Citat:
Ursprungligen postat av
Cruachan
Såg filmen i början av året och sitter fortfarande då och då och tänker på hur otroligt bra den är. Kanske den film som påverkat mig mest sen
<a href="http://imdb.com/title/tt0298845/">In America</a>.
Någon som kommer ihåg vad berättarrösten (daniel?) läser upp i slutet? Det fick mig att gråta floder men kommer inte ihåg så mycket av det.
Edit: opps, bump.
Ursäkta för ett väääldigt sent svar, men har nyligen sett denna fantastiska film! Berörde också mig djupt, trots att jag kommer ifrån en av sveriges tre största städer. Så även om jag inte kände igen mig i småstadstristess, är jag ändå i samma ålder som killarna och lever väl i en krets som lever lite som dem gör fast året runt. Vuxenlivet är här men de flesta har svårt att släppa taget. Tror det ligger en stor igenkänningsfaktor i filmen även fast man inte kommer från "landet". Såg delvis filmen lite som en meditation, en känsla som skulle förmedlas. Otroligt fin!
Iallafall så började jag också gråta när berättarrösten har det längre talet i slutet när dem filmar från en bil. Blev så berörd att jag skrev ner hela talet(på ett ungefär):
”Jag skulle kunna lösa en biljett från stationen och hoppa på första tåg. Kliva av någonstans. Skulle kunna se alla städerna susa förbi längs spåret. Och jag skulle nog kunna få en lägenhet någonstans. En egen lägenhet, om jag jobbar på det. Långt bort ifrån alla roller och förutfattade meningar som tilldelats. Jag skulle kunna starta ett nytt liv. Jag skulle kunna börja inreda, jag kanske skulle kunna bry mig om det. Och kanske med lite tur, skulle jag träffa nya människor. Nya människor att prata med. Nya vänner. Jag skulle kunna utbilda mig. Bli kock, bankir eller vad som helst. Få ett jobb med riktig lön. Köpa nya kläder. Fina dyra kläder, som jag gillar. Sen kanske jag träffar en tjej där. Som gillar mig och som jag gillar. Vi skulle ha en tid tillsammans när det bara är hon och jag. Långa morgonar i sängen, helt uppslukade av varandra. Glömma allting annat. Bara prata vårt eget språk. Det blir kanske bråk, men vi löser det. Pratar ut, sen flyttar vi ihop. Vi kör bil ut med havet, bygger bo. Och sen skaffar vi barn. Tre, fyra stycken barn vill jag ha. Glada och starka barn. Och jag ska älska dem. Ge dem ett hem. Ge dem en pappa. Gem den pappa jag aldrig fick.
Sen skulle jag säkert vakna mitt i natten och tvivla på mitt val och på min kärlek. Och gå den där lilla promenaden till vägen. Känna kylan och ensamheten därute. Sen återvända till sängen och hålla om henne. Hata mig själv och mitt mörker och se hur någonting lösgör sig i dimman långt bort. Och sakna den stad jag föddes i. Staden vid hamnen. Staden jag kanske aldrig lämnade. Kanske blir jag kvar här. Kanske väljer jag det. Jag stannar här. Kanske åker jag ingenstans.
Jag väljer det.”