2019-08-26, 02:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det fetmarkerade stämmer på folk som är dumma i huvudet. Det finns kreditkort som inte kostar en spänn som ger 1-2% cash-back.

Från din länk:
"When you use credit cards responsibly, you can earn airline miles and cash back rewards. As long as you pay your balance in full and on time every month, you can enjoy these perks and avoid costly interest fees. However, research indicates you may end up spending more money with credit cards than you would with cash."

Och så långt läste du för det stödde ditt tänk, du brydde dig dock inte om att fortsätta läsa:

"A number of studies have indicated that people do spend more when paying with a credit card. In 2001, Drazen Prelec and Duncan Simester of MIT published the results of their research in Marketing Letters. They found shoppers spend up to 100% more when using their credit card to pay instead of cash.

In one of their studies, they offered participants the opportunity to buy basketball tickets to a desirable game. Those told they could pay by credit card were willing to pay twice as much as those who had to pay in cash.

Why do people spend more with plastic? First, it is simply easier to do. Let's say you have $100 budgeted for a romantic dinner with your significant other. If you only have the $100 in cash, you will pay careful attention to what you are ordering to make sure you have enough to pay for your meal and tip. However, if you have a credit card, there is really no immediate penalty for over-spending, so it's easier to go over your budget.

Another reason is a phenomenon called coupling. When someone buys an item with cash, they immediately know how much that item cost, which can be painful. However, when someone pays with a credit card, there is a time period between when they purchase the item and when they have to pay for it, which makes the cost seem less important, according to Psychology Today.

Because items purchased with a credit card have been decoupled from emotion, shoppers can focus on the benefits of the purchase instead of the cost. Thus, paying with a credit card makes it more difficult to focus on the cost or complete a more rational cost-benefit analysis. For example, if a person had to count out $0.99 to purchase an app, they might be less inclined to buy it. However, since we can quickly buy apps with our credit card, the cost seems negligible, and we can focus on the momentary happiness of the purchase."

Med andra ord, betalsättet påverkar alla på ett eller annat sätt och detta är belagt.
Citera
2019-08-26, 02:48
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Grattis! Kul för dig att du lyckades spara 1400 kr.

Inga problem att förhandla sig till ett gratis debitkort, var ärligt talat busenkelt. Men det förutsätter att man har god ekonomi med bra tillgångar hos banken säkert dock. Och bra ekonomi får man ju om man inte har några lån....

Tror säkert du lyckas hantera kreditkort, om man nu har tiden och energin att lägga på sånt för att spara småkronor, själv har jag roligare saker att lägga tiden på.

Du har inte tid att beställa ett kort med bonus lite snabbt på internet för att spara nån tusenlapp eller två om året, men att förhandla bort avgiften på debitkortet för en besparing på några hundralappar om året, det har du tid med?

Citat:
Fast rent tekniskt så tjänar kreditkortsföretagen på kunderna, och inte tvärtom...

Kreditkortsföretagen tar en viss procent vid varje transaktion, men det betalas ju av affärerna. Det kostar ju lika mycket för dig att handla på ICA oavsett om du betalar med kreditkort, debitkort eller kontanter.

Citat:
Men bra för dig att du "lurar" dem.

Du har ju inte ens förstått affärsidén när du uttalar dig så här. Det är inte tal om att någon blir lurad. Om någon har fått 1400 SEK i bonus på sitt kreditkort från Komplett så innebär det att Komplett har fått mer än 1400 SEK i avgifter på samma transaktioner. Du med ditt debitkort orsakar lika mycket i dolda avgifter om du handlar för samma summa, men får inte tillbaka något av det.
Citera
2019-08-26, 04:09
Medlem
vassapennans avatar
En korkad fråga om kreditkort.

Säg att jag skaffar ett preemkort som ger 0,5 % i cashback. Har ja då ett tak på 5 000 i kredit/månad och nyttjar kortet till max på ett år så har jag alltså spenderat 60 000, vilket ger en cashback på 300/år.

Vart hamnar då dessa 300? Enligt hemsidan får man nån typ av värdecheck som ska lösas in på preemstation. Men jag vill isf få in pengarna på mitt vanliga bankkonto för att sen kunna köpa fonder för pengarna.

Nån som vet hur det funkar?
Citera
2019-08-26, 04:21
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
En korkad fråga om kreditkort.

Säg att jag skaffar ett preemkort som ger 0,5 % i cashback. Har ja då ett tak på 5 000 i kredit/månad och nyttjar kortet till max på ett år så har jag alltså spenderat 60 000, vilket ger en cashback på 300/år.

Vart hamnar då dessa 300? Enligt hemsidan får man nån typ av värdecheck som ska lösas in på preemstation. Men jag vill isf få in pengarna på mitt vanliga bankkonto för att sen kunna köpa fonder för pengarna.

Nån som vet hur det funkar?

Det går att fylla på kortet med mer pengar än krediten så taket är inte 5000 kr/månad. Med preem-kortet får man ränta när man ligger plus på kontot upp till 15000 kr med en ränta på 1,6%. Det ger en ränta på max 240 kr/år.

Man får en värdecheck var fjärde månad som numera ska gå att lösa in på deras hemsida.
Citera
2019-08-26, 04:50
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Man får en värdecheck var fjärde månad som numera ska gå att lösa in på deras hemsida.

Men asså, hur funkar det? Det jag vore intresserad av är att överföra intjänade bonusar från mitt kreditkortskonto på preem till mitt vanliga bankkonto jag har på swedbank. Är det möjligt eller blir pengarna spärrade till att användas för mitt kreditkort (nån typ av rabatt man får på nästa faktura eller liknande)?
Citera
2019-08-26, 06:01
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
Men asså, hur funkar det? Det jag vore intresserad av är att överföra intjänade bonusar från mitt kreditkortskonto på preem till mitt vanliga bankkonto jag har på swedbank. Är det möjligt eller blir pengarna spärrade till att användas för mitt kreditkort (nån typ av rabatt man får på nästa faktura eller liknande)?

Aha. Det går inte att överföra intjänade bonusar till bankkontot på swedbank själv men det går att istället ta ut dem i kontanter på en bemannad station.
Det går även att ringa till Preem och få bonusar överförda till eget bankkonto i annan bank.
Senast redigerad av davidwatts 2019-08-26 kl. 06:11.
Citera
2019-08-26, 06:13
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Aha. Det går inte att överföra intjänade bonusar till bankkontot på swedbank men det går att istället ta ut dem i kontanter på en bemannad station.

Ok, tack för svar. Ja antar det gäller för samtliga kreditkort och inte bara preem?

Då finns det inte riktigt något incitament för mig att skaffa ett kreditkort. Jag orkar nog inte springa till en bemannad station varje gång ja får en bonus på några hundralappar. Tycker även att begreppet cashback blir ganska missvisande.
Citera
2019-08-26, 06:23
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Det går även att ringa till Preem och få bonusar överförda till eget bankkonto i annan bank.

Ok, missade detta. Men då kanske det vore intressant ändå!
Citera
2019-08-26, 08:00
Medlem
Citat:
Vad för årsavgift? Om du syftar på avgiften för mitt debitkort så har jag ingen sån avgift, den behövde jag såklart inte betala. Har dessutom fruktansvärt förmånligt pris på courtage också, känns som man har bra förhandlingsläge med stabil ekonomi utan lån.
Hade du tid att förhandla bort årsavgiften... du hade ju inte tid att ansöka om kreditkort?
Citera
2019-08-26, 08:42
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Och så långt läste du för det stödde ditt tänk, du brydde dig dock inte om att fortsätta läsa:

"A number of studies have indicated that people do spend more when paying with a credit card. In 2001, Drazen Prelec and Duncan Simester of MIT published the results of their research in Marketing Letters. They found shoppers spend up to 100% more when using their credit card to pay instead of cash.

In one of their studies, they offered participants the opportunity to buy basketball tickets to a desirable game. Those told they could pay by credit card were willing to pay twice as much as those who had to pay in cash.

Why do people spend more with plastic? First, it is simply easier to do. Let's say you have $100 budgeted for a romantic dinner with your significant other. If you only have the $100 in cash, you will pay careful attention to what you are ordering to make sure you have enough to pay for your meal and tip. However, if you have a credit card, there is really no immediate penalty for over-spending, so it's easier to go over your budget.

Another reason is a phenomenon called coupling. When someone buys an item with cash, they immediately know how much that item cost, which can be painful. However, when someone pays with a credit card, there is a time period between when they purchase the item and when they have to pay for it, which makes the cost seem less important, according to Psychology Today.

Because items purchased with a credit card have been decoupled from emotion, shoppers can focus on the benefits of the purchase instead of the cost. Thus, paying with a credit card makes it more difficult to focus on the cost or complete a more rational cost-benefit analysis. For example, if a person had to count out $0.99 to purchase an app, they might be less inclined to buy it. However, since we can quickly buy apps with our credit card, the cost seems negligible, and we can focus on the momentary happiness of the purchase."

Med andra ord, betalsättet påverkar alla på ett eller annat sätt och detta är belagt.

Jo tack, som jag skrev tidigare kanske det är applicerbart på folk som är dumma i huvudet. Du kommer aldrig undan att kreditkort kan vara helt klart och spara 2% av din omsättning.
Citera
2019-08-26, 10:16
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hade du tid att förhandla bort årsavgiften... du hade ju inte tid att ansöka om kreditkort?
Självklart bokade jag inte ett möte enbart pga det.. jag har en fruktansvärt bra kontakt på banken jag stämmer av med ibland och då talar man igenom många områden av ekonomin. Det är ju dessutom ett viktigt område med ekonomi, och eftersom kreditkort är medelklassens sms-lån undviker jag det.

Dessutom kräver inte debitkort en uppföljning, man slipper tänka på räkningar osv. Bara att ta ut kontanter eller betala direkt med kortet, så bara det gör ju värt att slippa tjäna dessa 1400 kr nån hade fått här. Oerhört bekvämt och praktiskt med debit!
Senast redigerad av Oldmoneybeard 2019-08-26 kl. 10:18.
Citera
2019-08-26, 12:28
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Självklart bokade jag inte ett möte enbart pga det.. jag har en fruktansvärt bra kontakt på banken jag stämmer av med ibland och då talar man igenom många områden av ekonomin. Det är ju dessutom ett viktigt område med ekonomi, och eftersom kreditkort är medelklassens sms-lån undviker jag det.

Lustigt sätt att formulera kreditkortens användarkategori, samtidigt som 100% av övre medelklass och överklass har kreditkort. Sen är det klart att det alltid kommer finnas pappskallar i underklassen som inte kommer ihåg sina fakturor.

Citat:
Dessutom kräver inte debitkort en uppföljning, man slipper tänka på räkningar osv. Bara att ta ut kontanter eller betala direkt med kortet, så bara det gör ju värt att slippa tjäna dessa 1400 kr nån hade fått här. Oerhört bekvämt och praktiskt med debit!

Kreditkort tillåter dig att ha hela ditt kapital investerat, samtidigt som du slipper ligga ute med en enda krona. En hel del kort erbjuder också reseförsäkringar. Det finns till och med autogirofunktioner på kreditkort så du betalar 100% av uteliggande belopp varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in