Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-06, 18:31
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Sänker både Preem och Shell till 0,5 % blir plötsligt Amex Blue ett realistiskt alternativ.

Tror mer på Re:member more. Med det kan man när bonusen överstiger 50 kr få in den på kontot. Amex Blue sätter överför bonusen en gång per år.
Citera
2017-10-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Tror mer på Re:member more. Med det kan man när bonusen överstiger 50 kr få in den på kontot. Amex Blue sätter överför bonusen en gång per år.

Är kortet gratis även efter första året? Dvs går det att förhandla bort årsavgiften?
Senast redigerad av Caelus 2017-10-06 kl. 19:02.
Citera
2017-10-06, 20:29
Medlem
afrodisiaks avatar
Allt fler har american express och de går åt med marknadsföring i Sverige just nu på tv, annonser etc. Men är de något att ha?
Citera
2017-10-06, 21:08
Medlem
Pengar_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afrodisiak
Allt fler har american express och de går åt med marknadsföring i Sverige just nu på tv, annonser etc. Men är de något att ha?

Täckningen på AmEx är inte i närheten av Visa och MasterCard tänk på det bara.
Citera
2017-10-06, 23:34
Citat:
Är kortet gratis även efter första året? Dvs går det att förhandla bort årsavgiften?

Någon här på fb har lyckats iaf. Men det är ganska värt ändå trots årsavgiften.
Citera
2017-10-07, 08:46
Medlem
Pengar_s avatar
Citat:
Någon här på fb har lyckats iaf. Men det är ganska värt ändå trots årsavgiften.

Ja jag har lyckats förhandla bort avgiften. Jag har haft Remember More i många år och använder det till alla mina köp. Då är dom lättare och mer villiga att ta bort avgiften. Så det går!
Citera
2017-10-07, 09:22
Citat:
Ursprungligen postat av Pengar_
Ja jag har lyckats förhandla bort avgiften. Jag har haft Remember More i många år och använder det till alla mina köp. Då är dom lättare och mer villiga att ta bort avgiften. Så det går!

OK. Har du lyckats förhandla bort avgiften för gott eller ser dom över det varje år?
Citera
2017-10-07, 09:27
Medlem
Pengar_s avatar
Citat:
OK. Har du lyckats förhandla bort avgiften för gott eller ser dom över det varje år?

Man måste ringa varje år. Antar att dom vill att man ska spendera en viss summa för att ta bort den.
Citera
2017-10-07, 09:39
Medlem
Okey så lite beroende på hur mycket man handlar för per år ger de olika korten bäst bonus. Detta givet att man inte kan förhandla bort årsavgiften (kan man förhandla bort den så är amex bäst). Nedan efter Preems sänkning:

Preem Mastercard årsavgift 0 kr, 0,5 % bonus. För de som handlar upp till 56 000 kr/år.
Ger netto vid 56k spend: 280 kr (bonus) - 0 kr (årsavgift) = 280 kr

Amex Blue Cashback årsavgift 420 kr, 1,25 % bonus. För de som handlar över 56 000 kr/år
Ger netto vid 56k spend: 700 kr (bonus) - 420 kr (årsavgift) = 280 kr

[Remember More årsavgift 295 kr, 1 % bonus. Aldrig bäst bonus.
Ger netto vid 56k spend: 560 kr (bonus) - 295 kr (årsavgift) = 265 kr].

Dock så måste man ha ett Mastercard/Visa också då Amex inte fungerar på alla ställen.
Jag kommer göra så att under 2018 kommer jag köra Amex Blue + Remember More då båda korten är gratis första året. Sen efter 2018 kommer jag byta och köra Amex Blue + Preem, detta givet att inte några bonusar förändras eller nya kort poppar upp.
Senast redigerad av Caelus 2017-10-07 kl. 09:46.
Citera
2017-10-07, 10:39
Medlem
Citat:
Okey så lite beroende på hur mycket man handlar för per år ger de olika korten bäst bonus. Detta givet att man inte kan förhandla bort årsavgiften (kan man förhandla bort den så är amex bäst). Nedan efter Preems sänkning:

Preem Mastercard årsavgift 0 kr, 0,5 % bonus. För de som handlar upp till 56 000 kr/år.
Ger netto vid 56k spend: 280 kr (bonus) - 0 kr (årsavgift) = 280 kr

Amex Blue Cashback årsavgift 420 kr, 1,25 % bonus. För de som handlar över 56 000 kr/år
Ger netto vid 56k spend: 700 kr (bonus) - 420 kr (årsavgift) = 280 kr

[Remember More årsavgift 295 kr, 1 % bonus. Aldrig bäst bonus.
Ger netto vid 56k spend: 560 kr (bonus) - 295 kr (årsavgift) = 265 kr].

Dock så måste man ha ett Mastercard/Visa också då Amex inte fungerar på alla ställen.
Jag kommer göra så att under 2018 kommer jag köra Amex Blue + Remember More då båda korten är gratis första året. Sen efter 2018 kommer jag byta och köra Amex Blue + Preem, detta givet att inte några bonusar förändras eller nya kort poppar upp.

Shell har än så länge inte aviserat sänkt bonus och är väl då ett alternativ du skall ha med i planeringen?
Citera
2017-10-07, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Shell har än så länge inte aviserat sänkt bonus och är väl då ett alternativ du skall ha med i planeringen?

Jo, dock så gissar jag att de kommer sänka. Men skulle de inte göra det så kör jag Shell istället för Remember More 2018. Och enbart Shell från 2018 (om jag inte kan förhandla bort avgiften från Amex Blue).
Citera
2017-10-08, 00:02
Medlem
Biggless avatar
Sitter här och dividerar med mig själv hur jag ska lägga upp allt.

Tänkte skaffa ett Lönekonto på Skandia och sen helt gå över på kreditkort.

Det finns två olika nivåer som jag funderar på och jag vet inte riktigt om det är värt det.

Alltinge tänker jag mig ett Coop Mer Kort eller så går man på ett Eurocard Platinum men frågan är Platinum verkligen värt de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in