2015-03-12, 02:55
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Delbetalning och påminnelseavgifter de är ju något man får skylla sig själv för. Grymt dåliga försäkringar på seb mastercard. Då är det lika bra och fixa till sig ett Eurocard för 300kr året som går och förhandla sig till.

Man ska ha bra argument om man ska kunna förhandla sig till ett Eurocard som kostar 525/år. Men iaf, jo såklart får man skylla sig själv. Men admin.avgifter på 29-45:- bara för att dem administerar min faktura är löjligt, detsamma ev. fakturaavgift för utskicket. Nu har jag inga sådana kort längre utan kör endast med betalkort. Det finns massor med fördelar att få sina köp på en samlad faktura efteråt, istället för att om något skulle bli fel så har det redan debiterats. Detsamma om man råkar ut för stöld av kort eller skimming, så blir man inte direkt drabbad. Jag är inte emot kort överlag, jag har ett top-notch betalkort för en rätt hög årsavgift, men får ju till det en riktigt jävla bra reseförsäkring som ersätter i princip allt, utan vidare frågor osv osv + en massa annat trevligt. Värdesätter man sånt så är det ju ett kort att ha liksom. Man har ju olika behov.

Är bara emot alla de kortföretag som finns numera, med löften om både det ena och andra. Det kan lätt sätta folk som är det svårt i en ännu svårare sits. Utan större problem kan vem som helst få ett kort med en limit på 50.000 och "fördelaktig delbetalning" om man känner för det. Hur lätt är det då inte att köpa köpa köpa..och sen sitta där med en ränta på 15% och en effektiv sådan på 19-25%.
Senast redigerad av Redor 2015-03-12 kl. 03:01.
Citera
2015-03-12, 08:54
Medlem
Jag har first card genom jobbet och tycker det är riktigt bra, jobbet står dessutom för kortavgiften.

Bra reseförsäkringar, rejäl rabatt på bränsle och obegränsad kredit är lite av vad first card erbjuder, samt att man får en dosa för säkra internetbetalningar.
Citera
2015-06-12, 19:25
Medlem
Betongbarns avatar
Jag kör Bank Norwegian, 1% återbäring på allt som dock endast kan användas till att boka resor via Norwegian. Hur som helst skaffade kortet för ungefär 1 år sedan, bokade igår flygbiljetter till Amsterdam. Fick typ 2000kr rabatt, funkade bra.

Det enda negativa är att kortet inte fungerar i spelbutiker, dvs. ATG ombud.
Tydligen något som har att göra med att kortet är "Norskt".

Rekommenderar kortet.
Man kan välja kredit från 5000kr, själv har jag typ 25lax men betalar alltid av hela saldot så ingen ränta. Man ska bara använda kreditkort om man kan kontrollera det.

Mvh BB
Citera
2015-06-12, 19:41
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Jag kör Bank Norwegian, 1% återbäring på allt som dock endast kan användas till att boka resor via Norwegian. Hur som helst skaffade kortet för ungefär 1 år sedan, bokade igår flygbiljetter till Amsterdam. Fick typ 2000kr rabatt, funkade bra.

Det enda negativa är att kortet inte fungerar i spelbutiker, dvs. ATG ombud.
Tydligen något som har att göra med att kortet är "Norskt".

Rekommenderar kortet.
Man kan välja kredit från 5000kr, själv har jag typ 25lax men betalar alltid av hela saldot så ingen ränta. Man ska bara använda kreditkort om man kan kontrollera det.

Mvh BB

Beställde det i förrgår. Mest för att ha extrakort men så får man ju extra poäng när man bokar flyget med dom och betalad med kortet.

Dom har skickat kortet men kan på en gång utnyttja krediten på nätet.

Beställde okq8 för över en vecka sen men inte hört ett knyst.
Citera
2015-06-13, 07:06
Medlem
Om man vill ta ut "återbäringen" i resor är SAS Amex bra. Man behöver dessutom bara handla för 150 000 per år för att få resa 2 för priset av 1 eller 1 för halva priset. Ger väldigt mycket tillbaka om man flyger business. Bästa är att man inte behöver ansöka om någon kreditgräns utan det är mer eller mindre obegränsat köputrymme.
Citera
2015-06-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stierna875
Visa är råsvennigt

riktiga höjdare har såklart american express

Som numera inte ens accepteras som betalmetod på OK/Q8...
Citera
2015-06-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Om man vill ta ut "återbäringen" i resor är SAS Amex bra. Man behöver dessutom bara handla för 150 000 per år för att få resa 2 för priset av 1 eller 1 för halva priset. Ger väldigt mycket tillbaka om man flyger business. Bästa är att man inte behöver ansöka om någon kreditgräns utan det är mer eller mindre obegränsat köputrymme.

Alla dagens Amex kort från Sverige har NPSL No pree spending limit.

Ja, sas amex är väldigt bra. Finns tre olika varianter. Express,premium och Elite.
Spenderar man över 25k per månad så är Elite något att rekommendera då du kan få 2 st bonus resor. Annars är Premium de absoluta valet.

Annars tycker jag de bästa valet är Sas Mastercard och Eurocard Platinum. Eurocard platinum är de billigaste sättet att få PP pass på.
Citera
2015-06-13, 16:37
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Alla dagens Amex kort från Sverige har NPSL No pree spending limit.

Ja, sas amex är väldigt bra. Finns tre olika varianter. Express,premium och Elite.
Spenderar man över 25k per månad så är Elite något att rekommendera då du kan få 2 st bonus resor. Annars är Premium de absoluta valet.

Annars tycker jag de bästa valet är Sas Mastercard och Eurocard Platinum. Eurocard platinum är de billigaste sättet att få PP pass på.

Låter ju intressant. Men hur är täckningen här i sverige/europa? Upplever du några problem?
E-faktura möjlighet? Är det som de vanliga korten med 45 dagars räntefri köp eller hur ser det ut?
Citera
2015-06-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Låter ju intressant. Men hur är täckningen här i sverige/europa? Upplever du några problem?
E-faktura möjlighet? Är det som de vanliga korten med 45 dagars räntefri köp eller hur ser det ut?

Täckningen för amex är relativt bra. 90% av fallen så tar dom amex om du då inte besöker Muhammeds gatukök, de accepterar oftast inte.
E-faktura vet jag faktiskt inte.

Ska du göra reseutlägg på kortet så rekommenderar jag inte amex. Dom är väldigt dåliga med det.
Om du gör reseutlägg så rekommenderar jag Eurocard till 1000%.
Citera
2015-06-14, 16:59
Medlem
Mercinhos avatar
Vilken bank rekommenderar som erbjuder gratis Visa/Mastercard och gratis internetbank? Är 27. Har idagsläget sparbanken.
Citera
2015-06-14, 17:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Vilken bank rekommenderar som erbjuder gratis Visa/Mastercard och gratis internetbank? Är 27. Har idagsläget sparbanken.

http://www.haradssparbanken.se/ Du kan kanske till och med behålla ditt nuvarande kontonummer?
Citera
2015-06-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho

Länsförsäkringar bank
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in