjort fel eller inte, men det är klart, vissa har inte blivit uppfostrade till att ha ett samvete, så dendär glasrutan kan någon ta sönder ändå utan att känna något.. Samtidigt kan man ju egentilgen bara utgå från sej själv och se vad man själv anser sej vara rimligt att göra i en situation
Citera
2006-09-24, 06:49
Medlem
wootens avatar
Jag har också ställt trådskaparens fråga. Kan man hjälpa egentligen vad man har för t.ex. åsikter? Min nästa tanke, var kommer den ifrån? jag har iaf ingen aning om vilken min nästa tanke kommer att vara.

Egot kan mycket väl vara en illusion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in