2015-06-14, 22:13
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Länsförsäkringar bank
Dem har bara gratis internetbank.
Citera
2015-07-06, 15:37
Medlem
Kan vi uppdatera tråden?

Vilken eller Vilka är bäst just nu?

Vilket är bäst för de som ska resa utomlands?
Citera
2015-07-06, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Jag kör Bank Norwegian, 1% återbäring på allt som dock endast kan användas till att boka resor via Norwegian. Hur som helst skaffade kortet för ungefär 1 år sedan, bokade igår flygbiljetter till Amsterdam. Fick typ 2000kr rabatt, funkade bra.

Det enda negativa är att kortet inte fungerar i spelbutiker, dvs. ATG ombud.
Tydligen något som har att göra med att kortet är "Norskt".

Rekommenderar kortet.
Man kan välja kredit från 5000kr, själv har jag typ 25lax men betalar alltid av hela saldot så ingen ränta. Man ska bara använda kreditkort om man kan kontrollera det.

Mvh BB

Funkar det att sätta in på spelSIDOR? Tänker på Unibet, Betsson och liknande.
Citera
2015-09-07, 10:08
Medlem
Funderar på att skaffa OKQ8 kortet, mycket pga 1 % i återbäring.

Hur som helst, det kostar att använda kortet utomlands (valutapåslag: 2 %). Men hur gäller det när man gör ett köp över internet på en utländsk sida som skickar hem varorna till Sverige, låt oss säga på ett engelskt företag. Någon som har koll på ifall det blir valutapåslag då, eller gäller det enbart när jag fysiskt handlar utomlands?
Citera
2015-09-07, 14:29
Medlem
Hat Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_H
Vilket är bäst för de som ska resa utomlands?

Santander definitivt.
https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort/

Även billigare för kontantuttag (!) än mitt bankkort (som har 1.75% valutapåslag som de allra flesta kort - och mycket sämre växelkurs tydligen). Betalade 3.65 SEK i ränta för ett uttag på 500 EUR den 30:e i månaden i somras. Det motsvarar ett påslag på 0.037 - 1.1% beroende på när i månaden du gör uttaget.

Gjorde nämligen två likadana uttag efter varandra (pga uttagsgräns). Med mitt bankkort (Skandia) drogs 5 007 SEK. Med Santander 4882 SEK (plus räntan som tillkom i slutet av månaden).
Senast redigerad av Hat Molester 2015-09-07 kl. 14:31.
Citera
2015-09-10, 13:35
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hat Molester
Santander definitivt.
https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort/

Även billigare för kontantuttag (!) än mitt bankkort (som har 1.75% valutapåslag som de allra flesta kort - och mycket sämre växelkurs tydligen). Betalade 3.65 SEK i ränta för ett uttag på 500 EUR den 30:e i månaden i somras. Det motsvarar ett påslag på 0.037 - 1.1% beroende på när i månaden du gör uttaget.

Med detta Santander-kortet som tar ut ränta ifrån dag 1 vid resa hur mga dagar får man maximalt betala ränta för? Förstår inte riktigt hur de menar.

Försöker jämföra kort vilket som blir billigast utomlands med flera uttag i månaden. ICA-bankens kostar 324 kr/ året. Men tar inte ut ränta på kontantuttagen.
Citera
2015-09-16, 15:52
Medlem
Hat Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Med detta Santander-kortet som tar ut ränta ifrån dag 1 vid resa hur mga dagar får man maximalt betala ränta för? Förstår inte riktigt hur de menar.

Försöker jämföra kort vilket som blir billigast utomlands med flera uttag i månaden. ICA-bankens kostar 324 kr/ året. Men tar inte ut ränta på kontantuttagen.

Ränta från dag 1 gäller vid kontantuttag oavsett om det är i Sverige eller utomlands. Om du betalar räkningarna (hela beloppet) i tid så betalar du maximalt 31 dagar ränta. Räntan läggs på fram till att en faktura genereras.
Citera
2015-09-16, 21:58
Medlem
...kan bara också lägga min röst på Santander då det är gratis och ger en ok kredit och bra villkor på kortköp (utomlands också) och uttag. Jag har även deras "sparkort" (också gratis) för att kunna ta ut kontanter utan avgift (x ggr per år).

Visst kan man möjligen få en bättre deal på något "poäng-kort" om man nu behöver köpa det man får poäng på och man faktiskt handlar nog mycket för att det skall betala årsavgiften....
Senast redigerad av vardagsbekymmer 2015-09-16 kl. 22:00. Anledning: Komplettering
Citera
2015-09-18, 11:45
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hat Molester
Ränta från dag 1 gäller vid kontantuttag oavsett om det är i Sverige eller utomlands. Om du betalar räkningarna (hela beloppet) i tid så betalar du maximalt 31 dagar ränta. Räntan läggs på fram till att en faktura genereras.
Ok stort tack för svar. Då vet jag vad som gäller och kan räkna på det.
Tror att är man utomlands länge/ofta och gör mkt stora uttag så blir räntan mer än ICA-kortets avgift på 27 kr/mån.
Citera
2015-11-03, 19:52
Medlem
daniils avatar
Nu har även Preem lanserat ett kreditkort: http://preem.se/privat/kampanj/mastercard/

Vad säger Flashback om detta kort?
Citera
2015-11-03, 22:51
Medlem
Här kommer mina 2 cents.

Bästa kreditkortet jag någonsin haft var Amex Platinum. Avbeställde dock då jag flyttade utomlands o här är det Maestro som gäller, allt annat är värdelöst.
Citera
2015-11-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erict
Hittade också coop när jag letade igenom nu. Om man storhandlar för mer än 800 kr kan man få lite mer än 1% (per poäng) tillbaka på coop. Notera att man får 2 poäng på coop så då blir det alltså mer än 2% tillbaka om man handlar för 800 kr. Aja, lite bättre än 1% cashback men 100% knutet till coop (vilket såklart är sämre). Svamligt!

kaka, du skriver så här:
* Fria uttag även utomlands (läs igenom frilista)

Vad menar du med frilistan?
Jag är inte heller helt med på vad de menar med dessa saker i prislistan:
Kontantuttag i samband med köp = 0 kr
Kontantuttag i automat, nationellt och internationellt = 0 kr
Kontantuttag, cash advance, dvs. uttag på t.ex. bank, post och växlingskontor = 2 %, dock minst 35 kr

Sen står det även så här om uttag generellt:
Om uttaget belastar krediten betalar du ränta på kontantuttaget från uttagsdagen till dess att uttaget aviserats och betalats in i sin helhet.

Kostar eller kostar det inte att ta ut pengar?

Sist men inte minst verkar deras reseförsäkring vara lite bättre än OKQ8 men sämre än t ex remember:more. Gratis kortavgift första året också (och gratis extrakort hela tiden).

Jag skaffade faktiskt ett coop-med:mera-kort inför min familjs 6-månaders resa. Funkar fint, och bara jag behövde bli medlem i coop för 100:- för att få kortet. Inga uttagsavgifter eller växlingspåslag. Blir ändå lite pengar när man ska resa upp 200.000 på ett halvår.

Viktigt dock att man sätter in pengar på kortet i förväg, annars dras deras ränta från uttagsdagen tills fakturan är betald.

Funkar kanon för resor iaf. Antar att jag får 1% på alla köp jag gör utomlands också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in