2019-08-26, 12:57
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Lustigt sätt att formulera kreditkortens användarkategori, samtidigt som 100% av övre medelklass och överklass har kreditkort. Sen är det klart att det alltid kommer finnas pappskallar i underklassen som inte kommer ihåg sina fakturor.

Kreditkort tillåter dig att ha hela ditt kapital investerat, samtidigt som du slipper ligga ute med en enda krona. En hel del kort erbjuder också reseförsäkringar. Det finns till och med autogirofunktioner på kreditkort så du betalar 100% av uteliggande belopp varje månad.
100%? Jag tvivlar starkt.
En studie i USA visade att av folk med minst tillgångar motsvarande 10 miljoner SEK hade 88% debit och bara 12% kreditkort, och av dom betalade i princip alla hela räkningen. Finns ingen statistik på detta i Sverige tyvärr, men har svårt att tro det motsatta skulle råda.
Obs bland medelklassen såg statistiken tvärtom ut, de flesta hade kreditkort istället.

Obs, denna studie hade inget med lön att göra, utan förmögenhet, dvs tillgångar minus ev skulder.
Citera
2019-08-26, 13:09
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
100%? Jag tvivlar starkt.
En studie i USA visade att av folk med minst tillgångar motsvarande 10 miljoner SEK hade 88% debit och bara 12% kreditkort, och av dom betalade i princip alla hela räkningen. Finns ingen statistik på detta i Sverige tyvärr, men har svårt att tro det motsatta skulle råda.
Obs bland medelklassen såg statistiken tvärtom ut, de flesta hade kreditkort istället.

Obs, denna studie hade inget med lön att göra, utan förmögenhet, dvs tillgångar minus ev skulder.

Ja, den stärker väl snarare precis det jag skrev? Ju högre kreditvänlighet, desto större sannolikhet att personen i fråga väljer kreditkort.
Citera
2019-08-26, 13:47
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ja, den stärker väl snarare precis det jag skrev? Ju högre kreditvänlighet, desto större sannolikhet att personen i fråga väljer kreditkort.
Jag tror du tolkade fel.
88% har bara debitkort INTE kredit
12% använder kreditkort

Hur kan det stödja dig?
Citera
2019-08-26, 13:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jo tack, som jag skrev tidigare kanske det är applicerbart på folk som är dumma i huvudet. Du kommer aldrig undan att kreditkort kan vara helt klart och spara 2% av din omsättning.

Det du ignorerar är faktumet att användandet av kort istället för kontanter var det som påverkade i studien och det handlar inte om smart/dum utan mänskligt beteende.
Citera
2019-08-26, 14:56
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det du ignorerar är faktumet att användandet av kort istället för kontanter var det som påverkade i studien och det handlar inte om smart/dum utan mänskligt beteende.
Han är ett troll. Påstår att strukturerade finansiella produkter är bra att använda och tror alla kreditinstitut använder välgörenhet..
Citera
2019-08-26, 15:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Jag har fått 1400kr av komplettbank dom senaste 6 månaderna för att jag har använt deras kort.
Det har inte kostat mig en enda krona, jag har alltså fått ettusenfyrahundrakronor.
Varför betala 2-300kr per år för ett debitkort när du kan skaffa dig ett kreditkort som du får pengar för att du använder det?
Hur fungerar kompletts kort rent praktiskt?

Dessa 1400kr måste du använda i deras butik? korrekt?

Finns det andra baksidor?

Kör just nu kort med 0.5% cashback vilket ger mig några tusenlappar per år men hade varit intresserad av kompletts då de har 2% i internetbutiker.
Citera
2019-08-26, 16:03
Medlem
Citat:
Jag tror du tolkade fel.
12% använder kreditkort

Hur kan det stödja dig?

Jag hittar inget som stödjer ditt påstående vid en snabb googling. Jag tillhör själv övre övre medelklass och de flesta vänner jag har drar in motsvarande mellan 3-10 miljoner SEK per år i grundlön (i USA). Precis alla jag känner har kreditkort. Oftast något med bra travel perks typ Chase Sapphire Reserve. Oavsett hur mycket man tjänar så känns det bra med några gratis flygresor per år. Om man dessutom har runt 600k liggande på lönekontot så känns det sådär att lämna ut sitt debitkort till servitören på en mexikansk restaurang osv. Via kreditkort kan man väldigt lätt bestrida ett bedrägeriköp.

De enda jag ser som betalar med något sunkigt debitkort är folk som har så taskig ekonomi att de inte kan få ett kreditkort.
Citera
2019-08-26, 16:36
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Kör just nu kort med 0.5% cashback vilket ger mig några tusenlappar per år men hade varit intresserad av kompletts då de har 2% i internetbutiker.

”Bonusupptjäning

4% bonus på alla köp hos Komplett.se
2 % bonus på alla köp av varor på Internet*
1 % bonus på alla övriga varuköp
*Webbplatser som är registrerade som e-handel av Mastercard.

1 bonuspoäng = 1 krona.
Maximalt intjänande av bonuspoäng är 500 per månad och 2000 under de senaste 12 månaderna.

Pengaöverföringar vid tredjeparts betalningslösningar kvalificerar inte bonusupptjäning. Aktörer som erbjuder pengaöverföringar är exempelvis Swish, Western Union m.fl.”

Saxat från:
https://www.komplettbank.se/kreditkort/priser
Citera
2019-08-26, 18:13
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Jag tror du tolkade fel.
12% använder kreditkort

Hur kan det stödja dig?

Jaha, ja jag läste visst fel. Det var ett märkligt resultat, har du möjligtvis en länk till den studien?
Citera
2019-08-26, 18:15
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Man kan nolla bonuspoängen mot kostnaden för nästa faktura med ett klicka på en knapp vid inloggningen, går faktiskt inte att bli mer smidigt.
Citera
2019-08-26, 18:16
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Han är ett troll. Påstår att strukturerade finansiella produkter är bra att använda och tror alla kreditinstitut använder välgörenhet..

Haha, nej, det gör jag inte. Jag säger bara att vi som sköter oss tjänar på andras dumhet. De som glömmer betala sina fakturor göder givetvis bonusprogrammen.
Citera
2019-08-26, 19:19
Medlem
Nimars avatar
Citat:

Bonusen drar man av på fakturan, så det är rena pengar man får.
Nackdelarna är väl att det tar några dagar innan kontot uppdateras samt att försäkringarna inte är dom bästa, men där börjar dom bli bra, dom har lagt till en hel del sen jag började använda kortet.
En annan nackdel är att man får max 500kr i månaden eller 2000 per år i bonus men när man kommit upp i dom nivåerna så är det bara att använda ett backup kort som det där du har med 0,5%the cashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in