2015-01-09, 12:31
Medlem
"Coop MedMera Betala Efter" verkar vara ett av de bästa korten.
Dubbla poäng hos Coop när du betalar med kortet
0 kronor i årsavgift
0,5 poäng per krona på allt annat du handlar, var som helst i världen, när du betalar med kortet
Reseförsäkring (med avbeställningsskydd)
Kostnadsfria extrakort
0,5 poäng på räkningarna via Betalo

Det sista finns nog inte hos t ex OKQ8, men annars ger nog det mer bonus (1% resp 0.5%)

Det mest optimala måste väl vara att skaffa ett kreditkort t ex OKQ8 och vanliga poängkort som t ex ICA-kort och MedMera-kort. Då kan man få dubbla poäng genom att först dra poängkortet och sedan betala med OKQ8-kortet.
Citera
2015-01-09, 17:32
Medlem
OKQ8 är det bästa kreditkortet i Sverige.
Citera
2015-02-15, 16:45
Medlem
Någon som kan tipsa om ett bra kreditkort att använda utomlands? Nu är jag inte utomlands så jätteofta, men kan vara bra att ha när jag väl är det. Tittade lite på https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort/ som ska vara avgiftsfritt, även vid valutaväxling.

Funderar även på att skaffa ett kreditkort för att använda här i Sverige, vilket kommer att användas rätt ofta då mina pengar ligger på högräntekonton. OKQ8's kort verkar vara ett bra alternativ vad jag har läst mig till. Dock så brukar jag aldrig tanka där, men kanske kan börja med det.

Åsikter och förslag?
Citera
2015-02-15, 16:57
Medlem
Varför är OKQ8 kortet så mycket bättre? Jag kollade lite snabbt och Statoil verkar ju ha ungefär samma förmåner med bl.a 1% cashback på allt man köper med kortet.
Citera
2015-02-15, 17:20
Medlem
Statoil verkar ha 0.5% cash back men dubblas till 1% om man köper x antal liter bensin per år? OKQ8 har istället inga specialkrav på den fronten men det kan vara bensinrelatera skillnader som är irrelevanta för oss som inte har bil.
Citera
2015-02-25, 12:52
Medlem
Är tanken att man har ett kreditkort vid sidan av till sin befintlig bank där lönen betalas in?

Har precis fått fast anställning och försöker planera min ekonomi.
Min tanke nu är att jag ska använda ica banken som huvudbank där lönen sätts in och jag betalar räkningar osv. Sen skaffa ett okq8 kreditkort och handla alla "kontanta" saker som mat och kläder.

Om jag behöver ta ut kontanter eller handlar utomlands använder jag självklart ica kortet och slipper avgifter och påslag.

Är det på detta sättet man ska använda kreditkort för att tjäna pengar (betalar självklart hela kredit fakturan för att slippa hög ränta) eller har jag tänkt fel?
Citera
2015-02-25, 19:52
Medlem
OKQ8 är bästa kortet idag beroende på vad du värdesätter och hur du använder ditt kort.
Jag använder det till att få bouus och OKQ8 får du den högsta bonusen på allt du handlar förutom på OKQ8(som tex drivmedel). Det som gör OKQ8 bättre än andra är att man får pengar i handen. Inget annat kort erbjuder dig 1% bonus som du kan ta ut i rena pengar.

Den andra stora fördelen med OKQ8 kortet är att det är gratis. Kosta ingenting per år i jämförelse med min andra favorit ICA banken som kostar 27kr i månaden.
I jämförelse mellan dessa två kort så sparar du 324kr per år.

Och det tredje bonusen med OKQ8(vissa andra också) är att du får dubbel bonus. Om du handlar på ICA och använder deras bonus kort får du 1% bonus på ica och sedan får du 1% bonus för att du handlar med OKQ8 kortet. Du får 2% bounus istället för 1% och det fungerar i alla kedjor som du använder bonuskort i.

Sista fördelen är att du alltid har pengar med kredit. Kan du som jag hantera pengarna utan att göra sprätt på allt så är detta en väldigt stor trygghet. Jag har aldrig använt mig av kredit så jag fått betala den dyra räntan på 12-20% och klarar du det ska du helt klart använda kreditkort.

Nackdelen med OKQ8 är att man bara har 45 dagars kredit. Det är mycket sämre än de flesta andra kreditkort som tex ICA Banken som har 60 dagars kredit. Med 60 dagars kredit har du bättre möjlighet att planera din ekonomi eftersom du får 1 månad på dig extra att lösa krediten.
Med OKQ8 har du bara 15 dagar på dig att lösa krediten medan ICA har tex 30 dagar, det gör mycket med 60 dagars kredit.

Jag bytte till OKQ8 från ICA-kreditkort och det kommer spara mig.
* +324kr i avgift
* dubbel bonus på mat ca: +300kr (baseras på 30 000 kr i mat-budget)
* + 800kr i dubbelt så hög bonus på köp utanför ica (baseras på 80 000kr konsumtion)

Så minst 1424kr mer per år med bara 1 litet kort och 1100kr är rena pengar i handen.
Citera
2015-02-26, 06:48
Bannlyst
alla dessa jävla bonus o medlemskort? att folk orkar dra dom i kassan...
Citera
2015-02-26, 09:40
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kONs80

Ja precis. Bättre att gnälla för att man inte har några pengar och sen fixa pengar från löfven, istället för att vara ekonomisk.

Ontopic: jag är väldigt nöjd med Okq8 korten! Plockade ut 378 kronor imorse faktiskt, eller ja, de ligger ju i tanken på bilen nu, men ändå!
Citera
2015-02-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kONs80

Jag förstår och håller med. Därför har jag bara två bonus kort. OKQ8 kreditkortet och mitt ica bonus kort eftersom jag handlar oftast på ica.

Med dessa två kort får jag över 1000kr per år för att dra två kort i butiken, inte så jobbigt.
Citera
2015-02-26, 23:12
Medlem
Jag äger ingen bil och har Swedbank som bank, jag och min sambo använder idag bara separata betalkort men skulle helst vilja ha allt på samma kreditfaktura. Vi har god ekonomi så vi har inga problem att betala fakturorna i slutet av månaden och 45 dagars kredit är helt OK.

Vi skulle alltså vilja ha varsitt kort, kopplat till samma kredit.

Jag har tittat på remember:more med 1% cashback, 8 reseförsäkringar och 3 valfria försäkringar (men det kostar 295 kr):
http://www.remember.se/vara-kreditkort/remember-more/

Jag har läst i tråden och har några frågor:
1) Borde vi istället ta OKQ8-kortet som också har 1% cashback men det kostar inte 295 kr/år? Förutsatt att jag inte tycker försäkringarna är värda 295 kr/år dvs.
2) Kan man ta OKQ8 även om man inte har någon bil och inte tankar en droppe bensin under året?
3) Är det gratis extrakort med OKQ8?
4) Hur fungerar det med pengar till resan?
4a) Jag antar att jag kan gå till Forex och ta ut pengar på kreditfakturan eller måste jag ta det med ett betalkort?
4b) Hur fungerar uttag i bankomater utomlands? Ica-banken har gratis men jag har ingen lust att ha Swedbank + Ica + kreditkort
Citera
2015-02-27, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erict
Jag äger ingen bil och har Swedbank som bank, jag och min sambo använder idag bara separata betalkort men skulle helst vilja ha allt på samma kreditfaktura. Vi har god ekonomi så vi har inga problem att betala fakturorna i slutet av månaden och 45 dagars kredit är helt OK.

Vi skulle alltså vilja ha varsitt kort, kopplat till samma kredit.

Jag har tittat på remember:more med 1% cashback, 8 reseförsäkringar och 3 valfria försäkringar (men det kostar 295 kr):
http://www.remember.se/vara-kreditkort/remember-more/

Jag har läst i tråden och har några frågor:
1) Borde vi istället ta OKQ8-kortet som också har 1% cashback men det kostar inte 295 kr/år? Förutsatt att jag inte tycker försäkringarna är värda 295 kr/år dvs.
2) Kan man ta OKQ8 även om man inte har någon bil och inte tankar en droppe bensin under året?
3) Är det gratis extrakort med OKQ8?
4) Hur fungerar det med pengar till resan?
4a) Jag antar att jag kan gå till Forex och ta ut pengar på kreditfakturan eller måste jag ta det med ett betalkort?
4b) Hur fungerar uttag i bankomater utomlands? Ica-banken har gratis men jag har ingen lust att ha Swedbank + Ica + kreditkort

Skulle säga Sas mastercard och pointearner för din sambo. Eller så skaffar ni ett Eurocard med ett extra kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in