2019-08-27, 06:22
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jaha, ja jag läste visst fel. Det var ett märkligt resultat, har du möjligtvis en länk till den studien?
Nej det var från en bok, everyday millionaire tror jag. Har gör mig de analyserat 10 000 dollarmiljonärer.

Varför skulle resultatet vara konstigt? Många i medelklassen som använder kreditkort
Citera
2019-08-27, 06:26
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag hittar inget som stödjer ditt påstående vid en snabb googling. Jag tillhör själv övre övre medelklass och de flesta vänner jag har drar in motsvarande mellan 3-10 miljoner SEK per år i grundlön (i USA). Precis alla jag känner har kreditkort. Oftast något med bra travel perks typ Chase Sapphire Reserve. Oavsett hur mycket man tjänar så känns det bra med några gratis flygresor per år. Om man dessutom har runt 600k liggande på lönekontot så känns det sådär att lämna ut sitt debitkort till servitören på en mexikansk restaurang osv. Via kreditkort kan man väldigt lätt bestrida ett bedrägeriköp.

De enda jag ser som betalar med något sunkigt debitkort är folk som har så taskig ekonomi att de inte kan få ett kreditkort.
Men denna studie hade inget med lön att göra!! Utan ren förmögenhet, dvs tillgångar minus skulder, på över 1 miljon dollar! Motsvarar alltså folk med tillgångar på 10 miljoner SEK kan man säga.
Tror de hade analyserat 10 000 dollarmiljonärer eftersom den gamla boken millionaire next door fick kritik för mängden de analyserade. Men resultatet blev väldigt lika..
Citera
2019-08-27, 08:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Bonusen drar man av på fakturan, så det är rena pengar man får.
Nackdelarna är väl att det tar några dagar innan kontot uppdateras samt att försäkringarna inte är dom bästa, men där börjar dom bli bra, dom har lagt till en hel del sen jag började använda kortet.
En annan nackdel är att man får max 500kr i månaden eller 2000 per år i bonus men när man kommit upp i dom nivåerna så är det bara att använda ett backup kort som det där du har med 0,5%the cashback.
Låter bra!

Men kontantuttag med kortet är en dålig idé förstår jag då räntan på uttaget löper från uttagsdatum?

Annars är det bara att tuta och köra?
Citera
2019-08-27, 09:24
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Låter bra!

Men kontantuttag med kortet är en dålig idé förstår jag då räntan på uttaget löper från uttagsdatum?

Annars är det bara att tuta och köra?

Ja ta inte ut kontanter, använder själv nästan aldrig kontanter så jag glömde den nackdelen
Dom få gånger jag använt kontanter så har jag tagit ut det på debitkortet som följde med bankkontot.

Du är jag inte helt hundra på det här men jag har för mig att man får bonus när man för över pengar till revolut och där har du fria uttag.
Citera
2019-08-27, 10:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du är jag inte helt hundra på det här men jag har för mig att man får bonus när man för över pengar till revolut och där har du fria uttag.
Verkar dock som att alla former av överföringar har ränta fr.o.m dag 1 eller?

"(**) Ränta löper från dag 1 vid överföring och betalning från Min Sida. Årlig nominell ränta 24,90%."
Citera
2019-08-27, 10:21
Awaiting Email Confirmation
Citat:

"(**) Ränta löper från dag 1 vid överföring och betalning från Min Sida. Årlig nominell ränta 24,90%."

Nej, det räknas som internetköp.
Citera
2019-08-27, 10:21
Medlem
Nimars avatar
Citat:

Jag har som sagt inte testat det själv men jag har läst om andra som sagt att det funkar, det kanske ses som en vanlig betalning om man gör det på revolut sida istället för att skicka pengarna från kompletts sida.
Citera
2019-08-27, 19:35
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Jag har som sagt inte testat det själv men jag har läst om andra som sagt att det funkar, det kanske ses som en vanlig betalning om man gör det på revolut sida istället för att skicka pengarna från kompletts sida.

Hur funkar det med tillgodo på komplett kortet? har läst igenom https://www.komplettbank.se/kreditkort/priser

Men hittar inget om att det går bra att sätta in mer pengar så att man ligger plus samt hittar jag inget om eventuell sparränta på kortet.

går det att ha pengar tillgodo eller måste man ha en kreditnivå som motsvarar det man förväntas konsumera varje månad?

om man får ha tillgodo pengar, finns det då någon ränta? Ifall ja vad ligger den på?
Citera
2019-08-27, 19:56
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Hur funkar det med tillgodo på komplett kortet? har läst igenom https://www.komplettbank.se/kreditkort/priser

Men hittar inget om att det går bra att sätta in mer pengar så att man ligger plus samt hittar jag inget om eventuell sparränta på kortet.

går det att ha pengar tillgodo eller måste man ha en kreditnivå som motsvarar det man förväntas konsumera varje månad?

om man får ha tillgodo pengar, finns det då någon ränta? Ifall ja vad ligger den på?
Det är ingen ränta på pengarna men du kan sätta in hur mycket du vill, jag brukar sätta in en 3-4k extra så slipper man oroa sig för nästa faktura om något oväntat skulle hända.
Kreditnivån sätts efter hur kreditvärdig du anses vara. Jag tycker själv jag fick väldigt låg, bara 20k men det går att höja och man kontaktar deras support, ska inte vara några problem.
Citera
2019-08-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Självklart bokade jag inte ett möte enbart pga det.. jag har en fruktansvärt bra kontakt på banken jag stämmer av med ibland och då talar man igenom många områden av ekonomin. Det är ju dessutom ett viktigt område med ekonomi, och eftersom kreditkort är medelklassens sms-lån undviker jag det.

Dessutom kräver inte debitkort en uppföljning, man slipper tänka på räkningar osv. Bara att ta ut kontanter eller betala direkt med kortet, så bara det gör ju värt att slippa tjäna dessa 1400 kr nån hade fått här. Oerhört bekvämt och praktiskt med debit!
Sms-lån? Nej har aldrig lånat nåt på mina kreditkort, får bara ränta och poäng, att inte ha kreditkort är samma som att var månad stå vid sjökanten och kasta pengar i sjön.
Citera
2019-08-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Han är ett troll. Påstår att strukturerade finansiella produkter är bra att använda och tror alla kreditinstitut använder välgörenhet..
Du verkar inte tycka om pengar... alla som tycker om pengar har kreditkort.
Citera
2019-08-27, 21:38
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Sms-lån? Nej har aldrig lånat nåt på mina kreditkort, får bara ränta och poäng, att inte ha kreditkort är samma som att var månad stå vid sjökanten och kasta pengar i sjön.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du verkar inte tycka om pengar... alla som tycker om pengar har kreditkort.

Försökt berätta detta för herrarna men tydligen är kreditkort ovanligt bland "de allra rikaste" (ingen länk f.ö.).

Gratispengar är gott, och kreditkort ger också möjlighet att flyga business till ett vettigt "pris" när man ska semestra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in