• 1
  • 2
2006-09-24, 10:41
Medlem
Liston Crests avatar
Tror resonemanget bygger lite på att människan i grund och botten är god. Om man gör onda handlingar har man altså avvikit från det normala av en eller annan orsak. Denna orsak kan vara miljö- eller genetiska faktorer vilka personen i fråga inte kan styra över. Personen kan alltså inte rå för att omständigheterna har drivit honom till att begå en ond handling.

Personligen tror jag inte att människan är varken ond eller god av naturen. Det som gör att människor trots allt mestadels är goda är att man inser vidden av sina handlingar och tar ansvar för dem samt att man bryr sig om vad som händer andra människor. Så mitt svar på ditt påstående är nej.
Citera
2006-09-24, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Liston Crest
Personligen tror jag inte att människan är varken ond eller god av naturen.
Jag tror dessutom att föga är vunnet med att etikettera människor som onda eller goda. Det enda som säkert finns är onda och goda handlingar.
Citera
2006-09-24, 15:16
Medlem
Liston Crests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Jag tror dessutom att föga är vunnet med att etikettera människor som onda eller goda. Det enda som säkert finns är onda och goda handlingar.

Kanske uttryckte mig otydligt men det jag menar är att många anser att en ond handling är ett avsteg från människans rätta natur. Jag menar att så inte nödvändigtvis är fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in